مدیران خودروعصر اعتبار

صعود به مرگ با بالابَرهای مسکن مهر

عصر ساختمان- مسکن مهر، یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی دولت هشتم بود، همان طرحی که قرار شد بواسطه آن با اعطای زمین ‎ های دولتی و تسهیلات مناسب، بامسکن ارزان قیمت بسیاری از خانواده ‎ های مستاجر صاحب خانه شوند غافل از اینکه چهارستون این مسکن ‎ ها برای ساکنان آنان مرگ آور است.

صعود به مرگ با بالابَرهای مسکن مهر
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، از مباحث مطرح شده در جلسه ‎ های متعدد شورای مسکن استان و گزارش ‎ های مردمی اینگونه عنوان شده  که ساخت مسکن مهر در لرستان به شکل غیرکارشناسی پیش رفته است. آسانسورهای واحدهای مسکن مهر افتتاح شده نیز فاقد تاییدیه بوده و حال این سوال مطرح است که چگونه بدون تاییدیه آسانسور، پایان کار این واحدها صادر شده و چگونه مسئولان اجازه سکونت متقاضیان را در واحدهایی داده اند که آسانسور آنها تاییدیه استاندارد ندارد.


    همچنین این سوال مطرح است که مهندسان ناظر پروژه ‎ های مسکن مهر چرا در این رابطه اقدامی نکرده‌اند و در صورت بروز حادثه ‎ ای در آسانسورهای فاقد تاییدیه و یا در واحدهای فاقد آسانسور چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

    آسانسورهای مسکن مهر استاندارد نیستند

    شاهوردی، یکی از ساکنین مسکن مهر شهر بروجرد در گفت ‎ وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وضعیت اسفناک موجود در این مسکن مهرها گفت: با جمعی از اعضای مجتمع بارها به پیمانکاران، تعاونی مسکن مهر، استانداری و غیره مراجعه کرده ‎ ایم اما هربار با جواب ‎ هایی سر بالا رو به رو شده ‎ ایم زیرا مسئولین توجهی به مشکلات مسکن مهر ندارند.

    وی افزود: استفاده از مصالح غیر استاندارد و دقت پایین در ساخت مسکن مهر در بروجرد حاشیه‌های زیادی را برای مسئولان داشته است.

    شاهوردی یادآور شد: متاسفانه آسانسور بلوک ما اصلا استاندارد نیست و هر سری یکی از اهالی اینجا در این اتاقک مرگ حبس می ‎ شوند و لازم است شعبه ‎ ای از آتش نشانی در این مسکن مهر زده شود تا هر روز یک نفر را از مرگ نجات دهد!

    دولت هشتم مسئول بازی با جان مردم در مسکن‌های مهر/ 97.3 درصد آسانسورهای دولتی غیر استانداردند

    مرندی مقدم، معاون سازمان استاندارد کشور در این‌باره گفت: از 2730 آسانسور در دستگاه‌های اجرایی که بررسی کردیم 97.3 درصد غیر استاندارد بودند.

    وی ادامه داد: در این بررسی دو آسانسور از سازمان استاندارد نیز غیراستاندارد بودند و آنها را پلمپ کردیم.

    مرندی مقدم یادآور شد: در آسانسورهایی که در ساختمان‌های در حال ساخت، نصب می‌شوند مشکل کمتری داریم ولی در دیگر آسانسورها مشکلات ما بیشتر است. مشکل عدم همکاری شهرداری با سازمان استاندارد را نداریم.

    معاون سازمان استاندارد لرستان افزود: اعتبار گواهینامه‌های آسانسور یک ساله است و بعد از یک سال مجدد باید تاییدیه استاندارد گرفته شود.

    وی خاطر نشان کرد: مشکل ما آسانسورهایی است که تاییدیه می‌گیرند ولی استاندارد نیستند.

    مرندی مقدم درباره آسانسورهای غیر استاندارد مسکن مهر تصریح کرد: در دولت هشتم برای کاهش هزینه‌ها، مسکن مهر را از دریافت تاییدیه استاندارد آسانسور معاف کردند و کارگر روز مزد ساختمانی در همان آسانسورها فوت کردند و بعد از آن پیگیری کردیم که این تبصره حذف شود.

    شرکت ‎ های بازرسی آسانسور لرستان افزایش یابند

    معاون سازمان استاندارد گفت: 297 شرکت بازرسی آسانسور در کشور وجود دارد در حالیکه در لرستان این شرکت‌ها 27 مورداند. برای افزایش این شرکت‌ها در استان مشکلی نداریم.

    کمتر از نصف آسانسورهای مسکن مهر گواهی استاندارد دارند

    مرضیه قنبریان، مدیرکل استاندارد لرستان نیز در این باره گفت: برخی از آسانسورهای مسکن مهر به ویژه در شهرستان ‎ ها در وضعیت بحرانی دارند.

    وی با اشاره به مشکل آسانسورهای مسکن مهر در برخی از شهرستان ‎ ها، عنوان کرد: سال گذشته 27 درصد از آسانسورهای مسکن مهر استاندارد شد و امسال وضعیت بهتری در این زمینه داریم.

    مدیرکل استاندارد لرستان اضافه کرد: در مجموع 371 مورد آسانسور در مسکن مهرهای استان فاقد گواهی استاندارد هستند و 207 مورد دارای گواهی استاندارد هستند.

    در کوهدشت، دورود و ازنا هیچ کاری برای استاندارد آسانسورها نشده

    قنبریان با تاکید بر اینکه کمتر از نصف آسانسورهای مسکن مهر استان دارای گواهی استاندارد هستند، افزود: در کوهدشت، دورود و ازنا هیچ کاری در زمینه استاندارد آسانسورهای مسکن مهر انجام نشده است.

    آمار دقیقی از آسانسورهای نصب‌شده در مسکن‌های استان وجود ندارد

    مدیرکل استاندارد لرستان با یادآوری اینکه استانداردسازی آسانسورها به دلیل این‌که با سلامت مردم ارتباط دارد باید انجام شودوبه همین دلیل است که استانداردسازی آسانسورها نیز اجباری اعلام‌شده، ادامه داد: آمار دقیقی از آسانسورهای نصب‌شده در مسکن‌های سطح استان وجود ندارد. بسیاری از آسانسورهای نصب‌شده توسط نصاب‌های غیرمجاز و یا با داشتن مجوز از صنعت و معدن نصب می‌شوند به همین دلیل آمار دقیقی از تعداد آسانسورهای نصب‌شده وجود ندارد.

    آسانسورهای واحدهای مسکن مهر عموماً مشکل سازه‌ای دارند

    وی با تأکید بر اینکه مجموعه‌ای از مسئولان باید مانع فعالیت نصاب‌های غیرمجاز شوند تا فرآیند استانداردسازی را انجام دهند، گفت: آسانسورهای واحدهای مسکن مهر عموماً مشکل سازه‌ای دارند و ارتفاعی که باید اتاقک‌ها داشته باشند از حد استاندارد پایین‌تر است که یا باید تخریب و یا اصلاح شوند.

    پیش از این محمدابراهیم بیانی، رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد گفته بود که روزانه یک تا دو نفر در آسانسورهای مسکن مهر بروجرد گرفتار می ‎ شوند و توسط نیروهای آتش‌نشانی نجات می‌یایند.

    وی با بیان اینکه این اتفاقات دو علت دارد، اظهار کرد: یکی از علت‏ها،  نبود برق ذخیره در آسانسورها بوده و علت دوم این است که زمان تحویل به آتش‌نشانی تحویل داده نمی ‎ شوند.

    تنها ‌20 درصد آسانسورهای دولتی، استاندارد هستند

    احمد مرادپور ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز گفت: تنها ‌20 درصد آسانسورهای دولتی استاندارد هستند.

    وی افزود: در استان 80 درصد آسانسورهای بخش خصوصی استاندارد شدند در حالی‌که 20 درصد آسانسورهای دولتی استاندارد است و این نشان می‌دهد که ما خودمان به حرف‌هایمان اعتقاد نداریم‌.

    مرادپور ادامه داد: رعایت استاندارد در آسانسورها حداقل ضوابط است و ما در همین حداقل‌ها مشکل داریم.

    معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان افزود: سازمان نظام مهندسی باید موظف شود که در زمینه استاندارد آسانسورها فعال‌تر شود و پایان کار شهرداری باید منوط به استاندارد آسانسور شود.

    وی در پایان با بیان اینکه باید در بیمارستان و دانشگاه‌ها استاندارد آسانسورهای استاندارد وجود داشته باشد،گفت: تا پایان سال تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند که مجوز استاندارد آسانسور را بگیرند.

    نباید فراموش کرد که بی اهمیتی به آسانسورهای مسکن مهر بی توجهی به جان مردم است و باید تا دامنه دردسردهای مردم با این آسانسورها گسترش نیافته، کاری از پیش برد. سالهاست مسئولین در جلسات متعدد از این قضیه می ‎ نالند ولی دریغ از یک اقدام کارساز و باز داستان بازی آسانسور وبا جان مردم ادامه داد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار