مدیران خودروعصر اعتبار

لزوم ساخت جاده ها و محورهای مواصلاتی مناسب برای تردد دوچرخه در شهرها

عصر ساختمان- دوچرخه سواری از نمونه صنایعی به شمار می رود که لزوم توسعه،گسترش و ارتقای هر چه بیشتر آن در کشور احساس می شود.

لزوم ساخت جاده ها و محورهای مواصلاتی مناسب برای تردد دوچرخه در شهرها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فرهنگ استفاده از دوچرخه و گسترش ضریب استفاده از آن از ضروریاتی است که در کنار ثمرات مثبت آن از حیث ورزشی و فعالیت بدنی در کاهش ضریب ترافیک(بخصوص در شهرهای پرجمعیت)در کنترل و مهار آلودگی هوا و آلاینده های زیست محیطی و ... نقش بسزایی ایفاء می کند و در نهایت برآیند کلی چنین دستاوردی در کاهش هزینه های مرتبط با بهداشت و درمان کشور موثر خواهد بود و در صورت افزودن توفیق کاهش مصرف بنزین در کشور در سایه افزایش ضریب استفاده از دوچرخه ، بیش از پیش به محاسن تقویت این رویه  پی خواهیم برد.

    در واقع مجموعه این محاسن و مزایا باعث شده در بسیاری از جوامع توسعه یافته جهان از دوچرخه به عنوان یکی از اصلی ترین وسیله های حمل و نقلِ درون شهری ، یاد شود.

    فارغ از این محاسن،می طلبد در راستای توسعه صنعت دوچرخه سازی در کشور با دو هدف تامین نیاز داخلی از یکسو و صادرات آن به کشورهای هدف از دیگر سو برنامه ریزی و تدابیر هوشمندانه لازم عملیاتی شود.

    بدون تردید،هر آنچه در مسیر توسعه تولید دوچرخه تلاش شود به همان میزان ضریب توسعه و افزایش فرصت های شغلی مرتبط با این صنعت نیز دو چندان خواهد شد.
    رکودی که عامل اصلی آن فرهنگی است

    مرتضی شهبازیان،یکی از توزیع کنندگان دوچرخه در غرب استان تهران در گفت و گو  با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به رکود حاکم بر بازار دوچرخه در سالیان اخیر اظهار کرد:اگر در طی سال های اخیر شاهد گلایه و شِکوه برخی از فعالان صنفی و تولیدی در عرصه های اقتصادی از رکود حاکم بر بازار هستیم اما بازار دوچرخه سال ها پیش از وارد شدن به رکود موجود با کسادی دست و پنجه نرم می کرد و به عقیده بنده عامل اصلی این رکود را باید در رویکرد فرهنگی جامعه جستجو کرد.

    وی افزود:به واقع برخلاف سه دهه گذشته که ضریب استفاده از دوچرخه به مراتب با افزایش و رشد هر چه بیشتری همراه بود اما در حدود 20 تا 25 سال اخیر،میزان خرید و استفاده از این تجهیزات بصورت تامل برانگیزی با سِیری نزولی روبرو شد.

    این توزیع کننده عمده دوچرخه گفت:به واقع،نارسایی مذکور،بیشتر ریشه در تغییر ذائقه فرهنگی و رویکرد جامعه دارد و بخش اعظم مشکلات مرتبط با این عرصه را باید در مشکلات فرهنگی و عدم کارکرد صحیح دستگاه های فرهنگی در توسعه نگرش استفاده از دوچرخه جستجو کرد زیرا تقویت رویکرد استفاده از تجهیزات اینچنینی ، بصورت طبیعی باعث افزایش تقاضا و بالاتر رفتن خرید چنین محصولاتی خواهد شد و بالعکس بی میلی جامعه منجر به کاهش ضریب تقاضا، و اُفتِ تولید این محصول می شود.

    وی افزود:در سالیان گذشته عمده تقاضا برای خرید و استفاده از این محصول به دوچرخه های کوچک و برای استفاده سرگرمی و بازی کودکان معطوف شده که با یک مقایسه اجمالی میان میزان ضریب استفاده از دوچرخه در کشورهای توسعه یافته با آنچه که امروز در ایران شاهد آن هستیم به عمق نارسایی موجود ، پی خواهیم برد.

    (وی در تشریح علت استفاده از واژه نارسایی ، به مزایای استفاده از دوچرخه در جامعه و به تبع عدم برخورداری از این مزایا بواسطه کاهش ضریب استفاده از دوچرخه در کشور اشاره کرد)
    از کیفیت بالای تولید قطعات منفصله تا ضعف در ساخت دوچرخه بصورت کامل

    حسن صادق زاده،عضو سندیکای تولیدکنندگان قطعات دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی،در تشریح وضعیت تولید دوچرخه در کشور بیان کرد:بخش قابل توجهی از مراکز و شرکت های فعال در این عرصه،تولید کننده قطعات دوچرخه هستند و در واقع اقلام تولیدی را به عنوان لوازم یدکی مورد نیاز دوچرخه به بازار عرضه می کنند.

    وی با اشاره به لزوم افزایش حمایت ها و جذب سرمایه گذاری ها در این عرصه گفت:کیفیت تولیدات قطعات دوچرخه در ایران مطلوب و مرغوب است اما بعضا در حوزه ساخت دوچرخه بصورت کامل ( منظور نظر بدنه دوچرخه است ) شاهد نارسایی و ضعف هایی هستیم که از دلایل این نقیصه می توان به تنوع بالای دوچرخه ها در عصر حاضر و الزام تولید دوچرخه های روز به تجهیزات تولیدی مدرن و برخورداری از خط رنگ و کارگاه های تخصصی اشاره کرد که راه اندازی آن مستلزم تامین هزینه ها و سرمایه گذاری های سنگین خواهد بود.

    صادق زاده گفت:تنها کارخانه تولید دوچرخه در ایران کارخانه آساک دوچرخه در شهر قوچان است(که مدت ها به دلیل برخی مشکلات تعطیل شده بود و بخش دوچرخه سازی آن غیر فعال بود که خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده فعالیت این مرکز در عرصه اشاره شده مجددا فعال شد که در ذیل این گزارش به آن پرداخته خواهد شد).

    وی افزود:کارخانجات تولیدی دیگر،عمدتا قطعات را از کشورهای خارجی وارد و آن را در داخل ایران بر روی هم سوار می کنند (مونتاژ کاری)

    صادق زاده گفت:متاسفانه95 درصد از دوچرخه های موجود در بازار خارجی هستند و تنها 5 درصد از محصولات موجود به واسطه تولید داخلی تامین و عرضه می شوند.

    عضو سندیکای تولیدکنندگان قطعات دوچرخه گفت:یکی از مشکلات جدی پیش روی این عرصه به قیمت تمام شده بالای آن معطوف می شود و به تبع در چنین شرایطی با بالا رفتن هزینه ، مِیلِ به وارات با قیمت تمام شده پایین تر افزایش می یابد.

    صادق زاده بیان کرد:در واقع برای کاهش قیمت تمام شده باید به تولید با تیراژ بسیار بالا مبادرت ورزید که در چنین صورتی تقاضای کافی برای خرید آن در بازار داخلی وجود ندارد و در عرصه صادراتی نیز بازار هدف مطلوبی برای ان محصولات پیش بینی و تعریف نشده است.

    وی افزود:واسطه گری و دلالی از دیگر نارسایی ها و چالش های پیش روی این صنعت است(که مانند بسیاری از حوزه هایِ تولیدی دیگر،نفوذ آنها باعث سوق پیدا کردن بخش اعظم سود و منافع این فعالیت به جیب آنها(دلالان) می شود).
    آغاز به فعالیت مجدد کارخانه دوچرخه سازی قوچان

    یکی از بزرگترین مراکز تولید دوچرخه در خاورمیانه،در شهرستان قوچان مستقر است،مرکزی که به دلایل متعدد در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود و با تدبیر و درایت مدیران ذی ربط و ارائه تسهیلات ویژه ، جان تازه ای گرفت و فعالیت خود را آغاز کرد.

    خبر فوق حدود چهار ماه پیش بر روی خروجی برخی رسانه ها قرار گرفت،خبری مسرت بخش در سالی که به حمایت از کالای ایرانی مزین شده و انتظار می رود با هوشمندی هر چه بیشتر موجبات توسعه و ترقی فزاینده تر این مرکز فراهم شود.

    رئیس اداره صنعت،معدن و تجارت شهرستان قوچان ( حبیبی کیا ) در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در این خصوص( آغاز به فعالیت مرکز دوچرخه سازی این شهرستان )گفت:با همکاری مسئولان ارشد،دستگاه قضائی و پیگیری های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، از انبارهای کارخانه رفع پلمپ و فروش مزایده ای قطعات نیز منتفی شد.

    وی افزود:با توجه به درخواست مدیرعامل کارخانه برای دریافت تسهیلات 15 تا 20 میلیاردی با هدف ترخیص قطعات خریداری شده از خارج کشور و پرداخت بخشی از مطالبات کارگران و معوقات و تامین این درخواست ، توفیقات قابل توجهی برای ادامه فعالیت کارخانه مذکور حاصل شد.

    هادی شوشتری،نماینده مردم قوچان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،در تشریح روند تسهیلات ارائه شده بیان کرد : در جلسه هیات مدیره بانک رفاه کارگران،اعطای 20 میلیارد تومان تسهیلاتِ درخواستی به کارخانه تصویب شد و مقرر گشت در طی چهار مرحله،پنج میلیارد تومان به تولید کننده پرداخت و ارائه شود.

    وی افزود:30 درصد از تسهیلات دریافتی مصروف مطالبات کارگران و مابقی آن نیز صرف بدهی کارخانه در حوزه برق،گاز و ترخیص کالاها از گمرک شد.
    لزوم ساخت جاده ها و محورهای مواصلاتی مناسب برای تردد دوچرخه در شهرها

    در پایان نباید از نقش موثر کیفیت شهرسازی و جاده ها و خیابان های مواصلاتی در ترغیب و تسهیل فرهنگ استفاده از دوچرخه به سادگی گذشت.

    اگرچه در طی سالیان اخیر در برخی مناطق شهری کشور همچون تهران ، شاهد احداث مسیرهای مناسب برای تردد دوچرخه بوده ایم،اما بدون تردید با توجه به گستردگی پهنه جغرافیایی کشور در عرصه های شهری،میزان اقدامات انجام شده کافی به نظر نمی رسد و در صورت تلاش هر چه بیشتر برای گسترش بستر لازم با هدف تردد دوچرخه ها ، زمینه برای استفاده عموم مردم از این وسیله نقلیه پاک ، هموارتر خواهد شد و در واقع مجموعه عوامل فوق باعث تغییر ذائقه مردم و بازگشت مجدد آنها به استفاده از دوچرخه با تعدد و  شعاع هر چه بیشتری می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار