مدیران خودروعصر اعتبار

راه اندازی شهر نانو در عمان با همکاری محققان ایران

عصر ساختمان- دبیر ستاد نانو با بیان اینکه قرار است در نمایشگاه فناوری نانو دستاوردهای ایرانی به نمایش گذاشته شود، گفت: کشور عمان در حال تاسیس شهر نانویی است که با همکاری ایرانی ها به سرانجام می رسد.

راه اندازی شهر نانو در عمان با همکاری محققان ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، دکتر سعید سرکار امروز در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو که در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار شد، عنوان کرد: تاکنون 10 دوره از نمایشگاه فناوری نانو با هدف ترویج و توسعه منابع انسانی، آموزش و پژوهش و مهیا کردن زیرساخت های لازم در زمینه فناوری نانو طبق سند 10 ساله اول این فناوری برگزار شده است.

    وی با بیان اینکه در راستای سند 10 ساله دوم فناوری نانو درصدد توسعه صنعتی و تجاری سازی فناوری نانو هستیم، گفت: طبق برنامه 10 ساله دوم بیشتر بر صنعتی سازی و تجاری سازی، توسعه صادرات محصولات مبتنی بر فناوری نانو تمرکز کرده ایم که باید این موضوع تامین شود.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: همچنین ورود به عرصه های جهانی، فرهنگ سازی، برندسازی از جمله اقدامات ما در ستاد است که این نیاز به برنامه ریزی دارد و ما بر اساس سند 10 ساله دوم این موضوع را پیش می بریم.

    وی با اشاره به یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو که از 21 تا 24 مهر در نمایشگاه بین المللی برگزار می شود خاطرنشان کرد: امسال بیشترین توجه نمایشگاه هم به موضوع صنعتی سازی و تجاری سازی است. بر همین اساس تمام ذینفعان در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

    سرکار با بیان اینکه ایران ظرفیت های قابل توجهی در حوزه فناوری نانو دارد، گفت: به همین دلیل برنامه های نمایشگاه را به گونه ای جهت داده ایم که بیشتر صنایع از جمله صنایع خودرو، نساجی، آب و محیط زیست و ... در آن حضور داشته باشند.

    به گفته سرکار حضور صنایع در نمایشگاه و از سوی دیگر حضور شرکت های دانش بنیان، فناوران و محصولات در حوزه نانو می تواند نقطه عطفی باشد که مدیران صنایع محصولات خود را به واسطه فناوران و ایده های آنها توسعه دهد؛ به گونه ای توسعه بازار شرکت ها در گرو مخاطبان نمایشگاه خواهد بود.

    حضور هیات هایی از 7 کشور خارجی در نمایشگاه فناوری نانو

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه افراد و مدیران در صنوف مختلف از نمایشگاه بازدید می کنند، گفت: همچنین کشورهای مختلفی از جمله کره جنوبی، مالزی، اندونزی، روسیه، اکوادور، ارمنستان، عمان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

    به گفته وی، همچنین کشورهایی مانند ارمنستان، عمان و کره در این نمایشگاه با داشتن غرفه هایی محصولات نانو خود را در معرض نمایشگاه قرار می دهند.

    وی افزود: در این نمایشگاه 40 فناوری در سطح نمونه اولیه ساخته شده، در این نمایشگاه حضور می یابند که سعی بر جذب سرمایه گذار دارند.

    سرکار با تاکید بر اینکه همچنین به غیر از هیات های تجاری میزبان 40 کشور خارجی برای بازدید از صنایع ایران فعال در حوزه نانو هستیم، گفت: امیدوار هستیم با این اتفاقات رشد فزاینده ای در حوزه نانو را شاهد باشیم.

    ایجاد دفاتر نانو در کشورهای خارجی

    سرکار با بیان اینکه در حال حاضر چهار دفتر و نمایشگاه در کشور چین ایجاد کرده ایم گفت: ایجاد این دفاتر و نمایشگاه ها می تواند منجر به فروش دانش فنی شود.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: همچنین در برخی مواقع فناوری از سوی شرکت های ایرانی و سرمایه گذاری از طرف چینی ها انجام می شود که به این واسطه محصولات نانو ایرانی در کشور چین به فروش می رسد. همچنین به واسطه این دفاتر پروژه هایی را متقبل شده ایم که در ایران توسط محققان و فناوران ایرانی برای کشور چین انجام و به نتیجه می رسد.

    وی با بیان اینکه همچنین دفاتری در اندونزی، ترکیه و مالزی راه اندازی کرده ایم، گفت: همچنین دفتر فناوری نانو در کشور عراق در شرف تاسیس است.

    سرکار تاکید کرد: کشورهایی که جمعیت بالایی دارند از اهداف ما هستند زیرا می تواند بازار خوبی برای محصولات نانو ایرانی ایجاد کند.

    وی افزود: هند، مکزیک، برزیل، عمان از جمله کشورهای پرجمعیتی هستند که هدف ما برای توسعه بازار محصولات نانو ایرانی به شمار می رود.

    وی با تاکید بر اینکه در کشورهایی که ظرفیت جذب تکنولوژی دارند توانسته ایم ارتباط خوبی برقرار کنیم، گفت: این موضوع می تواند بازار خوبی برای محصولات دانش بنیان شرکت های ایرانی باشد.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر اینکه باید چالش ها را در حوزه صنعتی به طرح هایی تبدیل کنیم تا راهکاری برای حل مشکل شوند، گفت: ما سعی داریم محصولات باکیفیت را با کارایی بالا و قیمت پایین و همچنین رقابت پذیری بالا به تولید برسانیم.

    تهیه پیوست های تجاری در تعاملات خارجی

    سرکار با بیان اینکه ما از فعالیت های تجاری در ایران پیوست های تجاری تهیه می کنیم گفت: همچنین از حضور هیات های خارجی در کشور پیوست هایی را تهیه می کنیم تا بتوانیم قراردادهایی در این زمینه منعقد کنیم.

    راه اندازی دو آزمایشگاه نانو در چین

    سرکار با بیان اینکه تاکنون دو آزمایشگاه فناوری نانو در چین تاسیس کرده ایم، گفت: دو هزار دانش آموز عمانی توسط کارشناسان و اساتید ایرانی آموزش دیده اند و درصدد هستیم فناوری نانو را در این کشور ترویج دهیم.

    به گفته وی، در بحث آموزش قرارداد هایی تنظیم کرده ایم که بر اساس آن اساتید ایرانی در دوره های کارشناسی ارشد و تحصیلات تکمیلی به کشورهای خارجی اعزام می شوند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو افزود: این پکیج آموزشی در قالب دوره هایی در کشورهای خودشان با متخصصان ایرانی برگزار می شود.

    صنایع کشور کشش دریافت فناوری را ندارند

    سرکار با بیان اینکه ما مشکلات زیادی در کشور داریم و به ندرت موضوع صنعت در نظر گرفته می شود، گفت: در ایران بیشتر به جای اینکه به موضوع صنعت توجه شود کارخانه داریم؛ کارخانه یک موجود مرده است و رشد نمی کند اما صنعت دو نوع دارد. ما به واسطه صنعت می توانیم ماشین آلات را تولید کنیم و ارتقا دهیم و یا اینکه فناوری را به صنایع تزریق کنیم که به این واسطه رقابت پذیری صنایع به واسطه فناوری افزایش می یابد و این موضوع موجب تجاری سازی خواهد شد.

    وی ادامه داد: اما یکی از مشکلات ما این است که در صنایع کشور ما کشش دریافت فناوری وجود ندارد. به همین دلیل فناوری هایی که در کشور ما توسعه می یابد در کشورهای دیگر مشتری پیدا می کند و در ایران مخاطبی ندارند.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال تکنولوژی پوشش تزیینی با فناوری نانو در سال 96 در شیرآلات توسط یکی از شرکت های  دانش بنیان به کار گرفته شد، این شرکت درصدد آمد تا ماشین پوشش دهی تزیینی را از یک شرکت ایرانی  خریداری کند که اکنون توانسته محصولات در حوزه شیرآلات را که بادوام و باکیفیت هستند وارد بازار کنند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: اما قبل از اینکه این ماشین آلات به شرکت های ایرانی فروخته شود به کشور چین فروخته شد و این نشان می داد صنایع ایران استقبال خوبی از فناوری ایرانی نمی کند و قبل از آن کشورهای خارجی مشتری فناوری های ایرانی می شوند.

    وی افزود: مشکل ما دولتی بودن اقتصادمان است که این باعث می شود هیچ گونه رقابتی نداشته باشد و متاسفانه قسمت اعظمی از عرصه اقتصاد کشور ما دولتی است و رقابت در  آن وجود ندارد.

    سرکار با تاکید بر اینکه ما فناوری هایی داریم که صنعت خودرو را متحول می کند گفت: اگر بخش خصوصی درک کند که چنین فناوری وجود دارد و می تواند رقابت پذیری در این زمینه را ارتقا دهد ما می توانیم به راحتی  با این بخش کار کنیم.

    اگر تحریم ها به ما فشار بیاورد دولت به محصولات ایرانی روی می آورد

    سرکار با تاکید بر اینکه اگر تحریم ها به ما فشار بیاورد دولت به محصولات ایرانی روی می آورد، گفت: ما اعلام خطر می کینم که اگر به شرکت های دانش بنیان با مدیریت شکل گرفته اند توجهی نشود و از محصولات آنها استقبالی نشود نابود خواهند شد؛ این بی توجهی اکنون وجود دارد چون کسی به فکر این شرکت ها نیست.

    وی ادامه داد: اگر بی توجهی به شرکت های دانش بنیان ادامه یابد معضل بیکاری متخصصان ایرانی را خواهیم داشت.

    وی با اشاره به صحبت های رئیس بانک مرکزی مبنی بر اینکه تولیدکننده را ول کنید مصرف کننده را بچسبید، گفت: اگر چنین رویکردی وجود داشته باشد شرکت ها به بن بست می رسند.

    دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه یکی از ارکان اقتصاد دانش بنیان ثبت اقتصاد است، گفت: باید هزینه های ثبت اختراع پرداخت شود که نیاز به دلار در این موضوع حس می شود ما نمی توانیم در بازارهای آزاد به دنبال ارز آزاد برای شرکت ها باشیم.

    سرکار ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای اینکه شرکت های دانش بنیان در این نوسانات ارزی به بن بست نخورند تلاش های زیادی کرده است ولی رویکرد بالادستی ها خلاف این موضوع است.

    وی در خصوص موضوع FATF گفت: امیدواریم به واسطه این موضوع جریان ها معقول شود و کانال هایی به واسطه آن باز شوند که برای تبادلات ارزی کارها تسهیل شوند.

    همکاری ستاد توسعه فناوری نانو با عمان برای راه اندازی شهر نانو

    سرکار با اشاره به اینکه عمان در حال تاسیس شهر نانو است که یکی از همکاران اصلی در این امر ستاد نانو است، گفت: این شهر نانو با توجه به ظرفیت های ایران قرار است در عمان راه اندازی شود.

    وی افزود: پیش بینی شده که شرکت های ایرانی با فناوری های خودشان یک شعبه دیگر از واحد تولیدی خود را در این شهر نانو راه اندازی کنند و از آنجا به عنوان پلتفرمی به بازارهای جهانی استفاده کنند.

    وی با بیان اینکه سه نفر از ستاد نانو عضو هیات اصلی نانو سیتی در عمان هستند، گفت:  این کار به تازگی شروع شده و قرار است محصولات مبتنی بر نانو در این شهر به تولید برسد.

     یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو از بیست و یکم تا بیست و چهارم مهر در نمایشگاه بین المللی تهران دایر می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار