مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ۷۲ درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته

عصر ساختمان- بررسی آمار وزارت راه‌وشهرسازی حاکی از آن است که طی ۶۲ ماه حضور آخوندی در این وزارتخانه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

رشد ۷۲ درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، به‌رغم تاکید کارشناسان بر توجه ویژه به بخش تولید واحدهای مسکونی برای پاسخگویی به نیاز انباشته و بسیار زیاد متقاضیان مسکن در کشور اما بی‌توجهی به این مقوله در کنار سایر عوامل چون رکود و کاهش ارزش پول ملی موجب شد اکنون قیمت مسکن سر به فلک کشد و صف متقاضیان و نیازمندان به این کالای مهم و اساسی فشرده و بسیار طولانی شود. عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با «وطن امروز»، در این باره با بیان اینکه طی 5 سال اخیر در بخش تولید مسکن اتفاق خاصی نیفتاده است، گفت: بازار مسکن به موجب کمبود عرضه و کاهش قدرت خرید مردم در پی تنش بازار ارز با افزایش قیمت مواجه شد و این موضوع به عدم مدیریت صحیح و کارشناسانه در بخش ساخت‌وساز و نیز برخی سیاست‌های کلان اقتصادی بازمی‌گردد. حسن محتشم با اشاره به افزایش 100درصدی قیمت مسکن در تهران و کلانشهرها افزود: این افزایش قیمت در شهرهای بزرگ ناشی از آن است که با وجود غیرفعال بودن بخش ساخت‌وساز، واحدهای مسکونی ساخته شده نیز با متراژ بالا بوده یا در مکان‌هایی ساخته شده‌است که قشر ضعیف و کم‌درآمد و حتی متوسط به بالای درآمدی توان خرید آن را ندارند. از طرفی نیز چون دولت هیچ اقدام عملی برای ساخت خانه‌های با متراژ پایین در چند سال اخیر انجام نداده است، بنابراین تقاضا در این بخش بالا رفته و به‌ دنبال آن قیمت‌ها نیز افزایش یافته است. وی اضافه کرد: وزیر جدید راه‌وشهرسازی باید ضمن توجه ویژه به بخش تولید مسکن در سراسر کشور، در راستای تکمیل مسکن مهر نیز گام جدی بردارد و از طرفی با توجه به تامین و تخصیص منابع مالی برای احیای بافت‌های فرسوده، اقدامات خود را نیز در این زمینه بدون فوت وقت البته با همراه و همگام کردن سایر ارگان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به کار گیرد. محتشم گفت: از آنجا که در طول 5 سال اخیر دولت نسبت به ورود بخش خصوصی و انبوه‌سازان برای تولید مسکن بی‌توجه بود بنابراین انتظار می‌رود وزیر جدید راه‌وشهرسازی با تدابیر لازم این بخش فعال و کارآمد را به میدان عمل بیاورد، چرا که اکنون صف متقاضیان مسکن به موجب کمبود عرضه واحدهای مسکونی در کشور روز به روز در حال افزایش است و این روند موجب می‌شود قیمت مسکن در آینده نزدیک در صورت عدم ساخت‌وساز بیش از 100درصد افزایش یابد.

    رشد 72 درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته

    معاون وزیر راه‌وشهرسازی از افزایش 72 درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته خبر داد و گفت: بازار مسکن در نیمه دوم سال آرام‌تر خواهد شد. حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازیبا اشاره به اینکه بازار مسکن به گونه‌ای نیست که با افزایش قیمت دلار جهش قیمتی پیدا کند یا با کاهش قیمت دلار روند نزولی قیمت به خود بگیرد، گفت: آمارها نشان می‌دهد در 6 ماه ابتدایی امسال نسبت به 6 ماه نخست سال گذشته رشد 72 درصدی در قیمت مسکن داشته‌ایم. وی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن در شهر تهران در مقایسه با سایر بازارها از جمله طلا، ارز و بورس کمترین رشد قیمتی را تجربه کرده است. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: بازار مسکن به دلیل عمق زیادی که نسبت به سایر بازارها از جمله بورس دارد جذب سرمایه‌ در آن بسیار بالاست. مظاهریان تأکید کرد: بازار مسکن در برابر بورس تغییرات محدودتری داشته و به دلیل موجودی بسیار زیاد مسکن در بازار، میزان استقبال متقاضیان بیشتر بوده است.

    افزایش 130 درصدی قیمت مسکن در 62 ماه حضور آخوندی در وزارت راه

    بررسی آمار وزارت راه‌وشهرسازی حاکی از آن است که طی 62 ماه حضور آخوندی در این وزارتخانه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 130 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار وزارت راه‌وشهرسازی، در مدت یک ماه اخیر و در مهرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق بیست‌ودوگانه تهران با رشد 3/6 درصدی به 8 میلیون و 633 هزار تومان افزایش یافت. در مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 4 میلیون و 715 هزار تومان بود که در مهر امسال با 83 درصد افزایش به 6/8 میلیون تومان رسیده است. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک با افزایش 2/4 درصدی نسبت به شهریور 97 به 18 میلیون و 532 هزار تومان رسیده و در نوع خود یک رکورد جدید در ماه پایانی حضور آخوندی در وزارت راه‌وشهرسازی به‌جا گذاشته است. کمترین متوسط قیمت مسکن در تهران با 3 میلیون و 635 هزار تومان مربوط به منطقه 18 بوده تا عملا به‌عنوان ارزان‌ترین منطقه پایتخت شناخته شود. از سوی دیگر مقایسه آمار منتشر شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی درباره قیمت مسکن و تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده حاکی از آن است که در مهرماه سال 92 یعنی تقریبا در 2 ماهگی حضور عباس آخوندی در ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی، متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران 3 میلیون و 764 هزار تومان و تعداد مبایعه‌نامه‌ها 6317 فقره بوده است. این در حالی است که در آخرین ماه حضور آخوندی در ساختمان دادمان (مهر97) متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به 8 میلیون و 633 هزار تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در بازه زمانی مهرماه 92 تا مهرماه 97 قیمت متوسط یک مترمربع آپارتمان در تهران 3/129 درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک طی مهرماه سال 92 بالغ بر 8 میلیون و 840 هزار تومان بوده که در ماه گذشته با 6/109 درصد رشد به 18 میلیون و 532 هزار تومان افزایش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو