مدیران خودروعصر اعتبار

دستور رئیس‌جمهور برای تداوم واگذاری بناهای تاریخی کشور

عصر ساختمان:۱۳ بنای تاریخی در دولت قبل به بخش خصوصی واگذار شد و اکنون پرونده حقوقی بازگرداندن برخی از آنها به دولت، به‌دلیل بدعهدی سرمایه‌گذارها در مرمت بناها در دست پیگیری است.

دستور رئیس‌جمهور برای تداوم واگذاری بناهای تاریخی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از همشهری، در 2سال نخست آغاز به‌کار دولت جدید نیز 5بنای تاریخی دیگر در یزد، قم، سنندج و لرستان به بخش خصوصی واگذار شد تا مرمت و احیا شوند، اما شدت واگذاری بناهای تاریخی در کشور در 9‌ماه گذشته بیشتر و 31بنای تاریخی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شد.

    محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور که مسئولیت واگذاری بناهای تاریخی را در دولت عهده‌دار است، گفت که سرمایه جذب شده به نفع بناهای تاریخی کشور در سال 93تنها 4میلیارد تومان بود که این رقم در 9‌ماه گذشته به 40میلیارد تومان رسید.

    واگذاری بناهای تاریخی کشور به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به شرط آنکه سرمایه‌گذارها به تعهدات خود در قبال صیانت از بناهای تاریخی عمل کنند یک بازی برد - برد است، چون به زعم مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی نتیجه این بازی برد - برد جلوگیری از تخریب آثار تاریخی کشور و حفاظت و صیانت مناسب از بناها و همچنین رضایت بهره بردارها از منافعی است که سرمایه‌گذاری بر بناهای تاریخی برای بخش خصوصی دارد. به گفته او حتی دولت هم در این بازی برد - برد برنده است چون واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از فشار مالی بر دولت در مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی کشور می‌کاهد.

        فیلم بناهای تاریخی ایران به هیأت دولت رفت

    صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور مؤسسه‌ای وابسته به دولت است و رئیس سازمان میراث فرهنگی ریاست هیأت امنای آن را عهده‌دار است و اعضای کابینه نیز در هیأت امنای آن عضو هستند. قرار است آنطور که مدیرعامل این صندوق به خبرنگاران گفته است 100بنای تاریخی دیگر تا پایان امسال توسط این مؤسسه به بخش خصوصی واگذار شود. درخواست مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری البته واگذاری بیش از این تعداد به بخش خصوصی است چون آنطور که در جلسات خود با اعضای صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی اعلام کرده است، او خواستار واگذاری 140بنای تاریخی تا پایان امسال به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است. اما صندوق احیا تاکنون توانسته برای واگذاری 100بنای تاریخی تا پایان سال تدبیر کند. تصمیم به واگذاری 100بنای تاریخی از سوی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به بخش خصوصی پس از آن صورت گرفته است که مسعود سلطانی فر در یکی از جلسات هیأت دولت در 6ماه دوم سال گذشته فیلمی را با خود به هیأت دولت برد و برای رئیس‌جمهور و اعضای کابینه پخش کرد که در آن وضعیت 15بنای تاریخی کشور پیش و پس از واگذاری به بخش خصوصی به تصویر کشیده شده بود. این فیلم با استقبال حسن روحانی، رئیس‌جمهور و اعضای کابینه او همراه شد و رئیس‌جمهور در همان جلسه دستور داد تا برای حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی کشور واگذاری آنها به بخش خصوصی شدت بگیرد.

        واگذاری 1082بنای تاریخی تا پایان 1404

    اکنون محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به خبرنگاران می‌گوید که واگذاری بناهای تاریخی در اختیار این صندوق به بخش خصوصی کاملا در چارچوب اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها تکلیف کرده‌اند.

    او می‌گوید: وقتی بسته‌های سرمایه‌گذاری فرهنگی در قالب بناهای تاریخی قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران خارجی پیشنهاد می‌شود استقبال بسیار خوبی از سوی آنها صورت می‌گیرد. به گفته او، با سیاست‌های اخیر صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، اشتغال‌زایی قابل توجهی آن هم در بناهای تاریخی در حال انجام است.

    پوینده همچنین طرح پیشین واگذاری بناهای تاریخی از سوی دولت که به طرح پردیسان مشهور بود را نیز زیر سؤال برد و گفت: اعتبارات هنگفت دولتی که در قالب طرح پردیسان هزینه می‌شد در سیاست جدید واگذاری بناهای تاریخی کشور به بخش خصوصی حفظ می‌شود و دولت دیگر هیچ هزینه‌ای برای مرمت و نگهداری از آثار تاریخی متقبل نمی‌شود.

    مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی کشور همچنین اعلام کرد که این صندوق درنظر دارد تا پایان سند چشم‌انداز 20ساله کشور تا پایان سال1404 تعداد 1082بنای تاریخی ایران را به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی واگذار کند.

    آنطور که پوینده گفته است این صندوق در مذاکره با مسئولان کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و آذربایجان از آنها خواسته است تا ایران اقدام به واگذاری بناهای تاریخی آنها به بخش خصوصی کند. همچنین مذاکره با 237سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در حال انجام است تا سرمایه بیشتری جذب بناهای تاریخی ایران شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار