مدیران خودروعصر اعتبار

از پسماند گوجه فرنگی، برق بگیرید

عصر ساختمان:حال که جهان رو به انرژی خورشیدی آورده است و خیلی از کشورها به دنبال صرفه جویی برق است، محققان نیز به دنبال تولید برق از چیزهای عجیب و غریب هستند.

از پسماند گوجه فرنگی، برق بگیرید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تاسیسات نیوز، محققان باتری سلولی طراحی کرده ­اند که با بهره­ برداری از گوجه ­فرنگی ­های ضایعاتی می ­تواند برق تولید کند.

    میوه ­های نامناسب برای فروش و یا فرآوری، پس از فاسد شدن و گندیدن معمولاً راهی زباله ­دان می­شوند.
    دکتر ونکتارام گدهمشرتی استادیار دانشکدۀ معدن و فن ­آوری داکوتای جنوبی که پروژۀ تولید برق از این ضایعات را رهبری می­ کند، می­گوید؛ گوجه ­فرنگی یک محصول اصلی در فلوریدای آمریکا است و این ایالت به تنهایی هر سال 396 هزار تن گوجه ­فرنگی ضایعاتی دارد که بهره ­برداری مناسب از این ضایعات می ­تواند برق منطقۀ دیزنی ورلد را تا سه ماه تأمین کند.
    وی می ­افزاید؛ تلاش ما این است تا راهی برای رسیدگی به وضعیت این پسماندها بیابیم زیرا دفن آن­ ها در خاک می ­تواند به تولید گاز متان منجر شود.

    نامیتا شرستا پژوهشگر دانشکدۀ معادن و فن ­آوری داکوتای جنوبی نیز معتقد است که گوجه­ فرنگی ­های زائد و خراب به ­جا مانده پس از برداشت محصول، درصورتی ­که در پیل الکترو شیمیایی میکروبی یا بیولوژی به ­کار روند، منبع قدرتمندی از انرژی می­شوند. در این پروژه، محققان باتری­ های اسیدی میکروبی طراحی کرده ­اند که با بهره ­برداری از گوجه­فرنگی ­های در حال فاسد شدن می ­توانند برق تولید کنند.
    در سلول ­های الکتروشیمیایی برای تجزیه و اکسید مادۀ ارگانیک در گوجه ­فرنگی معیوب، از باکتری استفاده می ­شود.

    فرایند اکسیداسیون که در پی فعل و انفعالات باکتری با پسماند گوجه ­فرنگی آغاز می­شود، الکترون ­هایی را آزاد می­کند که در سلول سوختی ذخیره و منبعی از برق می­ شوند. ازسوی دیگر، رنگدانه­ای (پیگمنت) به­نام لیکوپن درگوجه ­فرنگی وجود دارد که رسانای بسیار خوبی برای تولید نسلی از شارژهای برقی از میوه ­های ضایعاتی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار