مدیران خودروعصر اعتبار

استفاده از انرژی های پاک جایگزین مناسب در زمان اوج مصرف برق

عصر ساختمان- بالغ بر ۸۰ درصد تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر در زمان اوج تقاضای مصرف برق کشور بوده به همین دلیل می‌توانند جایگزین مناسبی برای پاسخ به تقاضا‌ها در زمان اوج مصرف برق کشور محسوب شود.

استفاده از انرژی های پاک جایگزین مناسب در زمان اوج مصرف برق
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، گرایش به سمت انرژی‌های پاک در سال‌های اخیر به دلیل افزایش روزافزون تقاضا برای انرژی و کاهش هزینه‌های تولید برق روبه افزایش است از این روز در سیاست‌های کلان انرژی اکثر کشور‌های جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

    در این بین ایران نیز به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های بسیار مناسب می‌تواند گام موثری در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بردارد.

    در همین راستا چندی پیش وزیر نیرو یکی از برنامه‌های جدی وزارت نیرو را استفاده بهینه از منابع فسیلی برای تولید برق دانست و بر افزایش بهره وری در چرخه انرژی برق کشور و توجه به افزایش استفاده از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد.

    در همین زمینه یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت نیرو تحقق 5000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان برنامه ششم توسعه خواهد بود.

    بر اساس سیاست‌ها و حمایت‌های تشویقی وزارت نیرو از سرمایه گذاران بخش خصوصی تا پایان شهریورماه سال جاری ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به 650 مگاوات رسید و در کنار این اقدام 2000 نیروگاه خورشیدی خانگی نیز بهره‌برداری شد و این طور که پیداست تا آغاز تابستان سال 98 نیز 500 مگاوات نیروگاه جدید به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور اضافه خواهد شد.

    با ابلاغیه‌های اخیر وزارت نیرو تحت عنوان "مصوبه تعیین شرایط صادرات برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک غیردولتی خارج از کشور" و ابلاغیه "حمایت از بومی سازی فناوری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک" در کنار فرآیند خرید تضمینی، ظرفیت قابل توجهی از نیروگاه‌های تولید برق کشور صرفا برای پاسخ به تقاضای حدود 300 ساعت در سال ایجاد شده است که تامین این ظرفیت مستلزم صرف هزینه‌های قابل توجه برای کشور است.

    این در حالی است که نتایج بدست آمده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر اعم از نیروگاه‌های بادی و خورشیدی نشان می‌دهد که حدود 80 درصد تولید این نیروگاه‌ها در زمان اوج تقاضای مصرف برق کشور بوده و از این حیث می‌توانند جایگزین مناسبی برای پاسخ به تقاضا‌ها در زمان اوج مصرف برق کشور محسوب شود.

    همچنین کاهش هزینه‌های تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از طرفی شرایط اقلیمی کشور ایران به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های فراوان برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر با توجه به چالش محدودیت منابع آبی در کشور از جمله مواردی هستند که اهمیت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بیش از پیش نمایان می‌سازند.

    با این تفاسیر با توسعه انرژی‌های پاک و تشویق بخش خصوص به تولید آن می‌توان در شرایط خاص نیاز برق کشور را با کمترین هزینه پاسخگو بود و به دلیل محدودیت منابع آبی کشور این گونه انرژی را جایگزین نیروی برقابی کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار