مدیران خودروعصر اعتبار

نگاهی به روند ساخت طرح های مسکن مهر در غرب کرمانشاه

عصر ساختمان:ساخت واحدهای مسکونی در قالب مسکن مهر از جمله طرح های دولت نهم و دهم بارقه های امیدی را در دل بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه برای داشتن سرپناهی ایجاد کرد اما با گذشت چندین سال از روند اجرا هنوز هم برخی از این واحدهای مسکونی به ویژه در شهرهای غربی استان کرمانشاه به بهره برداری نرسیده و مشکلاتی را نیز برای مردم ایجاد کرده است.

نگاهی به روند ساخت طرح های مسکن مهر در غرب کرمانشاه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا ؛ بروز پاره ای مشکلات باعث شده تا تعدادی از طرح های مسکن مهر در شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به بهره برداری نرسد و بسیاری از آنها نیز نیمه کاره رها شود.
    با وجود گذشت چندین سال از اجرای طرح های مسکن مهر برخی از این واحدها همچنان تکلیفشان مشخص نشده و به سرانجام نرسید که ادامه این وضعیت سبب گلایه مندی مردم شهرستان های غربی استان کرمانشاه شده است .
    می توان گفت که مسکن مهر طرح خوبی بود که در دولت نهم کلید زده شد و کمک کرد تا تعداد قابل توجهی از اقشار کم درآمد جامعه صاحب مسکن شوند که البته احداث بسیاری از واحدهای مسکونی غیر کارشناسی بود و تنها برای رفع تکلیف توسط برخی پیمانکاران اجرا شد.
    نداشتن توان مالی برخی متقاضیان برای پرداخت مابه التفاوت قیمت مسکن، تورم و گرانی حاکم بر بازار و نرخ بالای مصالح ساختمانی که خود عاملی برای افزایش قیمت واحدهای مسکونی است و نبود زیرساخت های مناسب از جمله راه دسترسی مناسب و نبود آموزشگاه در محل احداث این واحدها مشکلاتی هستند که متقاضیان مسکن با آن دست و پنجه نرم می کنند که رفع این مشکلات نیازمند همت و مساعدت مسئولات دولت تدبیر و امید است.

    ** ساخت 949 واحد مسکونی مسکن مهر در قصرشیرین
    در شهرستان قصرشیرین برای رفع مشکلات مسکن اقشار کم درآمد و فاقد مسکن چهار طرح در قالب 949 واحد مسکونی آپارتمانی و دو واحدی به تصویب رسید و ساخت این واحدها با ثبت نام از متقاضیان وارد مرحله اجرایی شد.
    با وجود چند سال از آغاز عملیاتی شدن کار ساخت این واحدها هنوز هیچ مسکن مهری بصورت مجتمع و انبوه سازی در قصرشیرین به بهره برداری نرسید و بنا به اظهارات مردم این طرح ها پیشرفتی لاک پشتی دارند و از برخی از این پروژه ها در بین مردم از مسکن مهر کاغذی و بر باد رفته یاد می شود.
    مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قصرشیرین در این ارتباط گفت: پروژه 96 واحدی مسکن مهر در مرحله سوم در منطقه قصرجدید به دلیل تخلف پیمانکار و خلع ید وی هنوز تعیین تکلیف نشده است.
    صمد کرمی در گفت و گو با خبرنگار افزود: پروژه 300 واحدی مسکن مهر این شهرستان نیز در زمینی به مساحت سه هکتار و در 43 بلوک سه یا چهار طبقه در حال اجراست.
    وی اظهارکرد: از مجموع این 300 واحد 160 واحد آن در مرحله اسکلت بندی و نازک کاری است و با میانگین پیشرفت فیزیکی 85 درصدی برخوردار است و به سرعت در حال تکمیل طرح های داخلی آن است.
    وی بیان کرد: همچنین 140 واحد مسکن مهر نیز در مرحله اجرای فنداسیون است که قیمت تمام شده هر کدام از این واحدها 500 میلیون ریال است که از این میزان 250 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 250 میلیون ریال دیگر نیز سهم آورده است.
    این مقام مسئول ادامه داد: گرانی مصالح ساختمانی و تورم در بازار باعث شد تا این واحدها از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار نباشند.

    ** واگذاری یک هزار و 44 واحد مسکن مهر در سرپل ذهاب
    معاون فرماندار سرپل ذهاب نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اجرای طرح مسکن مهر اقدامی مهم و اساسی در جهت رفع مشکلات مسکن در بین اقشار آسیب پذیر جامعه است که در این شهرستان تاکنون یک هزار و 44 واحد با داشتن امکانات رفاهی و عمومی به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده است.
    عزیزمراد کرمی اضافه کرد: خوشبختانه این طرح مورد توجه خانوارهای مستاجر و کم درآمد شهرستان برای فرار از نگرانی‌های همه ساله در تهیه مسکن قرار گرفت و با استقبال متقاضیان همراه شده است.
    وی با اشاره به مشکلات و کمبود امکانات رفاهی در طرح های مسکن مهر گفت: نصب غیراصولی و نادرست بالابر برقی، نبود آسفالت معابر در برخی خیابان های محوطه مسکن مهر، نداشتن روشنایی کافی و نظافت محیط اطراف این محوطه از عمده مشکلات موجود در اجرای طرح های مسکن مهر است.
    معاون فرماندار سرپل ذهاب بیان کرد: با وجود اینکه این واحدها به صورت 100 درصدی به مالکان تحویل داده شده است اما مشکلاتی کماکان ساکنان آنها را آزار می دهد که درصدد هستیم این معضل ها با تلاش و پیگیری های جدی در کمترین زمان ممکن رفع شود.

    ** اجرای مسکن مهر در چهار فاز در گیلانغرب و اتمام دو فاز از آن بصورت 100 درصد
    فرماندار گیلانغرب نیز گفت: از مجموع چهار مرحله اجرایی مجتمع های مسکن مهر در این شهرستان، فاز یک 120 واحدی و فاز سوم 100واحدی بطور کامل اجرایی و به بهره برداری رسیده است.
    کرم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرانا خاطرنشان کرد: از فاز دوم 126 واحدی مسکن مهر فرهنگیان 84 واحد نیمه کاره و از فاز چهار 66 واحدی نیز 21 واحد بلاتکلیف است.
    وی تخصیص نیافتن تسهیلات برای 105 واحد در دو فاز 2 و 4 و همچنین اجرا نشدن کامل طرح آماده سازی معابر و آسفالت نشدن خیابان های منتهی به این واحدهای مسکونی را از عمده مشکلات فراروی این مجتمع ها دانست.
    سال گذشته نیز معاون وزیر راه و شهرسازی از طرح های در دست اقدام مسکن مهر شهرستان های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب بازدید کرد و از نزدیک روند اجرای این طرح ها را مورد بررسی قرارداد و برای رفع مشکلات اساسی و تکمیل هرچه زودتر این واحدها نیز قول مساعد داد.
    بر این اساس با توجه به اینکه مسکن مهر برای رفع مشکل سرپناه نیازمندان و اقشار کم درآمد جامعه وارد فاز عملیاتی شد نیاز است که دستگاه های خدمات رسان، بانک های عامل و سایر عوامل اجرایی ذیربط با همان نیت خیر و خارج از گیر و دارهای اداری کمک و مشارکت کنند تا بقیه مشکلات مسکن مهر شهرستان های غرب استان کرمانشاه رفع شود تا شاهد به نتیجه رسیدن هر چه سریعتر این طرح ها در آینده ای نزدیک باشیم و طعم شیرین خانه دار شدن متقاضیانی که می خواهند یک روز را بدون دغدغه در منازلی که صاحبانش خودشان هستند سپری کنند.
    اینک متقاضیان مسکن مهر چشم امید دوخته اند تا در دولت تدبیر و امید شاهد همت مسئولان برای تکمیل پروژه های نیمه کاره مسکن مهر باشند تا این طرح ها خیلی زود به نتیجه برسند و کسانی که سال ها در حسرت یک سر پناه شخصی بوده اند بلکه به آرزوی دیرینه شان دست یابند.
    شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه در مجموع حدود 220 هزار نفر جمعیت دارند.
     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار