مدیران خودروعصر اعتبار

دستاورد اقتصادی پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی همدان:

کاهش هزینه‌های عملیات عمرانی بهسازی خاک

عصر ساختمان:پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با انجام یک طرح آزمایشگاهی تلاش کرده‌اند هزینه‌های مربوط به بهسازی و تثبیت خاک‌های مسئله‌دار را کاهش دهند.

کاهش هزینه‌های عملیات عمرانی بهسازی خاک
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، "امیررضا گودرزی"، مجری طرح  تحقیقاتی «بهسازی خاک با نانو ذرات» اظهار کرد: خاک‌های مسأله‌دار مصالحی هستند که در پروژه‌های عمرانی سبب مشکلات عمده‌ای از قبیل ترک‌خوردگی و نشست ناهمگون سازه‌های مهندسی می‌شوند.

    وی افزود: استقرار پروژه مهندسی بر روی خاک‌های مسأله‌دار و مشکلات فراوان دیگری از این‌دست، آگاهی از خصوصیات زمین‌شناسی محل انجام پروژه را امری اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

    وی گفت: در سال‌های اخیر، رشد جمعیت و افزایش تقاضا برای تهیه مسکن و به دنبال آن توسعه صنعت ساختمان و ساخت‌وساز و اهمیت زمین‌های مناسب، اهمیت خاک‌های مسأله‌دار را بیش‌ازپیش نمایان کرده است.

    گودرزی تصریح کرد: ازاین‌رو، عملیات بهسازی خاک به‌منظور اصلاح کاربردهای مهندسی خاک انجام می‌شود و روش‌های متعددی برای بهسازی خاک مورداستفاده قرار می‌گیرد که انتخاب نوع روش به عوامل گوناگونی وابسته است.

    این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد همدان با تأکید بر معایب اقتصادی و زیست‌محیطی روش‌های مرسوم بهسازی خاک، درخصوص اهداف دنبال شده در این طرح گفت: هدف از اجرای طرح حاضر کاهش هزینه‌های اجرایی و افزایش بهره‌وری عملیات بهسازی خاک با بهره‌گیری از نانو ذرات سیلیس بوده است.

    وی تصریح کرد: جلوگیری از بروز مشکلات برای سازه‌های مهندسی بر روی خاک‌های مسأله‌دار و بازیافت و استفاده از سیلیکافوم به‌عنوان یک زباله صنعتی از مزایای عمده این طرح هستند همچنین کاهش زمان عمل‌آوری و افزایش اطمینان از وقوع فرآیند تثبیت خاک را می‌توان از مزیت‌های دیگر این طرح برشمرد.

    گودرزی درخصوص اهمیت انجام و نتایج حاصل از این پژوهش خاطرنشان کرد: در روش‌های مرسوم آهک به‌عنوان یک افزودنی برای بهسازی و تثبیت خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این راستا، در این پژوهش به بررسی نقش نانو ذرات سیلیس(سیلیکافوم) و آهک‌بر توسعه ترکیبات سیمانی و اصلاح ریزساختار خاک پرداخته‌ شده و نتایج استفاده از هر دو ماده مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

    وی اظهار کرد: نانو ذرات استفاده‌شده در این طرح با استفاده از زباله‌های صنعتی تولید شده در صنعت فروآلیاژ به‌دست آمده است که استفاده مجدد از آن در این طرح باعث کاهش آلودگی محیط‌زیست خواهد شد.

    گفتنی است؛ نتایج این تحقیقات که حاصل تلاش‌های امیررضا گودرزی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان و شیدا گودرزی و حمیدرضا اکبری از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است، در Iranian Journal of Science and Technology منتشرشده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار