مدیران خودروعصر اعتبار

بدست متخصصان ایرانی به اتمام رسید؛

عملیات روسازی بتن پل منجیل

عصر ساختمان- عملیات روسازی بتنی (اسلب ترک) پل منجیل، به دست متخصصان ایرانی به اتمام رسید.

عملیات روسازی بتن پل منجیل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  عملیات روسازی بتنی (اسلب ترک) پل منجیل، به دست متخصصان ایرانی و با زحمات شبانه روزی مهندسان، تکنسین های فنی، کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن به اتمام رسید.

    مسیر راه آهن قزوین-رشت در عبور از شهرهای مختلف به دلایل کمبود فضای مورد نیاز توسعه به علت کوهستانی بودن مسیر، عدم امکان استحصال فضای مورد نیاز و شرایط اقتصادی مناطق، گزینه های مهندسی را چنان به چالش کشیده که در برخی قسمت ها همانند عبور از شهر منجیل، شاهکارهای مهندسی خلق نموده است. آنجا که راه اصلی قزوین-رشت، آزاد راه قزوین-رشت و راه آهن همین محور یک تقاطع مشترک ایجاد کرده اند، فصل مشترک عبور سیستم های مختلف حمل و نقل در این شهر است.

    عبور راه آهن از حاشیه شهر منجیل با توجه به توپوگرافی منطقه، انتخاب ها را با محدودیت مواجه ساخته و در نهایت عبور از حاشیه دریاچه سد سفید رود بوسیله پل، گزینه ارجح و نهایی گردیده است. این پل با طول بیش از 1400 متر، از شاهکارهای مهندسی این پروژه است.

    به عنوان طویل ترین پل این محور، وجود قوس های افقی با شعاع 500 متر و عبور از روی راه اصلی و در ارتفاع بالاتر از تونل آزاد راه شرایط خاصی را به پل منجیل داده است. شرایط خاص پل و نیاز به کاهش هر چه بیشتر زمان نگهداری های احتمالی در محور، باعث شده تا مهندسان سیستم دال خط بتنی را به جای روسازی مرسوم بالاستی برای این پل برگزینند. شایان ذکر است از این سیستم در این محور برای اولین بار در شبکه راه آهن کشور استفاده می شود.

    مشخصات فنی این پروژه عبارت است ازپل منجیل در کیلومتر 700+101 مسیر راه آهن قزوین-رشت واقع شده است. طول این پل 1430 متر بوده که شامل سه دهانه 56 متری، بیست دهانه 50 متری، یک دهانه 42 متری و یک دهانه 40 متری و 5 دهانه 36 متری است. مهمترین ویژگی این پل عبور آن از روی دریاچه سد و شهر منجیل است و معماری این پل زیبا به صورت مدرن بوده و از جذابیت بسیار بالای گردشگری و استحکام خاصی برخوردار است. مسیر عبور پل به دلیل شرایط خاص منطقه دارای دو قوس 500 به صورت S می باشد که ماکزیمم دور در آن 9 سانتی متر است که شرایط عبور ایمن با سرعت 62 کیلومتر بر ساعت را مهیا می سازد.

    روسازی اسلب تراک پل منجیل تلفیقی از طرح پیش ساخته ژاپنی شینکانسن است که اولین بار در سال 1972 با تراورس ها و روش سیستم بتن درجای رهدا اجرا گردیده است.

    گفتنی است عملیات روسازی بتنی (اسلب ترک) پل منجیل شامل 132 تن آرماتور، 1400 متر مکعب بتن، 572 مترمربع قالب، 2383 عدد تراورس دی‌بلوک و 4290 مترمربع الاستومر می باشد که بتن ریزی آن در مدت 19 روز کاری و در شرایط سخت، با سرعت باد گاها 20 متر بر ثانیه، در ارتفاع بیش از 30 متر با استفاده از پمپ دکل و با زحمات بیش از 40 نفر از پرسنل زحمتکش شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن به اتمام رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار