مدیران خودروعصر اعتبار

چالش ساختار نامستحکم خانه های روستایی خمین

عصر ساختمان:عمران و مهندسی سازه ها و ساختمان ها، بخش زیرساختی و حیاتی در مدیریت راهبردی روستاهاست که این مهم در شهرستان خمین با چالش اساسی همراه است.

چالش ساختار نامستحکم خانه های روستایی خمین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، سازه های نامستحکم و فرسوده روستایی در خمین معضلی جدی است که طنین خطر آن با کمترین حادثه غیرمترقبه و قهر طبیعت هویدا می شود و نیاز است تصمیم سازان و مسئولان با علاج واقعه قبل از وقوع، مدیریت راهبردی در عمران روستایی را در این شهرستان دنبال کنند.
    اغلب قریب به اتفاع نوع مصالح و شیوه ساخت سازه ها در آبادیهای خمین با مصالح طبیعی و سنتی است و سازه های روستایی، پایداری کافی ندارند.
    ایران در شمار کشورهای زلزله خیز دنیا قرار دارد و شرایط خاص طبیعی حکم می کند تا مقاوم سازی واحدهای مسکونی با بهره گیری از شیوه های معماری اصولی و مقاوم در روستاها به عنوان یک سیاست اصولی در اولویت برنامه های عمرانی قرار گیرد.
    شهرستان خمین دارای 180 پارچه آبادی است که ساکنان آن علاوه بر کمبود امکانات رفاهی ، به دلیل سکونت در خانه های غیرمستحکم در معرض خطر قرار دارند.
    مقاوم سازی واحدهای روستایی قبل از هر اقدام عمرانی به فرهنگ سازی و ارتقاء آگاهی در خصوص لزوم سازه های مستحکم در بین مردم نیاز دارد و همراه سازی روستائیان در نهضت بازسازی بناهای غیرمستحکم گام نخست است.
    خشکسالی های سال های اخیر و کاهش درآمد روستائیان، گرانی مصالح ساختمانی، نداشتن ضمانت بانکی و تسهیلات محدود باعث شده روستائیان توان بازسازی خانه های فرسوده و غیر مقاوم را نداشته باشند و استقبال آنان از این امر مهم و زیربنایی کمرنگ باشد.
    یکی از روستائیان خمین، گفت: در چند سال اخیر با بی آبی و کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی، اغلب روستائیان درآمد کافی ندارند و با بحران مالی دست و پنچه نرم می کنند و با شرایط فعلی بدون حمایت دولت نمی توان به طورجدی در مستحکم کردن خانه ها فکر کرد.
    علی قربانی افزود: ترجیح می دهم در این خانه گلی و قدیمی زندگی کنم اما زیر بار قرض و تسهیلات بانکی نروم چرا که می دانم قدرت بازپرداخت آن را ندارم.
    یکی دیگر از روستائیان خمین گفت: همه فرزندانم به دلیل کم آبی به شهر مهاجرت کردند و من و همسرم در این خانه قدیمی زندگی می کنیم.
    براتعلی رحمتی افزود: دیگر عمرزیادی باقی نمانده است که زیر بار تسهیلات بانکی بروم و خانه خود را نوسازی کنم.
    وی بیان کرد: در سال های قبل برای گرفتن تسهیلات بانکی برای نوسازی منزل مسکونیم اقدام کردم اما به دلیل نداشتن ضمانت بانکی معتبر از گرفتن آن منصرف شدم.
    بخشدار مرکزی خمین گفت: در روستاهایی که کمتر با بحران خشکسالی رو به رو هستند بسیاری از خانه های مقاوم سازی شدند اما روستاهایی هستند که خانوارهای ساکن آن ها معضلات جدی مالی و معیشتی دارند و به دلیل کم آبی و کاهش درآمد کشاورزی و دامداری ، آورده ای برای مقاوم سازی منزل مسکونی خود ندارند.
    صادق نجاری افزود: در این روستاها مردم تنها به فکر گذراندن زندگی خود هستند و زیر بار تسهیلات بانکی و قرض ناشی ازساخت و ساز واحدهای مسکونی خود نمی روند.
    وی بیان کرد: با وجود تورم و گرانی مصالح ساختمانی، تسهیلات 150 میلیون ریالی نوسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی بسیار ناچیزاست و جوابگوی ساخت یک واحد مسکونی 60 تا 70 متری نیز نیست.
    وی بیان کرد: بر اساس مستندات و مطالعات پایه موجود؛ خمین بر روی گسل قرار نگرفته و در سالهای اخیر با زلزله شدید مواجه نشده است اما این مسئله قطعی نیست و نمی توان حدس زد که حوادث غیرمترقبه چه موقع از راه می رسد.
    وی گفت: خمین مستعد بارندگی و تند بادهای شدید است و مقاوم سازی منازل مسکونی روستایی به دلیل این بلایای قهری باید در اولویت باشد.
    نجاری افزود: لازم است تا مسئولان دستگاه های متولی با یک نگاه جامع و برنامه ریزی شده به مسائل روستایی اهتمام ورزند تا با ایجاد اشتغال در روستاها و رونق اقتصادی در حوزه های کشاورزی و تولیدات دامی زمینه برای احساس نیاز به نوسازی بافت های فرسوده در میان روستانشینان فراهم شود.
    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خمین نیز گفت: 70 درصد از منازل روستایی این شهرستان نیازمند بهسازی و ارتقاء مقاومت هستند.
    محمد کاظم آب پیکر افزود: از مجموع 11 هزار و 250 واحد مسکونی روستایی این شهرستان، 9 هزار و 50 واحد نیاز به بهسازی و مقاوم سازی دارد.
    وی اظهارکرد: این تعداد مسکن روستایی مشمول دریافت تسهیلات مقاوم سازی هستند تا در مقابل زلزله و دیگر بلایای طبیعی استحکام بخشی شوند و با نوسازی و مرمت آنها منظر ظاهری و سیمای روستا نیز بهبود می یابد.
    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خمین ادامه داد: اگر چه تسهیلات از 125 میلیون ریال به 150میلیون ریال افزایش یافته است، اما این میزان پرداختی جوابگوی نیازمخارج عمرانی در نوسازی و استحکام بخشی یک بنای مسکونی نیست .
    وی ادامه داد: تورم، تسهیلات محدود، نداشتن ضمانت بانکی و گرانی مصالح ساختمانی باعث شده روستانشینان از مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود استقبال نکنند.
    آب پیکر گفت: طرح ویژه مسکن روستایی و بهسازی با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقای سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی از سال 84 آغاز شد.
    وی اظهار کرد: مقاوم سازی مسکن روستائی اولویت مهم است که به ایجاد حفظ تراکم جمعیت خانوار، بهبود سیما و چشم انداز روستا، مقاوم سازی مسکن و در نتیجه به بهسازی زندگی روستایی می انجامد .
    وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش عمده ای از مناطق مسکونی کشور در روی کمربند زلزله قراردارند، استحکام بخشی ابنیه روستائی امری مهم و حیاتی است.
    رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خمین عنوان کرد: در حوادث قهری سال های گذشته خسارت مالی و جانی ناشی از بنیان سست مناطق مسکونی بالا بوده و نیاز است که معماری اصولی و استحکام بخشی بناها با قوت دنبال شود.
    شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی 110 هزار نفر جمعیت دارد که 40 هزار نفر آنان در روستا زندگی می کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار