مدیران خودروعصر اعتبار

سد نیان تا پایان شهریورماه کاملا خشک می‌شود

عصر ساختمان- مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان از اتمام آب سد نیان و خشکی کامل سد شمیل تا پایان شهریورماه جاری خبر داد.

سد نیان تا پایان شهریورماه کاملا خشک می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایلنا، هوشنگ ملائی با توضیحاتی درباره وضعیت آبی کشور و استان هرمزگان گفت: در سال آبی که از مهر ماه آغاز و در شهریور پایان می‌گیرد استان هرمزگان به عنوان خشک‌ترین استان کشور به دلیل کمترین میزان بارندگی در سال گذشته نام برده می‌شود.

    وی در ادامه افزود: متوسط بارش استان در درازمدت حدود 185 میلیمتر بوده که البته در سال گذشته با بارش متوسط تنها 52 میلیمتر بارش که عمده ان در حوزه غرب و جزایر استان اتفاق افتاده سال آبی خوبی را تجربه نکردیم همچنین با توجه به اینکه بیشترین منابع آب شیرین در حوزه شرق استان قرار دارد حدود 92 درصد کاهش بارندگی و 100 درصد کاهش روان آبها در رودخانه‌های بالا دست را داشتیم.

    این مقام مسئول با تاکید بر شرایط نامساعد آبی در استان بیان کرد: شرایط به ویژه در مرکز استان به گونه‌ای است که در تأمین آب روستاها و شهرها با چالش جدی مواجه هستیم.

    مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان ادامه داد: زمانی که بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در سال پیش رو بارشی نخواهیم داشت طی جلساتی با استاندار هرمزگان تصمیماتی اتخاذ شد که با همراهی سازمان برنامه و بودجه همچنین صبر و رعایت و همکاری خوب شهروندان استان تا الان این بحران را مدیریت کنیم.

    ملائی اضافه کرد: شرایط به گونه‌ای است که هر چه به جلو قدم می‌گذاریم بهبودی در شرایط ایجاد نمی‌شود و در حال مصرف منابع آبی باقی مانده هستیم و یکی از بزرگترین نگرانی‌ها بر اساس پیش بینی مرکز خشکسالی کشور که کمترین میزان بارندگی در سه ماه پاییز را برای استان عنوان کرده، است.

    وی با تاکید بر اینکه با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته باید در مدیریت مصرف با برنامه عمل کنیم زیرا تا چهار ماه آینده وضعیت آبی استان به شکل بحرانی است گفت: سد استقلال میناب که یک روز منبع اصلی تأمین آب شهر بندرعباس بوده امروز پنج درصد آب بندرعباس را از طریق سد و مابقی را از منابع آبی دیگر مانند سد نیان و شمیل تأمین می‌کنیم که سد نیان به خشکی کامل و سد شمیل تنها تا پایان شهریور توان تأمین آب را داشته و به خشکی کامل می‌رسد.

    این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر برای تأمین آب از ذخیره آب زیرزمینی این سدها استفاده می‌کنیم که باید گفت برداشت از سفره‌های زیرزمینی هم با توجه به حجم و مقدار برداشت شرایط خاصی دارند و نمی‌شود در دراز مدت از آنها برداشت کرد.

    مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تصریح کرد: این خواهش را از مردم داریم که همینطور که این چالش را تا کنون مدیریت کرده‌اند در ماه‌های آتی که همچنان با این چالش دست به گریبان هستیم تا خارج شدن از این بحران میزان مصرف خود را کاهش دهند.

    رییس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: یکی از درخواست‌های مهم مردم به ویژه امام جمعه بندرعباس احداث و راه اندازی آب شیرین‌کن برای تأمین آب شرب است که خوشبختانه در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

    ملائی در ادامه نیز افزود: همچنین در بخش صنعت سیاست‌هایی مبنی بر استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها اتخاذ شده از این رو طرح‌های صنعتی بزرگی در استان در حال انجام یا اجرا است مانند منطقه وی‍ژه صنایع انرژی بر پارسیان که پیش بینی نیاز آبی و برداشت 500 تا 600 میلیون مترمکعب از آب دریا را دارند که به تبع آن به دنبال احداث آب‌شیرین‌کن در این منطقه هستند.

    وی اضافه کرد: اگر این اتفاق در صنایع غرب استان نیز رخ بدهد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود اما به دلیل اینکه هزینه تمام شده اینگونه تولید بالاست مردم باید در مصرفان بیشترین دقت را داشته تا متحمل هزینه‌های هنگفت نشوند.

    این مقام مسئول در ادامه درباره بخش کشاورزی نیز بیان کرد: استان هرمزگان دارای 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که در تولید برخی از محصولات دارای رتبه ملی است که این نشان می‌دهد استان در این حوزه به ویژه در کاشت صیفی جات از اهمیت بالایی برخودار است.

    ملائی ادامه داد: بسیاری از محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان تولید می‌شود که باید در این زمینه نیز برنامه ریزی دقیق داشته باشیم در همین راستا هماهنگی‌هایی با شش استان جنوبی کشور انجام شد که در بحث اصلاح الگوی کشت به نتایج بسیار خوبی رسیدیم، در این جلسات که به میزبانی استان هرمزگان صورت گرفت توافقات خوبی با انجمن‌های صنفی کشاورزان، خانه کشاورز و دیگر بخش‌های خصوصی فعال در بخش کشاورزی صورت گرفت.

    وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه میزان از آب تولیدی شرب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: بخش کشاورزی را به لحاظ مصرف نمی‌توان با آب شرب خانگی مقایسه کرد، رویکردمان در استان اینگونه بوده که سهم بخش مصرف صنعت را که ارزش افزوده بالایی دارد و باعث ایجاد اشتغالزایی می‌شود را افزایش دهیم.

    رییس شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان هرمزگان افزود: در حال حاضر حدود 60 میلیون مترمکعب مصرف بخش صنعت از طریق آب‌شیرین کن منابع آب سطحی و زیرزمینی است و برنامه‌ریزی ما به این سمت است که ظرف 15 تا 20 سال آینده مصرف بخش صنعت را به حدود 500 میلیون مترمکعب در سال با توجه به طرح‌های صنعتی که در استان تعریف شده برسانیم.

    مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به پیش بینی سه میلیون نفر رشد جمعیت استان در سال 1410 ادامه داد: پیش بینی برای سالهای آتی با رشد جمعیت و ایجاد طرح‌های صنعتی در استان استفاده از آب‌شیرینکن ها است، مناطقی که از ساحل فاصله دارند ویا پراکنده هستند از طریق آب‌های زیر زمینی و سطحی و در بخش کشاورزی تلاش ما این است که از مهار آب‌های سطحی و رودخانه‌هایی که در استان وجود دارد استفاده کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو