مدیران خودروعصر اعتبار

شوراهای اسلامی شهر مجاز به وضع عوارض محلی شده‌اند

عصر ساختمان- عضو شورای شهر تهران گفت: شوراهای اسلامی مجاز به وضع عوارض محلی شده‌اند تا شهر بر پایه منابع حاصل از این عوارض بدون استقراض و ایجاد بدهی بتواند به امور شهری بپردازد.

شوراهای اسلامی شهر مجاز به وضع عوارض محلی شده‌اند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، مجید فراهانی در دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: شورای عالی استان‌ها نقش خود را در اداره امور کشور و جلوگیری از تبعیض بر اساس اصل 101 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش ایفا خواهد کرد.

    وی ادامه داد: بر اساس بند 16 ماده 71 و ماده 77 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران شوراهای اسلامی مجاز به وضع عوارض محلی شده‌اند تا شهر بر پایه منابع حاصل از این عوارض بدون استقراض و ایجاد بدهی یا تن دادن به شهرفروشی اداره شود.

    عضو شورای شهر تهران گفت: این اختیار قانونی در 20 سال فعالیت شوراها از سال 1377 تاکنون زمینه تصویب و ابلاغ مصوبات بسیاری در شوراهای اسلامی کشور شده است. در این میان و بعضاً پس از گذشت سال‌ها از تصویب یک مصوبه و عدم اعتراض هیأت تطبیق برخی از شهروندان بر اساس قانون و با استناد به تبصره یک ماده 90 قانون شوراها نسبت به ارائه دادخواست در ابطال این مصوبات به دیوان عدالت اداری می‌نمایند. این روند هر چند از نگاه برخی محل ایراد و اشکال است اما یکی از مصادیق پایبندی شوراها و نظام قانونگذاری محلی و قوه قضاییه به ادای حق شهر حتی با اعتراض و شکایت یک شهروند است.

    فراهانی بیان داشت: ادای حق شهر نیازمند تعامل مؤثر، سازنده و ارزش‌آفرین قوای مجریه، مقننه و قضاییه با شوراها به عنوان رکن اداره مردمی امور شهرهاست، امری که نه فقط نماد مردم‌سالاری در کشور بلکه مصداق واقعی واگذار کردن امور به مردم به شمار می‌آید و در این میان باید همه دستگاه‌ها به جای تقابل با شوراها از طریق تعامل زمینه‌های ارتقای کارآمدی و نقش شوراها در اداره امور کشور را فراهم نماید، امری که خوشبختانه با رویکرد تعاملی مثبت و سازنده حجت‌الاسلام بهرامی رئیس دیوان عدالت اداری در حوزه روابط میان شورا و دیوان عدالت اداری بسیار مطلوب و قابل تقدیری فراهم شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار