مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

ظواهر بیش از ایمنی در ساختمان های نوساز مورد توجه است

عصر ساختمان- رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برخی از ساختمان های نوساز هرچند به لحاظ ظاهری مبتنی بر اصول مهندسی طراحی شده اند ولی به دلایلی همچون استفاده از مصالح غیراستاندارد، بکارگیری نیروهای غیرماهر در ساخت و عدم رعایت استانداردها در برابر زلزله و سایر رخدادهای طبیعی ایمن نیستند.

ظواهر بیش از ایمنی در ساختمان های نوساز مورد توجه است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایرنا، اسماعیل نجار روز یکشنبه در نشست بررسی علل آسیب پذیری ساختمان های نوساز در برابر حوادث طبیعی، اظهار داشت: مطالعات انجام شده نشان می دهد که بسیاری از ساختمان های نوساز در ایران از مقاومت لازم در مقابل زمین لرزه برخوردار نیستند و حتی بسیاری از ساختمان ها نیز که به ظاهر مهندسی ساز هستند، ممکن است در برابر زلزله آسیب پذیر باشند.
    وی به نقش اصلی مردم در کاهش تبعات زلزله اشاره کرد و افزود: تا وقتی که مردم و مالکین از مهندسین ناظر مطالبه گری نکنند و خواستار زندگی در ساختمان های ایمن نباشند، سازندگان هم به این موضوع کمتر می پردازند و به جای هزینه کرد در اسکلت ساختمان به ظواهر آن خواهند پرداخت.
    رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور آسیب پذیری ساختمان های کشور را یکی از تهدیدات جدی در زمان بروز سوانح طبیعی به ویژه زلزله برشمرد و اضافه کرد: علاوه بر ساختمان های قدیمی و فرسوده، بسیاری از سازه های جدید ما نیز استحکام لازم در برابر زلزله را ندارند و برنامه های مرتبط با نظارت دقیق بر ساخت و سازهای جدید نیز همچنان به صورت جدی و اساسی اجرایی نشده اند.
    معاون وزیر کشور با اشاره به ضرورت بررسی علل بروز حجم بالای خسارات به اماکن مسکونی، تاسیسات دولتی و عمومی غیردولتی نوساز کشور ناشی از وقوع مخاطرات طبیعی تصریح کرد: به دلیل رعایت نکردن نکات استاندارد و مسایل ایمنی در ساخت و ساز چه کسی باید پاسخگو باشد؟
    وی پیشگیری و آموزش را در جلوگیری از مخاطرات بسیار مهم و موثر دانست و افزود: در روستای ازگله شاهد بودیم خانه‌هایی قدیمی که آیین نامه ساخت و ساز را رعایت کرده بودند، خسارات جزیی دیده بودند اما در کنار آن خانه‌های نوساز سه طبقه بتن آرمه ای وجود داشت که کاملا ویران شده بودند.
    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: شهرداری و نظام مهندسی باید دقت بیشتری داشته باشند و وظیفه خود را درست انجام دهند؛ نباید تقصیر را بر گردن دیگری بیندازیم بلکه باید به مسئولیت هایمان عمل کنیم.
    نجار گفت: دو موضوع اساسی در افزایش آسیب پذیری مناطق مختلف ایران در برابر حوادث طبیعی موثر است؛ یکی اینکه مردم و مسئولان ما خطر زلزله را چندان باور ندارند و دوم اینکه به صورت مقطعی و کوتاه مدت به آن می نگرند؛ به طوری که اقدامات آنها بیشتر منحصر به مرحله پس از وقوع زمین لرزه و واکنش های اضطراری و امداد و نجات محدود می شود.
    وی با یادآوری وظایف نهادهای مسئول و مردم در زمینه کسب آمادگی برای مقابله با زلزله توضیح داد: وظایف حاکمیت در این زمینه عمدتا به سیاستگذاری، تدوین ضوابط اجرایی و نظارت بر اقدامات اجرایی برمی گردد؛ به عنوان نمونه دستگاه های حاکمیتی باید با تدوین ضوابط بومی برای ساخت و ساز ایمن در برابر زلزله، بر فرایند احداث ساختمان ها نظارت دقیقی داشته باشند. همچنین لازم است که حاکمیت مانع از ساخت و ساز و ایجاد شهرهای جدید در مناطق پرخطر شود.
    در این نشست علاوه بر معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریان های حیاتی، بلایای جوی و طوفان، نمایندگانی از سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و قوه قضاییه حضور داشتند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار