مدیران خودروعصر اعتبار

امدادرسانی به ۲۶۷۹ نفر و تخلیه ۴۱۰ خانه از آب در استانهای سیل زده

عصر ساختمان- باران پاییزی رسید آن هم چه بارانی؛ غیرمنتظره، بی‌سابقه و سیل آسا آمد و هر چه سر راهش بود شُست و با خود بُرد؛ باران در ۷ استان گیلان، مازندران، گلستان و غرب خراسان شمالی، شمال سمنان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات شرقی تهران بارید اما در استانهای شمالی شامل گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی بیشترین خسارت را برجای گذاشت تا آنجا که شماری دار و ندارشان را از دست دادند و عده ای هم جان شان را.

امدادرسانی به ۲۶۷۹ نفر و تخلیه ۴۱۰ خانه از آب در استانهای سیل زده
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، باغات، دامداری‌ها، منازل مسکونی، تاسیسات زیربنایی شهرها و روستاها و تقریبا هر آنچه که در نزدیکی رودخانه‌ها و مسیل‌ها بود از حجم سیلابها بی نصیب نماندند و آسیب جدی دیدند اما بیشترین تخریبها از غرب مازندران و در شهرستانهای تنکابن و رامسر و از آن سو نیز رودسر و تالش در استان گیلان گزارش شده است.

    با وجود آنکه مدیریت بحران استانهای شمالی از چند روز پیش از بارش نسبت به احتمال وقوع سیل هشدار داده بودند اما باز هم سیل مثل سالهای گذشته آمد و خسارت به بار آورد و دقیقا این استانها از همان‌جایی ضربه خوردند که سالهای پیش آسیب دیدند؛ به اذعان مسئولان استانهای آسیب دیده، لایروبی نشدن رودخانه‌ها به علت کمبود اعتبار و نیز تعرض به بستر رودخانه‌ها چه با ویلاسازی، باغداری و یا استفاده بی رویه از شن و ماسه آن عامل بیشتر خرابی های دو روز گذشته بوده است.

    باران بیش از 300 میلیمتری رامسر که باران 10 سال یک استان خشک است و آرزوی مردمانش، حالا در استانهای شمالی باریده و به جای آنکه برکت استانهایشان باشد شده سبب بلا و گرفتاری و به جای آنکه از این نعمت خداوندی با آبخیزداری، استفاده درست از رودخانه‌ها و حفظ جنگل‌ها بهترین بهره برده شود شده سبب بی‌خانمانی. حالا همان مسئولانی که همیشه از کمبود اعتبار، بروکراسی و ضعف قانون در تغییرکاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از بهره‌برداری بیشتر از رودخانه‌ها گلایه می‌کردند حالا باید چندین برابر آن مبلغ را از خزانه دولت طلب کنند تا جبران خسارت‌های وارده به مال دولت و مردم شود که تازه آیا با این اوضاع اقتصادی و گرفتاری‌هایی که از هر طرف به دولت رو کرده بتواند به موقع پرداخت شود یا خیر؟!

    بر طبق اعلام سازمان هواشناشی این سیلاب با فعال شدن ابرهای جوششی در استانهای شمالی قابل پیش بینی بود و بر طبق آخرین گزارشها دست کم 8 نفر جان خود را بر اثر صاعقه و برق گرفتگی و یا خفگی در آبی و یا افتادن خودرو در مسیر سیلاب از دست دادند. خیابانهای برخی نواحی تبدیل به رودخانه شدند و خانه‌ها تا نیمه در آب فرو رفتند و از آن سو باغات و تاسیسات در نزدیکی رودخانه‌ها همچون پل ها و پایه های برق و لوله های آب و گاز از بین رفتند.

    بر طبق آخرین اظهارنظر سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات تا ساعت اولیه صبح امروز بیش از 317 نفر اسکان اضطراری داده شدند و 83 نفر به مکان های امن انتقال داده شده اند. همچنین 410 واحد مسکونی از آب تخلیه و 32 خودرو از آب بیرون کشیده شد. در کل به بیش از 2679 نفر در استانهای سیل زده امدادرسانی شده و تجهیزات امدادی بین آسیب دیدگان توزیع شده است و امدادرسانی ها ادامه دارد.

    بازگشایی پنج محور مواصلاتی

    سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز ترافیک و کنترل راهور ناجا از بازگشایی برخی از محورهای مواصلاتی خبر داده و گفته، محورهای قنوج - رمشک در سیستان و بلوچستان، رودسر- کلاچای و فومن - قلعه رودخان در گیلان و رامسر- شیرود، رامسر - جواهرده بازگشایی شده‌اند.

    رحمانی درباره کاهش دید به علت خیزش گرد و خاک نیز گفته وزش گرد و خاک نیز در بیشتر محورهای استان کرمان، محورهای زابل - زاهدان و زابل - نهبندان در استان سیستان و بلوچستان نیز مشاهده می‌شود.

    وی اظهارکرده، بارش پراکنده باران نیز در اکثر محورهای استان گیلان نیز مشاهده می‌شود و به علت سیلاب‌های اخیر محور رامهرمز در خوزستان، رامسر فرعی سلیم‌آباد در مازندران، کمربندی چالوس نوشهر نیز به علت تخریب پل موسی‌خان، رویان-آبپری در مازندران ، شیخ‌محل- زیاور و فرعی خرطوط - کهنه‌جلگه در گیلان مسدود هستند.

    ابرهای جوششی عامل سیل شمال کشور

    احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی این سیلاب‌ها را ناشی از ابرهای جوششی دانسته و گفته بارش باران در نوار شمالی کشور به شکل ضعیف‌تری ادامه می‌یابد.

    وی در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرده بارندگی روز جمعه ناشی از ابرهای جوششی بود اما با کاهش دمایی که روز گذشته (14 مهرماه) رخ داد، ابرهای جوششی به ابرهای پوششی با سطوح پایین تبدیل شدند. روز گذشته در نوار شمالی کشورابرهای پوششی فعال بودند و در نتیجه در غالب مناطق، بارش‌ها به شکل باران‌ریزه بود.

    مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی در مورد روند فعالیت سامانه بارشی در نوار شمالی کشور گفت: امروز (15 مهرماه) جریانات شرقی در دریای خزر حاکم خواهد بود که رطوبت را از شرق به غرب دریای خزر منتقل می‌ند و بارش‌ها بیشتر به غرب دریای خزر- استان گیلان و شهرهایی مثل آستارا و گردنه حیران - معطوف خواهد شد و در بقیه مناطق بارش‌ها به‌تدریج ضعیف‌تر می‌شود.

    وظیفه از پیش‌بینی گرد و غبار برای برخی نقاط شرق کشور خبر داده و گفته روز گذشته (14 مهرماه) وزش باد در مناطق شرقی کشور به حد قابل توجهی افزایش یافت. امروز (15 مهرماه) همچنان وزش باد تداوم دارد و حتی احتمال خیزش گرد و خاک و طوفان شن در زابل وجود دارد. این وضعیت در حمل و نقل جاده‌ای باعث کاهش دید می‌شود و در حمل و نقل ریلی احتمال مخاطرات را افزایش می‌دهد.

    آسیب سیلاب به تأسیسات زیربنایی 12 شهرستان گیلان

    مصطفی سالاری، استاندار گیلان به خبرنگار ایسنا گفته، بارش باران شدید و وقوع سیلاب، به تاسیسات زیربنایی 12 شهرستان استان آسیب جدی وارد کرده است.

    وی از انسداد 34 محور مواصلاتی خبر داد و افزوده هم اکنون آب آشامیدنی حدود 11 هزار خانوار در 69 روستای گیلان قطع شده است. همچنین 4 پل در گیلانه بر اثر سیل به طور کامل تخریب شده که از  امروز کار احداث پل های جایگزین آغاز می شود. حجم آب گرفتگی در روستاها صبح روز گذشته تشدید شد و دلیل این امر سرازیر شدن حجم زیاد آب از مناطق کوهستانی به جلگه بوده است.

    سالاری اضافه کرده در حال حاضر در برخی روستاها دسترسی به برق و گاز نیز قطع شده و مسدود شدن راه دسترسی به برخی روستاها مانع از ترمیم خطوط آسیب دیده آب، برق و گاز شده است. همچنین با توجه به اینکه حجم بالای آب اجازه انجام عملیات ترمیم و بازسازی لوله های آب و گاز تخریب شده را نمی‌دهد، به نظر می رسد امروز با فروکش کردن آب این امکان فراهم شود. بیشتر قطعی های برق نیز در مناطق مختلف استان رفع شده است و انتظار داریم تا دو روز آینده وضعیت مناطق سیل زده به حالت عادی برگردد.

    استاندار گیلان در رابطه با خسارت ناشی از سیل نیز گفت: برآورد دقیقی از میزان خسارت‌ها وجود ندارد و تا چند روز آینده رقم دقیق اعلام می شود. علاوه بر زیرساخت های گیلان که دچار خسارت های بسیار زیادی شده است، واحدهای تجاری و منازلی که به ویژه در حاشیه رودخانه ها واقع شده اند نیز آسیب های بسیاری دیده‌اند.

    او تصریح کرده باید به گونه‌ای برنامه ریزی و اقدام شود که از این پس بارش باران که رحمت الهی است کمترین خسارات را در شهرستانها در پی داشته باشد. علاوه بر نظارت بر واحدهای استان، می‌توان گارگروه شهرستانی تشکیل داد تا برای ساماندهی رودخانه ها محدوده حجم استفاده تعیین شود.

    استاندار گیلان در حاشیه بازدید از مناطق خسارت دیده یادآور شده، در پس بارندگی‌ تقریباً تمام شهرستان‌های استان درگیر جاری شدن سیل هستند. جاده 36 محور مواصلاتی قطع شده و 3 پل اصلی نیز بین رفته است. همچنین آب شرب حدود 11 هزار خانوار قطع شده و در بعضی از مناطق با قطعی برق مواجه هستند.

    خسارت قابل توجه سیل در شهرستان‌های گیلان

    علی اوسط اکبری مقدم، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز گفته سیل به شهرستان‌های تالش، املش، شفت، فومن، لنگرود و رودسر خسارت‌های قابل توجهی به بار آورده است.

    او از تخریب برخی منازل مسکونی، معابر و خطوط آب و برق در جریان سیل اخیر در این استان خبر داده و افزوده، بسیاری از سردهنه‌های رودخانه‌ها که برای آبیاری مزارع در روستاها استفاده می‌شوند تخریب شده‌اند که باید برای سال زراعی جدید بازسازی شوند.

    خسارت 30 میلیارد تومانی سیل به رودسر

    علی وارسته، سرپرست فرمانداری رودسر گفته خسارت سیل و آبگرفتگی 30میلیارد تومان برآورد شده است. تخریب و آسیب دیدگی 7پل در بخش چابکسر مردم این بخش را با مشکلات جدی مواجه کرده است. بالغ بر 1300 خانوار در سه روستای بخش چابکسر به دلیل آبگرفتگی زیاد قادر به تردد نیستند.

    وی تصریح کرد: قطعی برق نداشتیم، اما به دلیل بالا آمدن آب رودخانه ها برخی از روستاییان این شهرستان و حتی مناطق شهری قطعی گاز دارند و تا فروکش نشدن طغیان رودخانه ها این قطعی برطرف نخواهد شد.  

    لزوم ایجاد تاسیسات جدید شبکه های آب سطحی با حجم بیشتر

    امیر احمدی فرد، رئیس شورای شهر بندرانزلی با اشاره به لایروبی مناطق آبگیر و اگوها پیش از بارندگی، خاطرنشان کرده، متاسفانه در خیلی از معابر شهری که دارای بافت سنتی هستند، تاسیسات به صورت غیر اصولی برای فاضلاب ها و آب های سطحی به کار رفته است و  باید تاسیسات جدید شبکه های آب سطحی با حجم بیشتر ایجاد شود.

    وی اظهار کرده، با توجه به بارش 700 میلی متری باران طی 10 روز در سال گذشته در انزلی پرسنل شهرداری با تجربه قبلی از آمادگی کامل جهت اجرای تمهیدات لازم برخوردار بودند و پیش از بارندگی، مناطق آبگیر و اگوهای زیادی در سطح شهرستان را لایروبی کردند.

    رئیس شورای شهر بندرانزلی تصریح کرده، رهاسازی مصالح در جوی های آب توسط انبوه سازان باعث مسدود شدن اگوها و تاسیسات شبکه آب های سطحی می گردد که خواهشندیم در زمان ساخت و ساز دقت بیشتری به این موضوع شود تا این مصالح وارد تاسیسات نشود و این شبکه ها با تمام ظرفیت فعالیت کنند.

    آرامش در تالش برقرار است

    سید عیسی مهدوی ، فرماندار تالش گفته با کاهش باران تا حد زیادی آبهای جاری و رودخانه‌ها فروکش کرده و آرامش در تالش برقرار است و اضافه کرده با توجه به تجربه سیل گذشته واحدهای مسکونی که در حاشیه رودخانه ها در مسیر سیلاب قرار داشتند با کمک دهیاری‌ها  و بخشداری‌ها تخلیه شده بود.

    فوت یک نفر بر اثر ریزش پل در نوشهر

    شب گذشته پل موسی آباد در کمربندی نوشهر ریزش کرد و چند دستگاه خودرو به داخل رودخانه خروشان ماشلک سقوط کردند. راننده کامیون با کمک نیروهای امدادی و آتشنشانی، به سختی از داخل خودرو سقوط کرده به بیرون کشیده شد و برای سیر مراحل درمانی به بیمارستان انتقال یافت اما متاسفانه راننده 40 ساله کامیون بر اثر شدت جراحات فوت کرد.

    خسارت بارندگی به برخی خانه‌های روستای «شاهکوه سفلی» گرگان

    داوود خسروی، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گرگان و آق قلا گفته بر اثر این بارش ها در روستای شاهکوه سفلی 6 خانه تقریبا 100 درصد تخریب شد و به سقف و دیوار تعداد قابل توجهی از واحدها نیز خسارت وارد شد.

    او اضافه کرده، به کسانی که ساختمان آنها به صورت کامل تخریب شده، تسهیلات قرض الحسنه مسکن روستایی به میزان 25 میلیون تومان و بازپرداخت 15 ساله پرداخت می شود. همچنین به این افراد تا سقف 4 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض هم پرداخت خواهد شد. به واحدهایی که دچار خسارت شدند نیز تسهیلات تعمیرات تا سقف 12 میلیون تومان پرداخت می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار