مدیران خودروعصر اعتبار

شهردار مشهد:

نوسازی بافت فرسوده فعالیتی اجتماعی است، نه عمرانی

عصر ساختمان- شهردار مشهد گفت: اولویت اول در زمینه نوسازی و بازسازی بافت فرسوده این است که بپذیریم نوسازی و بازسازی بافت فرسوده یک فعالیت اجتماعی است، نه عمرانی.

نوسازی بافت فرسوده فعالیتی اجتماعی است، نه عمرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی، امروز در همایش ملی بازآفرینی فضاهای شهری که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد :در مورد بافت فرسوده صحبت زیاد شده اما هنوز این سوال مطرح است که تعریف بافت فرسوده چیست؟ مخصوصادر شهر مشهد که در اطراف ۀآن نقاطی داریم که نمی‌شود به آنها بافت فرسوده گفت، بلکه می‌توان  آنها را خانه‌های ناکارآمد نامید.
    وی با اشاره به بازدید روز گذشته خود از منطقه اسماعیل‌آباد مشهد گفت: وقتی پروژه نواب را در تهران شروع کردیم، در آنجا درست است که خانه‌های مردم مشکل داشت اما آنجا شهر بود و شهرستان داشت. اطراف مشهد حتی اسمش روستا هم نیست. در تهران وقتی از بافت فرسوده صحبت می‌شود، بیشتر منظور بافت داخل شهر است. در حالی که اطراف تهران هم چنین ساخت و سازهایی داریم اما کسی سراغ آنها نمی‌رود. در مشهد این موضوع برعکس است.
    شهردار مشهد افزود: بافت ناکارآمد ما بیشتر در اطراف شهر طوری شکل گرفته که قابل ترمیم نیست. شاید بهترین راه حل، نوسازی باشد. در خصوص نوسازی در کشور ما ابتدا بحث شهرهای جدید شروع شد. بعد مسکن مهر را ایجاد کردند. در حال حاضر دولت دوازدهم بحث مسکن امید را دارد. در هیچ کدام از این طرح ها از تجربه قبلی استفاده نشد.
    تقی‌زاده خامسی تصریح کرد: پروژه نواب شاید یکی از بزرگترین پروژه‌های بافت فرسوده کشور بود. با توجه به اینکه من در جریان پروژه بودم، گاهی نقدهایی در مورد این پروژه می‌ینم که اصلا درست نیست. در این پروژه  قرار بود ابتدا فقط یک اتوبان باز شود و قرار بر بازسازی نبود. به تدریج  معروفترین مشاوران ایران که در پروژه کار کردند بعداز اتمام پروژه، آن را نقد کردند. قرار بود پروژه نواب به صورت کامل توسعه پیدا  کند و بافت جنوب شهر را تغییر دهد اما آنقدر به آن نقد و حمله شد که شهرداری از خیر آن گذشت و فاز چهار آن  روی هوا مانده است.
    وی یادآور شد: در کشور ما رسم است که هر کس مدیر می‌شود یا  قبلی‌ها را تخریب می‌کند یا پروژه‌ها را ادامه نمی‌دهد و می‌گوید اینکه به نام ما تمام نمی‌شود، اما ما در مشهد این کار را نمی‌کنیم و به دنبال این هستیم که اول کارهای نیمه تمام را تمام کنیم چون پول بیت المال خرج شده است و... . کار جدید هم می‌شود شروع کرد اما اولویت اول ما کارهای نیمه تمام است.
    شهردار مشهد در خصوص استفاده از تجارب  کشورهای دیگر در زمینه بازآفرینی گفت: خوب است که تجارب کشورهای دیگر را ایرانی سازی کنیم اما گاهی این تجارب انسان را گمراه می‌کند و مدیران را به سمت دیگری می‌برد.
    تقی‌زاده خامسی ضمن اشاره به  ناکامی پروژه‌های آبکوه وعامل بیان کرد:  اولویت اول در زمینه نوسازی و بازسازی بافت فرسوده این است که بپذیریم نوسازی و بازسازی بافت فرسوده یک فعالیت اجتماعی است نه عمرانی. اگر نتوانیم  مردم را قانع کنیم که آنها در این موضوع جزو ذی‌نفعان هستند، نمی‌توانیم کار را پیش ببریم. یک مشکل این است مردم خود را ذی نفع نمی‌دانند و می‌گویند ملک ما را ارزان می‌خرند که گران بفروشند.
    وی ادامه داد: در گذشته در منطقه آبکوه با 600 تا 700 هزارتومان ملک خریداری می‌شد، اما در دوره‌ای که قیمت ملک در کشور کاهش یافت، قیمت‌ها در منطقه آبکوه به پنج برابر رسید. در صورتی که پروژه آبکوه و عامل در نقاط بسیار خوب مشهد قرار گرفته است.
    شهردار مشهد تصریح کرد: در این یک سال که از فعالیت ما می‌گذرد نتوانسته‌ام در پروژه‌های عامل و آبکوه  کاری پیش ببرم. حتی  آنها را متوقف کردم نه به دلیل اینکه پول نداشتیم بلکه به این دلیل که ادامه آنها به جایی نمی‌رسید. البته در آبکوه به نتایج خوبی رسیده‌ایم. امیدواریم در دوماه آینده دوباره این پروژه فعال شود. در مورد عامل هم باید فکر کنیم که چه کاری انجام دهیم.
    وی افزود: تجارب ملی نشان می‌دهد اولویت اول این است که هرجایی که می‌خواهیم کار کنیم در ابتدا عده‌ای جامعه‌شناس بروند و از آن منطقه  گزارش تهیه کنند.لازم نیست در ابتدا از تخریب و خرید ملک با مردم صحبت کنیم. به محض اینکه این کار را انجام دهیم پروژه قفل می‌شود. باید اول از زاویه شناخت مردم و اینکه آنها چه می‌خواهند شروع کنیم، بعد که مردم برای مشارکت آماده شدند، کار را آغاز کنیم.
    تقی‌زاده خامسی در خصوص جابجایی مردم مناطقی که در آنها بازآفرینی انجام می‌شود، توضیح داد: به طور مثال اگر بخواهیم مردم را از منطقه سه به نه بیاریم آنها رغبتی ندارند. مردم دوست دارند همانجا که علاقه دارند بمانند. نباید به جابجایی مردم فراتر از شعاع یک کیلومتری فکر کنیم.جابجایی باید در همان منطقه و ناحیه صورت بگیرد. اینکه زمین‌ها را تهاتر کنیم را هم فراموش کنید .تا می‌توانیم روی اعتبارات دولت نباید حساب کنیم.
    شهردار مشهد با بیان اینکه «دولت دوازدهم یک بخشنامه‌ای در مورد بازآفرینی داده است»، خاطر نشان کرد: بنای دولت این است در این بخش‌نامه در سه سال مانده کارهای جدی انجام دهد. اگر نقد و نظر به این بخشنامه داشته باشیم دولت حاضر است آن را تغییر دهد امااین بخشنامه مجموعا چیز بدی نیست .
    وی با تاکید بر اینکه «در موضوع بافت فرسوده به مسکن سازی فکر نکنید»، عنوان کرد: بدون سوبسید هم این کار شدنی است دولت آمادگی مشارکت در این کار را دارد امیدوارم این حرکت جدید که در مشهد شروع شده سرنوشتش نه نوسازی اطراف حرم، نه آبکوه و نه عامل باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو