مدیران خودروعصر اعتبار

عدم تاب‌آوری بیمارستان‌های کشور در برابر زلزله‌های هفت ریشتر

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های کشور مقاومت در برابر زلزله هفت و بیشتر از آن را ندارند، گفت: برای رفع این مشکل با وزارت بهداشت مذاکراتی انجام دادیم که متاسفانه این مسئولان باور داشتند که بیمارستان‌ها قابل بازسازی نیست.

عدم تاب‌آوری بیمارستان‌های کشور در برابر زلزله‌های هفت ریشتر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، دکتر شکرچی‌زاده در نشست تخصصی اولین سالگرد زلزله 21 کرمانشاه با بیان اینکه در این زلزله اکثر ساختمان‌های مسکونی و سازه‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها تخریب شدند، افزود: این روند در بسیاری از زلزله‌های کشور را شاهدیم که این امر نشان می‌دهد ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب ساخت و سازها فاصله زیادی داریم.

    وی با اشاره به انجام مطالعات در زمینه میزان تخریب سازه‌ها در زلزله کرمانشاه اظهار کرد: برای این منظور تیم تحقیقاتی به منطقه زلزله‌ زده سرپل ذهاب و ازگله اعزام شد و ارزیابی‌های انجام شده نشان داد که هر چند که ما پیشرفت‌هایی در زمینه مقاوم‌سازی سازه‌ها داشتیم ولی نکات فراموش شده بسیاری وجود داشت که در صورت رعایت آنها می‌توانستیم میزان خسارات را کمتر کنیم.

    شکرچی‌زاده عدم توجه به اجزای غیرسازه‌ای را از جمله نکات فراموش شده نام برد و ادامه داد: اکثر سازه‌های ساخته شده در این مناطق آیین‌نامه‌های ساخت و ساز در آن رعایت نشده بود و از این رو با تدوین آیین‌نامه 2800 در خصوص اجزای غیرسازه‌ای، اجرای این آیین‌نامه الزام‌آور شده است.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه مطالعات ما نشان داد که کشور در زمینه ساخت و ساز سازه‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، کارنامه درخشانی ندارد، یادآور شد: بیمارستان اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه با بتون‌های مقاوم شده ساخته نشده بود، از این رو در زمان وقوع زلزله کارکرد امدادرسانی خود را از دست داد.

    به گفته وی، به دلیل تخریب این بیمارستان، بیماران بستری شده در آنبه محل دیگری منتقل شدند.

    شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه پرداختن به مقوله بیمارستان‌ها از جمله درس‌های مهم ما در زلزله کرمانشاه است، ادامه داد: علاوه بر آن به منظور رفع این چالش مذاکراتی با مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشتیم، اما متاسفانه این مسئولان باور داشتند که بیمارستان‌ها قابل مقاوم‌سازی نیستند. این در حالی است که می‌توانیم با اقداماتی سطح ایمنی این ساختمان‌ها را ارتقاء دهیم.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان داد اغلب بیمارستان‌های کشور مقاومت کافی در برابر زلزله‌های با بزرگای 7 و بیشتر را ندارند.

    وی همچنین با بیان اینکه زلزله کرمانشاه در یک منطقه کم‌جمعیت رخ داد، افزود: در صورتی که این زلزله در کلانشهرهای کشور رخ می‌داد، خسارات آن جبران‌ناپذیر بود.

    شکرچی‌زاده با بیان اینکه جای خالی کارگروه مدیریت بحران در وزارت راه، مسکن و شهرسازی خالی است، ابراز امیدواری کرد که با وزیر جدید بتوانند به این مهم دست یابند تا در آینده بتوان شهرهای ایمنی ایجاد شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار