مدیران خودروعصر اعتبار

راهنمای ورود به صندوق پس انداز مسکن یکم

عصر ساختمان- متن قراردادی که متقاضیان افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم لازم است آن را امضاء کنند، در قالب ۱۲ ماده به اضافه مجموعه ای تعهدات مکتوب متقاضی، منتشر شد.

راهنمای ورود به صندوق پس انداز مسکن یکم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، با هدف پیش آگاهی به متقاضیان تسهیلات مسکن یکم از بابت اینکه، ورود به صندوق پس انداز مسکن یکم و انتظار برای دریافت تسهیلات، مستلزم رعایت و داران بودن چه نوع شرایطی از سوی متقاضی تسهیلات است، اقدام به انتشار عمومی متن قرارداد افتتاح این نوع حساب کرده است.

    جزییات این قرارداد مشخص می کند: خانه اولی های متقاضی دریافت تسهیلات یکم علاوه بر شرایط عمومی برای افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم لازم است شرایط اختصاصی افتتاح حساب در این صندوق را نیز رعایت کنند.

    خانه اولی بودن(برای متقاضیان استفاده از تسهیلات یکم در محدوده های شهری غیر بافت فرسوده)،عدم استفاده از تسهیلات مسکن در شبکه بانکی برای خرید، ساخت مسکن و جعاله در گذشته،توانایی سپرده گذاری به میزان مشخص و در زمان معین، تمکن مالی به منظور بازپرداخت تسهیلات و پرداخت اقساط ماهانه و ... از جمله شرایط عمومی مورد نیاز برای سپرده گذاری و دریافت تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم است، اما بانک مسکن برخی ضوابط و شرایط اختصاصی افتتاح سپرده در صندوق پس انداز مسکن یکم را برای متقاضیان واجد شرایط این تسهیلات نیز در نظر گرفته است.

    به جهت اهمیت بسیار زیاد این شرایط لازم است همه متقاضیان دریافت این تسهیلات به ویژه خانه اولی ها از این شرایط اطلاع داشته باشند تا به واسطه عدم رعایت هر کدام از آن ها متحمل زیان و مشکلات بعدی ناشی از بی اطلاعی از ضوابط اختصاصی سپرده گذاری و دریافت تسهیلات از صندوق پس انداز مسکن یکم نشوند.

    هر چند این ضوابط و شرایط در بدو افتتاح حساب به اطلاع متقاضی رسانده خواهد شد و در متن قرارداد افتتاح حساب فی مابین بانک و متقاضی جزییات مربوط به آن به صراحت اعلام شده است. اما با این حال، لازم است متقاضیان تسهیلات خرید مسکن، چنانچه قصد انتخاب و استفاده از محصول تسهیلات یکم را دارند، از شرایط خاص مربوط به این نوع تسهیلات قبل از هر نوع اقدام، مطلع شوند.

    در متن مربوط به قراردادها و شرایط اختصاصی افتتاح سپرده صندوق پس انداز مسکن یکم آمده است: یکی از مهمترین شروط اختصاصی برای افتتاح حساب در این صندوق و برخورداری از تسهیلات آن است که تمامی ضوابط و شرایط تعلق امتیاز تسهیلات به موجودی حساب از جمله رعایت حداقل متوسط موجودی، حداقل زمان انتظار، نحوه محاسبه و تعیین امتیاز و ... توسط بانک معین می شود.

    سپرده گذار صندوق پس انداز مسکن یکم می تواند در طول مدت سپرده گذاری و پس انداز، از حساب خود برداشت کند اما میزان برداشت وجه از حساب سپرده صندوق پس انداز مسکن یکم نباید موجب شود متوسط موجودی از حداقل مبلغ تعیین شده برای هر دوره انتظار کاهش یابد؛ در غیر این صورت به همان میزان از سقف تسهیلات متناظر(بدون امکان جبران آن در دوره های بعدی)کسر خواهد شد.

    به گزارش هیبنا، حداقل موجودی تعیین شده برای دریافت تسهیلات در موعد مقرر، در هر کدام از شهرهای کشور به دلیل متفاوت بودن سقف تسهیلات و در نتیجه متفاوت بودن متوسط موجودی مورد نیاز تفاوت دارد و متقاضیان می توانند مبلغ حداقل موجودی را از طریق شعب افتتاح سپرده حساب صندوق پس انداز مسکن یکم در شهر محل سکونت خود سوال کنند.

    یکی دیگر از مهمترین شرایط اختصاصی افتتاح حساب سپرده در صندوق پس انداز مسکن یکم و دریافت تسهیلات از این صندوق ممنوعیت خرید مسکن از بستگان درجه اول با استفاده از تسهیلات این صندوق است؛این ممنوعیت به منظور مسدود شدن مسیر معاملات ملکی صوری و جلوگیری از انحراف تسهیلات خرید مسکن یکم وضع شده است؛به این معنا که سپرده گذاران حق خرید مسکن با استفاده از این تسهیلات از بستگان درجه یک (معاملات صوری) خود را ندارند.

    در مقررات اختصاصی افتتاح حساب سپرده در صندوق پس انداز مسکن یکم تاکید شده است که این تسهیلات صرفا برای ساخت یا خرید و یا فروش اقساطی سهم الشرکه اولین واحد مسکونی سپرده گذار طبق شرایط و ضوابط بانک افتتاح می شود وسپرده گذار فقط یک بار اجازه استفاده از تسهیلات با سپرده بانک از محل انواع حساب های پس انداز مسکن را دارد؛ولو اینکه دارای چندین فقره از انواع حساب های پس انداز مسکن باشد؛به این معنا که سپرده گذاران واجد شرایط تنها یکبار می توانند در صندوق پس انداز مسکن یا هر صندوق دیگری به منظور دریافت تسهیلات سپرده گذاری کنند و حتی اگر در چند صندوق پس انداز به صورت همزمان و یا غیر همزمان حساب سپرده داشته باشند پس از دریافت یکبار تسهیلات از یکی از این صندوق ها قادر به دریافت تسهیلات دیگری از همان صندوق یا سایر صندوق های پس انداز نخواهند بود.

    در این مقررات تاکید شده است سپرده گذار به هیچ عنوان حق انتقال امتیاز این سپرده حتی به صورت وکالتی به اشخاص دیگری ندارد و می بایست برای دریافت تسهیلات شخصا و به صورت مستقیم به بانک مراجعه کند؛همچنین در صورت انصراف سپرده گذار از دریافت تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم مطابق با ضوابط تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار اصل سپرده به همراه نرخ سود سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی به وی پرداخت خواهد شد؛این در حالی است که سپرده صندوق پس انداز مسکن یکم در صورت عدم انصراف سپرده گذار و دریافت تسهیلات از سوی وی مشمول پرداخت سود به سپرده در مدت زمان انتظار نخواهد شد.

    در بخش مربوط به تعهدات درج شده در متن قرارداد افتتاح حساب صندوق پس انداز مسکن یکم، موضوع «اقرار به دارا بودن شرایط خانه اولی برای استفاده از این تسهیلات» آمده است. بر این اساس، فرد متقاضی افتتاح حساب با امضای این قرارداد اقرار می کند به اینکه اگر متاهل است، هم خود و هم همسرش از تسهیلات مسکن سیستم بانکی و همچنین امکانات دولتی در بخش مسکن استفاده نکرده اند. با این حال بانک مسکن در مقطع پرداخت تسهیلات، نسبت به استعلام از سامانه های اطلاعاتی مربوط به شبکه بانکی و تسهیلات دولتی زمین و مسکن، اقدام می کند تا صحت گفته های سپرده گذار مورد سنجش و راستی آزمایی قرار بگیرد.

    در متن قرارداد به صراحت آمده است صرف افتتاح حساب هیچ گونه تعهدی برای بانک مسکن مبنی بر پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم ایجاد نخواهد شد و در صورت عدم احراز شرایط لازم برای استفاده از تسهیلات توسط سپرده گذار، بانک مسکن مسوولیتی نخواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار