مدیران خودروعصر اعتبار

کارشناس حوزه بازار مسکن بررسی کرد:

منتظر رونق ادامه‌دار بازار مسکن تا نیمه سال ۹۸ باشید

قیمت مسکن در ۲۵ سال ۱۱۰۰ برابر شده است

عصر ساختمان- کارشناس حوزه بازار مسکن درباره برخی اظهار نظرها مبنی تاثیر سی اف تی بر بازار مسکن و کاهش احتمالی قیمت ها گفت: چنین تحلیل هایی درست نیست و هیچ مبنای علمی برای تحقق این مطلب قابل تصور نیست.

منتظر رونق ادامه‌دار بازار مسکن تا نیمه سال ۹۸ باشید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از خبرآنلاین، بیت‌الله ستاریان  اظهار کرد: اینکه گفته شود سی اف تی ممکن است بر قیمت مسکن قیمت‌گذار باشد در حقیقت مصداق وعده‌های خوش خیالانه است چرا که ارتباط مستقیمی بین این دئ مقوله وجود ندارد. وی افزود: البته ممکن است با تصویب لوایحی چون سی‌اف‌تی، محیط کسب و کالر ایران بهبود یابد که در این صورت بخش مسکن نیز از این بهبود منتفع خواهد شد اما ارتباط دادن این دو موضوع به هم به نظر چندان کار مثبتی نیست و نباید لوایح و قوانین را در خارج از جایگاه واقعی شان مورد بررسی قرار داد .

    این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در این صورت ، توقعات از یک لایجه به صورت غیر عادی افزایش می یابد و اگر قرار به تاثیر مثبت باشد نیز روند معکوس شده و لایحه به ضد خود تبدیل خواهد شد .

    ستاریان درباره کاهش قیمت ارز و تاثیر آن بر رونق بازار مسکن تصریح کرد: مسکن از شهریور سال گذشته تا رونق داشت و این مساله آغاز شده بود و پیش بینی ما این بود که در تیر و مرداد97 به حداکثر رونق برسد و تا میانه سال 98 هم این رونق را ادامه دهد که این اتفاق تقریبا افتاد.

    وی توضیح داد:‌ اما به دلیل اتفاقات بازارهای موازی مانند ارز و طلا ( که در مقابل بازار مسکن کوتاه مدت محسوب می شوند)، جاذب نقدینگی جامعه شد که پیش بینی می کردیم در آذرماه این نقدینگی به سمت بخش مسکن برگردد.

    وی خاطر نشان کرد: به سبب کاهش نرخ ارز و ماجراهای این بازار و همچنین برنامه ریزی دولت برای ممانعت از افزایش نرخ ارز، این اتفاق زودتر و در مهرماه افتاد که  اکنون انتظار برگشت این نقدینگی را به سمت ملک و مسکن داریم.

    این کارشناس حوزه مسکن درباره چگونگی تاثیر این ماجرا در رشد و رونق بخش مسکن گفت: در یک سال گذشته بین 68 تا 70 درصد رشد قیمت مسکن را داشته ایم این احتمال وجود دارد به میزانی که نرخ ارز رشد کرد این بازار نیز رشد قیمت داشته باشد؛‌یعنی اگر نرخ دلار بر روی 11هزار و 500 تومان ثابت بماند در اصل معادل رشد نرخ ارز در حوزه مسکن باید شاهد رشد قیمت باشیم.

    وی تاکید کرد:‌همیشه مسکن پیشتاز بوده یعنی بیشتر از رشد نرخ ارز در مسکن شاهد رشد قیمت ها بوده ایم یعنی در دوره 25ساله اگر قیمت مسکن بررسی شود مثلا به عدد 1100 برابر می رسیم در حالی که در این بازه زمانی نرخ ارز 110 برابر شده است.

    وی در پاسخ به این سئوال که تمایل مردم به سرمایه گذاری در بازار بورس بیشتر خواهد بود یا مسکن، توضیح داد: بازار بورس تخصصی تر است که طبیعی است همه به این بازار تمایل نداشته باشند بنابراین به سمت سرمایه گذاری در بخش ملک گرایش دارند زیرا به عنوان یک کالای سرمایه ای در جامعه مطرح شده است.

    ستاریان درباره 6ماه آینده بازار مسکن در کشور پیش بینی کرد: در 6ماه آینده شاهد رونق بخش مسکن خواهیم بود و این رونق تا نیمه سال 98 ادامه خواهد داشت. به گفته وی رکود فعلی زودگذر خواهد بود.

    وی درباره اظهارات برخی کارشناسان و مسوولان درباره کاهش قیمت مسکن به دلیل پایین آمدن نرخ ارز گفت:‌به حتم قیمت ها پایین نمی آید و این احتمال غیرمنطقی و غیرعلمی است،‌رشد قیمت ها کاهش پیدا کرده نه قیمت ها؛ ‌به اعتقاد بنده رشد قیمت ها کاهنده خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو