مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن:

مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن اثر ندارد

عصر ساختمان- مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد:مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن اثر نداشته و برای کمک به قشر ضعیف سیاست وزارت راه و شهرسازی تشکیل کمیته ویژه بازار مسکن در سازمان ملی زمین و مسکن است.

مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن اثر ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در همایش هجدمین سیاست های توسعه مسکن در ایران بابیان اینکه مالیات بر خانه‌های خالی در بازار مسکن اثر گزار نیست گفت: در سال 96 تغییرات اساسی در بخش‌های کلان اقتصادی در کشور به وجود آمده که این تغییرات بر حوزه مسکن نیز تاثیرگزار بوده است به همین منظور سازمان ملی زمین و مسکن کمیته‌ای را برای پیگیری تشکیل داده که آن نیز به دنبال رفع مشکلات است.

    وی با اشاره به اینکه قطعاً در صورت شکل‌گیری سامانه مالیات بر خانه‌های خالی شاهد اتفاق خوبی در حوزه سیاست‌گذاری مسکن و رفاه اجتماعی خواهیم بود تصریح کرد:با ایجاد این سامانه از وضعیت فقر مسکن و قشر آسیب‌پذیر به‌طور دقیق مشخص می‌شود.

    مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بخش مسکن بخش تأثیرپذیری از مسائل اقتصاد خرد و کلان است ادامه داد:با توجه به آمار در 5 سال گذشته قیمت مسکن در ثبات نسبی نسبت به سایر قیمت‌های جاری بوده و در قیمت‌های ثابت نیز باوجود افزایش قیمت در سایر بخش‌ها تا نیمه سال 96 شاهد کاهش 30 درصدی نیز حتی بوده است.

    وی تغییرات اساسی قیمت در سال 96 را متأثر از وضعیت بد اقتصادی دانست و اظهار کرد:در سالی که گذشت و در شش ماه ابتدای امسال تغییرات ناشی از تغییرات کلان، مسائل بین‌المللی و حتی تغییرات بازار ارز و سرمایه در حوزه تولید مسکن اثر بسیار زیادی داشته و همین امر باعث افزایش قیمت شده است.

    چگنی با اشاره به اینکه در صورت تداوم شرایط و عدم‌تغییر در این بازار تولیدکنندگان وارد حوزه تولید مسکن نمی‌شوند افزود:با توجه به آمار موجود باوجود رشد ارزش‌افزوده مسکن پس از چند سال، افزایش پروانه‌های ساختمانی و همچنین تغییر در تعداد معاملات و قیمت‌ها همگی نشان‌دهنده رشد مثبت در بخش مسکن طی مدت‌زمان گذشته خواهد بود که همین امر به اعتقاد من قیمت مسکن تا حد امکان بالا رفته و دیگر کشش بیش از آن در بازار وجود ندارد مگر آنکه اتفاق عجیب‌وغریبی در این حوزه و یا در سایر بخش‌های کشور رخ دهد.

    این مقام مسئول میانگین افزایش قیمت مسکن در کل کشور به‌غیراز شهر تهران را 30 درصد و همراه با شهر تهران را 40 درصد اعلام کرد و افزود: طبق آمار بیشترین رکورد ثبت‌شده در تعداد معاملات مسکن در تهران 22 هزار، کمترین آن 4 هزار و میانگین این بخش 14 هزار مورد گزارش‌شده است که نشان می‌دهد طی سال جاری شاهد رکود شدیدی نخواهیم بود.

    وی گریزی به موضوع مسکن اجتماعی نیز زد و تصریح کرد: دولت‌ها همواره برنامه و اقدامی را برای مسکن گروه‌های کم‌درآمد طراحی می‌کنند، در این دولت هم مسکن اجتماعی به‌عنوان مصوبه دولت و برنامه ششم اعلام شد که وزارت راه و شهرسازی در حد توان و با کمک ابزارهای در دست مانند زمین اقدامات لازم را انجام و با توجه به محدودیت‌های دولت در ابعاد کوچکی با همراهی سایر دستگاه‌های مربوط مانند بنیاد مستضعفان آن را اجرایی کرده است.

    چگنی از پیشنهاد طولانی کردن دوره قراردادهای اجاره در بازار اجاره به‌عنوان سیاست تشویقی در وزارت راه و شهرسازی یادکرد و گفت: بااین‌وجود ما قصد دخالت نادرست در حوزه اجاره و رهن را نداریم  و تنها نوع دخالت دولت در مسکن به‌عنوان سیاست‌گذار بوده و نباید به‌عنوان رقیب بخش خصوصی در این حوزه ظاهر شود.

    وی در پایان بازآفرینی شهری پایدار را اولویت اول دولت در این دوره دانست و گفت: تأمین مالی در بخش مسکن بر اساس چارچوب‌های موجود، توسعه‌ای شدن بانک مسکن و بازار سرمایه، ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و بهسازی سالانه 270 محله همه به‌عنوان برنامه‌های اصلی وزارتخانه در این زمان به شمار می‌روند که دارای ابعاد بسیار کلان و گسترده هستند

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار