مدیران خودروعصر اعتبار

۵ جایزه معتبر در معماری که هر کس باید بشناسد

عصر ساختمان - معماران هر ساله برای بدست آوردن جوایز معتبر معماری با هم رقابت می‌کنند که اغلب این رقابت‌ها به صورت نبرد جاه‌طلبانه برای کسب جوایز است. با این وجود، جوایز متنوعی وجود دارد اما معماران برخی از آن‌ها را که حتی برای کارشان می‌تواند بسیار سودمند باشد و مخاطبین به مراتب بیشتر و همچنین توجهات را به سمت کار خاصی متمرکز کند، نادیده می‌گیرند. نشریات آنلاین و چاپی در صدر انجمن‌های مختلف هستند که به صورت مداوم جزئیات برنامه‌های جایزه‌های متنوع را منتشر می‌کنند.

۵ جایزه معتبر در معماری که هر کس باید بشناسد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان»، سایت Arch2o لیستی از 5 جایزه معماری را آورده است که می‌تواند به شما برای پیشرفت و به دست آوردن آگاهی از جوایز خاص متریال صنعتی کمک کند. موارد متعددی برای انتخاب برگزیدگان وجود دارد که می‌توان از آن‌ها به عنوان یک وظیفه دشوار نام برد. آیا طراحی‌های شما به گونه سخت با آجرها پیوسته شده است؟ آیا شما با استیل یا فلز در روشی نوآورانه کار می‌کنید که انتظار توجه بیشتری هم دارید؟ این مواردی که گفته شد نمونه‌هایی از رقابت برای جوایز معماری است.
1- جایزه معماری پریتزکر (Pritzker):
این جایزه توسط جی ای. پریتزکر و همسرش سیندی در سال 1979 "به منظور قدرادانی از معمار یا معماران که در قید حیات هستند پایه گذاری شده است. معمارانی که کارهای ساختمانی آن‌ها نشان دهنده ترکیب کیفیت‌هایی نظیر استعداد، دیدگاه و تعهد است که این ترکیبات مهم و پیوسته را برای بشریت و محیط ساختمان از طریق هنر معماری تولید کرده اند". این جایزه را سرمایه‌گذاری هیات (Hyatt) پشتیبانی مالی می‌کند و همان طور که گفته شد، توسط خانواده پریتزکر پایه گذاری شده است. جایزه سالانه 100 هزار دلار آمریکا، تقدیر رسمی و یک مدال بزرگ برنز است. در سال 2018 معمار هندی به نام دوشی (B.V.Doshi) این جایزه را از آن خود کرد.
مارثا ثورن مدیر اجرایی، نامزدها را از طیف مردم که شامل برندگان جایزه، آکادمی‌ها، منتقدان و سایرین است، انتخاب می‌کند. به علاوه، هر متقاضی مجاز می‌تواند برای جایزه تا قبل از 1 نوامبر هرسال درخواست حضور در این رویداد را ارائه دهد. هیئت داوری مستقل از متخصصین از 5 تا 9 عضو تشکیل شده است که در رشته‌های خود، معماری، تجارت، آموزش، انتشار و فرهنگ به عنوان حرفه‌ای شناخته می‌شوند". هیئت داوری برنده را در بهار پس از بحث و گفتگو در ماه‌های اولیه هر سال معرف می‌کند. از سال 2005 پیتر پالومبو رئیس این جایزه است و همچنین رئیسان قبل از وی، کارتر براون (1979-2002) و روس‌چایلد (2003-2004) بوده‌اند.


2- جایزه آقاخان برای معماری
جایزه آقاخان برای معماری (AKAA)، توسط آقا خان پنجم در سال 1977 تاسیس شد و هر سه سال به پروژه معماری اعطا می‌شود که نیازها و اولویت‌های جوامع اسلامی را برطرف می‌سازد. این جایزه به دنبال شناسایی و تشویق مفاهیم معماری در زمینه‌های توسعه جامعه، حفاظت از محیط، طراحی معاصر، حفاظت از محیط زیست و طراحی چشم انداز است. (AKAA) یک جایزه مالی به ارزش کلی 1 میلیون دلار آمریکا به پروژه‌های متعدد، تیم‌ها و سهامداران اعطا می‌نماید.
3- مدال طلای AIA
مدال طلا بالاترین افتخار را در بین جایزه‌های سالانه در انجمن معماران آمریکا را داراست. این جایزه از افرادی که بخش قابل توجهی از کارشان تاثیر پایدار بر معماری را دارد، قدردانی می‌کند. AIA به عنوان یکی از معتبرترین جوایز دنیای معماری محسوب می‌شود که معماران مشهوری همچون فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright)، فرانک گهری (Frank Gehry)، جولیا مورگان (Julia Morgan) و موشه سفدی (Moshe Safdie) جزو افرادی هستند که این جایزه را دریافت کرده‌اند.
4- ریبا (RIBA)
جایزه بین المللی ریبا جایزه‌ای است که توسط موسسه سلطنتی معماران بریتانیا به ساختمان‌های سراسر انگلستان و سایر نقاط جهان اعطا می‌شود. طی 50 سال گذشته، این جایزه به صورت سالانه به افرادی که به دستاوردهایی در نوآوری معماری صرف نظر از شکل، اندازه و بودجه داشته‌اند، اعطا شده است. پاداش جایزه بین المللی ریبا به پروژه‌های عالی و توسط اعضای ریبا در سراسر جهان داده می‌شود.
5- مدال طلای UIA
از سال 1984 این سازمان مدال طلای UIA را برای قدردانی از معمار (و یا گروهی از معماران) اختصاص داد که آن‌ها را با دلیل کارها و روش‌های حرفه‌ای که به وسیله آن خدماتی را به مردم و جامعه ارائه می‌کنند، متمایز می‌کند. مدال طلای UIA هر سال یکبار اعطا می‌شود و برنده جایزه طی یک مراسم رسمی در کنگره جهانی معماران UIA مورد قدردانی قرار می‌گیرد. در ایجاد این تمایز در سال 1984، انجمن UIA امیدوار بود تا با سرمایه گذاری در آن، اعتباری همانند جایزه نوبل در زمینه‌های هنر، علم و صلح به دست آورد. این جایزه به معماری که در قید حیات است، به منظور تکریم اثر وی و کمک‌هایی که در طول عمر و کارش به مردم، جامعه و همچنین ارتقای هنر معماری کرده است، اعطا می‌شود.
سایر جوایز معماری معتبر:
جایزه معماری مستر پرایز (MasterPrize) که سابقا به عنوان AAP از آن یاد می‌شود
این جایزه معماری توسط گروه فرمانی (FARMANI) به عنوان آغاز شراکت جوایز طراحی بین المللی (IDA) ترکیب شد که از سال 2007 به اطلاع‌رسانی طراحی‌های هوشمندانه و پایدار چند رشته‌ای پرداخته است. جایزه معماری مستر پرایز دو برنامه سالانه را سازماندهی می‌کند: یکی جایزه طراحی سال که به معرفی افراد و تیم‌هایی که کمک قابل توجهی به معماری، طراحی داخلی و طراحی چشم انداز داشته‌اند، می‌پردازد و دومی، جایزه شرکت سال که شرکت‌های خلاق و الهام بخش در معماری، طراحی داخلی و طراحی چشم انداز در سراسر جهان را معرفی می‌کند، این جایزه بر پایه تمام فعالیت شرکت‌ها در طول فعالیتشان است.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار