مدیران خودروعصر اعتبار

۲۰درصد خانه‌های روستایی مقاوم نیست

عصر ساختمان- یک مقام مسئول اعلام کرد: تعداد خانوارهای روستایی در ایران در حال کاهش است و با توجه به این کاهش، نیاز به مسکن در شهرها، موضوعی طبیعی است.

۲۰درصد خانه‌های روستایی مقاوم نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا سهرابی گفت: بنا بر اصل 31 قانون اساسی، دولت موظف به تامین مسکن برای همه مردم است و کارگران و روستاییان در اولویت هستند. در این میان، با توجه به اینکه در کشوری حادثه‌خیز زندگی می‌کنیم، متاسفانه شاهد بروز خسارت‌های بسیاری در بافت‌های فرسوده هستیم.

    وی ادامه داد: از سال 1335 حدود 59 میلیون نفر ساکن روستاها و 21 میلیون نفر در شهرها ساکن بوده‌اند، یعنی 68 درصد جامعه روستایی بودند و امروز 26 درصد ساکن روستاها هستند که بر این اساس، ما در سال 65 هم، 496 شهر و امروز 1242 شهر داریم که البته گاهی با تجمیع چند روستا شهری اضافه شده است. در واقع خانوار روستایی در حال کاهش است و با توجه به به این کاهش، نیاز به مسکن در شهرها طبیعی است.

    مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: شاخص نفر در روستا در هر اتاق در سال 65 دو نفر و در سال 90 به 1.2 نفر رسیده است؛ همچنین تملک واحدها توسط روستاییان در سال 65، 0.3 درصد و در سال 90 به 12 درصد رسیده است که مهاجرت علت اصلی آن است؛ ضمن اینکه زمین‌های روستایی نیز از 400 متر به 370 متر کاهش داشته است.

    سهرابی درباره معیشت‌محوری مسکن روستایی گفت: در سال‌های اخیر تخریب و نوسازی  بافت‌های فرسوده در مسکن روستایی و بهسازی توسعه‌ای مسکن خیلی از اوقات سبب از بین رفتن فضای معیشتی روستایی شد.

    این مقام مسئول در بنیاد مسکن با اشاره به موضوع مقاومت واحدهای مسکونی روستایی توضیح داد: در سال 84 مقاومت واحدهای مسکونی 0.5 درصد بوده است و البته بنیاد مسکن حمایت از ساخت و سازها را بر عهده گرفت. به عنوان مثال میزان مقاومت در بافت‌های استان کرمان با فعالیت طرح ویژه بازسازی مناطق آسیب‌دیده به 53 درصد رسیده است.

    سهرابی با اشاره به برخی مقاومت‌ها از سوی مردم در مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده اضافه کرد: با وجود همه فعالیت‌ها هنوز 20 درصد روستاها به مقاوم‌سازی وارد نشده‌اند و محرومند. البته برخی هموطنان در روستاها رغبت زیادی هم برای مشارکت در مقاوم‌سازی ندارند و به بسیاری از روستاها هنوز یک فقره تسهیلات وارد نشده است و برخی استفاده از تسهیلات 5 درصدی را نیز قبول ندارند.

    وی همچنین گفت: نمی‌توان مسکن روستایی را از موضوعات کالبدی دور نگاه داشت و این آسیبِ بخشی‌نگری در سال‌های اخیر بخشی از آسیب‌های مسکن روستایی بوده است.

    سهرابی افزود: ارتقای سطح کیفی و از کمیت به سوی کیفیت رفتن با اولویت مقاوم‌سازی مد نظر است. همچنین بهینه سازی مصرف انرژی همراه با توسعه گردشگری از موضوعای هستند که در برنامه‌های مسکن روستایی لحاظ خواهیم کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو