مدیران خودروعصر اعتبار

۶۰ درصد واحدهای روستایی کرمان مقاوم هستند

عصر ساختمان- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان گفت: قریب به ۶۰ درصد از واحدهای مسکونی روستاهای استان مقاوم و قابل اطمینان هستند.

۶۰ درصد واحدهای روستایی کرمان مقاوم هستند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از کسب و کار نیوز، علی اکبر سلطانی‌نژاد” امروز 15 مهرماه در نشست خبری با گرامیداشت روز ملی روستا (15 مهرماه) اظهار کرد: در چند دهه گذشته قریب به 70 درصد جمعیت ساکن روستاها بودند اما شاید به دلیل برنامه‌ریزی‌های ضعیفی که اتفاق افتاد این عدد در حال حاضر به 30 درصد رسیده است.

    وی با بیان اینکه جمعیت روستایی استان کرمان از متوسط کشوری بالاتر است، افزود: خوشبختانه درصد جمعیت روستایی استان 40 درصد است و این رقم در شرق و جنوب استان گاه به 60 تا 70 درصد می‌رسد.

    سلطانی نژاد با اشاره به اجرای طرح‌های هادی روستایی گفت: طرح هادی روستایی سند توسعه و کالبدی روستا است که در روستاهای بالای 20 خانوار اجرا می‌شو و اصلی ترین کار بنیاد اجرای طرح هادی در روستاهاست که در سال های گذشته در استان کرمان اجرا شده و در برنامه ششم با همان محور و با مشارکت مردم پیش می‌رویم.

    وی افزود: مسکن روستایی فعالیت دیگر بنیاد مسکن است که در این حوزه در استان کرمان وضعیت نسبتا بهتری به کشور دارد.

    مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان تصریح کرد: همه دهستان های استان از طرح هادی بهره مند شده اند و با تجمیع منابع و هم افزایی و مشارکت مردم کار پیش می رود و سال گذشته 540 پروژه در اجرای طرح هادی داشته ایم.

    وی با اشاره به اینکه در برنامه سال جاری نیز 500 پروژه داریم و از منابع متعددی اعتبار تامین می‌شود، گفت: روستاهای فاقد دهیاری مغفول واقع شده بودند که در برنامه ششم این موضوع را آوردیم و تامین اعتبار شده و برای اجرای طرح هادی در این روستاها کار را مدیریت می کنیم.

    سلطانی نژاد اظهار کرد: از 5600 سکونتگاه روستایی استان کرمان بیش از 2800 مورد بالای 20 خانوار است و از این تعداد 2138 در برنامه پنجم توسعه تهیه طرح هادی شده و 600 روستای دیگر فاقد طرح است که کار آغاز شده و در برنامه ششم اجرا می شود و شاخص کار، جمعیت و پروژه های متعدد عمرانی و اقتصادی است که می تواند بر معیشت مردم تاثیر بگذارد.

    وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر می توانیم بگوییم قریب به 60 درصد از واحدهای مسکونی روستاهای استان مقاوم و قابل اطمینان هستند که بخشی از موضوع مربوط به زلزله های دو دهه اخیر است که بازسازی انجام شد و بخش دیگر حرکت های خوبی که در جنوب استان صورت گرفت و مشارکت مردم در این زمینه موثر است.

    وی بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت های ما در روستاها، سند املاک روستایی است که براساس تفاهمنامه با ثبت اسناد سالانه برای بیش از 10 هزار مسکن روستایی صادر می شود و داریم در قلعه گنج 3 هزار سند را دریافت می کنیم.

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات بنیاد در زمینه قیر رایگان است که در قانون بودجه و برنامه ششم مصوبه گرفتیم و در استان کرمان سهم قابل تاملی جذب شده و با مشارکت مردم کار را انجام می دهیم و عدد آن قریب به 30 میلیارد تومان در سال است و کار 400 روستا را در سال گذشته در بخش قیر رایگان پیش بردیم.

    وی اظهار کرد: بنیاد مسکن در شهرها نیز مسکن تولید می کند و طرح هایی مانند مسکن، مهر، اجتماعی و مسکن محرومین را پیش می بریم و برای مسکن اجتماعی در کرمان تحویل زمین شده و به نظر می آید از ابتدای سال آینده بخشی از کار مسکن اجتماعی آغاز شود.

    سلطانی نژاد با اشاره به اینکه تفاهمنامه هایی با بهزیستی و کمیته امداد داریم که برای محرومان مسکن ساخته می شود، گفت: برای واحدهای نیمه تمام و مسکن اقشار کم درآمد در جنوب و شرق استان بلاعوض پرداخت می کنیم.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه متولی بازسازی مسکن در حوادث بنیاد مسکن است، عنوان کرد: در بازسازی مناطق زلزله زده کوهبنان کار به جای قابل قبولی رسیده و در هجدک براساس قول داده شده، کار تمام شده و شهر را با نگاه توسعه ای در کوهبنان دیدیم و عدد را افزایش دادیم.

    سلطانی نژاد اظهار کرد: براساس چهار مصوبه در بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل 10 هزار واحد، زرند 3300 مورد، راور 4600 و کوهبنان 2200 واحد کار می کنیم و با تشریک مساعی و نگاه واحد کار خوب پیش می رود و از 18 هزار و 600 واحد مصوب، 15 هزار و 580 واحد عملیاتی شده است.

    وی تصریح کرد: در مسکن روستایی سالانه حدود 10 هزار واحد کار می کنیم که طی یک سال گذشته بیش از 15 هزار واحد کار شده است.

    مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان با بیان اینکه در کوهبنان زیرساخت خیلی ضعیف بود و نیروی کار وجود نداشت و کار سخت بود افزود: در پرداخت تسهیلات بازسازی به مردم، بانک‌ها همکاری نمی‌کنند و متاسفانه اراده‌ای بر این نیست که بارها پیگیری کرده‌ایم و ان‌شاءالله به زودی تسهیلات و اعتبار را دریافت می‌کنیم.

    مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: در حوادث علاوه بر مسکن روستایی در شهرها نیز برای مسکن پرداختی داشته‌ایم.

    وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: روستا نقش برجسته ای دارد و نظام برنامه ریزی کشور باید به سمت روستاها و محیط کوچک برود و باید نگاهمان را به روستا عوض کنیم.

    سلطانی‌نژاد با بیان اینکه باید جایگاه و شان روستا را برگردانیم، گفت: در گذشته روستا مهارت آفرین بوده اما متاسفانه مشکل در روستاها، نیروی انسانی کارآمد است و مهارت‌ها از بین رفته و این یک آفت است.

    وی در پایان با اشاره به اجرای طرح ملی آمارگیری ویژگی‌های مسکن روستایی که هر پنج سال یک بار اجرا می‌شود، اظهار کرد: این طرح از 21 مهر تا 21 آبان در 410 روستا در استان انجام می‌شود.

    سلطانی نژاد افزود: در این طرح در استان کرمان بیشترین واحد مسکونی حدود 12 هزار و 396 پایش می شود و به ویژگی های مسکن روستایی می پردازیم.

    وی با اشاره به اتمام ساخت یک میلیون و 700 هزار واحد روستایی در کشور عنوان کرد: در استان کرمان ساخت 100 هزار واحد در برنامه داریم که براساس این طرح به آن توجه خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار