مدیران خودروعصر اعتبار

بانک مسکن در تنگنای سقوط آزاد قیمت اوراق حق تقدم

عصر ساختمان- افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر به کاهش تقاضا برای اوراق حق‌تقدم مسکن و در نتیجه کاهش منابع مورد نیاز بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات در این بخش منجر شده است. اتفاقی که سایر برنامه‌های این بانک را تحت تاثیر قرار داده است.

بانک مسکن در تنگنای سقوط آزاد قیمت اوراق حق تقدم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، طی هفته‌های اخیر چند رویداد به ظاهر ساده، اما مهم برای بانک مسکن روی داده است. اوایل ماه جاری بانک مسکن از اعمال محدودیت جدیدی برای تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم خبر داد. مدیر امور ارتباطات بانک مسکن در این‌باره گفته بود: برای افتتاح کنندگان حساب صندوق پس انداز مسکن یکم از ابتدای آبان 97 علاوه بر فرد متقاضی این تسهیلات برای همسر وی نیز کنترل و استعلامات لازم انجام می شود.

    ایزدی افزود: با توجه به بخشنامه جدید بانک مسکن ، افتتاح کننده حساب صندوق پس انداز مسکن یکم و همسر وی نباید از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی همچنین از امکانات دولتی همچون زمین و مسکن استفاده کرده باشند.

    این محدودیت شائبه کاهش منابع مالی بانک مسکن را به وجود آورده است. از سوی دیگر بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی در بازه زمانی مهر 96 تا مهر 97 یعنی در سال پایانی حضور عباس احمد آخوندی در ساختمان وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن 83.5 درصد افزایش یافته است.

    این اتفاق به شدت قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار داده و کمتر تقاضای مصرفی توان ورود به بازار مسکن را دارد. مسئله‌ای که مستقیما روی یکی از منابع درآمدی بانک مسکن تاثیرگذار بوده است. اوراق حق‌تقدم مسکن یکی از منابع درامدی راحت برای این بانک به خصوص از زمستان 92 به این سو بوده است. دیماه سال 92 شورای پول و اعتبار سقف وام خرید مسکن را به 35 میلیون تومان افزایش داد. بر این اساس متقاضیان می‌توانستند با خرید اوراق حق تقدم که در آن زمان هر برگه آن حدود 35 هزار تومان بود از تسهیلات مذکور استفاده کنند. هر شخص برای دریافت این وام بایستی 70 برگه حق تقدم را خریداری می‌کرد.

    در ادامه سال 92 به دلیل افزایش تقاضا قیمت اوراق حق تقدم به شدت افزایش یافت و خیلی زود رکورد 110 هزار تومانی را نیز ثبت کرد. افزایش قیمت این اوراق منبع درآمد بسیار خوب و بدون دردسری برای بانک مسکن بود که البته اعتراضات پنهانی سایر بانک‌ها را به دنبال داشت و آنها خواستار شکسته شدن انحصار در این بخش بودند. اما افزایش قیمت مسکن در زمستان سال گذشته و تداوم آن در نیمه نخست امسال شرایطی را به وجود آورده تا مبلغ وام‌ مسکن از محل خرید اوراق حق تقدم بخش ناچیزی از قیمت کل یک خانه را پوشش دهد.

    ماجرایی که خروجی آن به کاهش تقاضا برای اوراق حق تقدم و سقوط قیمت آن شده است. بر اساس جدیدترین آمار بورس قیمت هر برگه اوراق حق‌تقدم به 55 تا 60 هزار تومان رسیده است. قیمت ی که در اوایل تابستان امسال حدود 70 هزار تومان بود.

    دیروز مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن در سخنانی به کاهش قیمت اوراق حق تقدم اشاره و آنرا به نفع متقاضان وام مسکن ارزیابی کرده است. مرادی افزایش عرضه اوراق را یکی از دلایل کاهش قیمت آن اعلام کرده و با بیان این‌که افزایش مانده حساب ممتاز بانک مسکن از عوامل موثر در کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن است، افزود:‌ این حساب پشتوانه صدور اوراق حق تقدم دریافت تسهیلات مسکن است و افزایش موجودی و مانده آن منجر به افزایش عرضه اوراق به بازار مبادلات اوراق و در نتیجه تعدیل و کاهش قیمت اوراق می شود.

    وی بیان کرد: در نتیجه جهش های متوالی قیمت مسکن طی ماه های اخیر تقاضا برای خرید اوراق کاهش یافته و  افزایش عرضه و کاهش تقاضا برای خرید اوراق،متوسط قیمت هر فقره اوراق در نیمه اول آبان ماه به کمتر از 60 هزار تومان رسید که این میزان را می توان طی چند سال گذشته بی سابقه دانست.

    با توجه به روند صعودی قیمت مسکن در کشور به نظر می‌رسد روزهای سختی در بخش "اوراق حق تقدم" در انتظار بانک مسکن به لحاظ تامین منابع جهت پرداخت تسهیلات با سود 17.5 درصد خواهد بود. اتفاقی که احتمالا بیش از پیش این بانک را در تنگنای مالی قرار می‌دهد و آخر کار شاید برخی برنامه‌های پرداخت تسهیلات را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال این بانک با اعمال یک شرایط خاص به سپرده‌ها سود 18 درصدی پرداخت می‌کند، مسئله‌ای که پیش از این سابقه نداشت است. به یک نمونه دیگر آن در ابتدای گزارش اشاره شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار