مدیران خودروعصر اعتبار

هشدار استاد دانشگاه به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها

عصر ساختمان:استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با توجه به وقوع احتمال سیلاب در آینده، نسبت به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها هشدار داد.

هشدار استاد دانشگاه به ساخت و ساز در حریم رودخانه ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، دکتر عزیز عباسی، ورود دستگاه های اجرایی برای جلوگیری ازساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه ها را به طور جدی خواستار شد.
    وی که فوق دکترای مهندسی عمران – هیدرولیک محیط زیست از دانشگاه جورجیا تک آمریکاست، اظهارداشت: بدلیل ساخت و سازها در اطراف رودخانه ها، کاهش پوشش گیاهی و ساخت و سازها حتی پای کوه دماوند و نیز تنگ شدن رودخانه ها از مواردی است که وقوع سیلاب را تشدید می کند.
    به گفته وی، اگر شهرداری ها و در مازندران بویژه استانداری به این موضوع ورود و در تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز اقدام نکند، پیامدهای زیست محیطی و تخریب شهرها را شاهد خواهیم بود.
    وی بیان کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز سبب طغیان رودخانه ها و نیز وقوع سیلاب باعث از بین رفتن شغل های بومی در مازندران خواهد شد که متاسفانه در سیلاب اخیر در استان به خصوص در شهرستان بابل باعث از بین رفتن خزانه های برنج شده است که استمرار سیلاب اجازه کشت برنج و داشتن زمین های کشاورزی را به مردم نخواهد داد.
    وی افزود: زهکشی هایی که قرار است سیلاب های شهری را تخریب کنند، فعال نیستند چرا که نمونه آن در 'ارباب رود 'و' آقارود' بابل قابل مشاهده است .
    استاد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ادامه داد: شهرداران نباید اجازه ساخت و سازها در حریم رودخانه را بدهند و باید آزاد سازی صورت گیرد چرا که آب و فاضلاب شهری نیز در این زمینه کم کاری هایی را داشته است.
    وی اظهارداشت: متاسفانه داده های آب و فاضلاب شهری به روز نیست و با آب منطقه ای هماهنگی ندارد و باید پیش بینی و هشدار سیل را داشته باشیم که در صورت عدم آزاد سازی حریم رودخانه ها باید شاهد سیلاب های شهری نیز باشیم.
    وی با بیان اینکه خطر طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب فروردین 95 از وقوع زلزله نیز بیشتر بوده است؛ گفت: سد سازی ها خوب است ولی باید به اندازه خودش باشد چرا که در سطح استان مازندران مخازنی که قرار است، آب را جمع کند، بزرگ است و سدها نیز زیاد است.
    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تعداد سدها در مازندران زیاد است؛ اظهارداشت: سد سازی نفی نمی شود ولی سد سازی نباید بیش از توان رودخانه ها با این همه هزینه های سنگین احداث شود.
    وی در باره مهار آبهای سطحی نیز بیان داشت: الزامی نیست همه آبهای سطحی در مازندران مهار شود و اگر رودخانه ها بسته شود ماهیان نمی توانند به بالادست بروند مضاف براینکه بخشی از اب رودخانه ها باید برای انزلی و میانکاله رها شود.
    وی با بیان اینکه اکنون مدیریت منابع آب مهم است نه کارهای سازه ای و سد سازی ؛ گفت: اگر تا 20 سال آینده ساخت و سازهای غیر مجاز و نیز روش های جدید اعم از استحصال و یا استفاده مجدد از آب فاضلاب برای آبخیزداری و غیره مورد توجه قرار نگیرد، کشاورزی، توریست و اکو توریست در استان مازندارن تعطیل و سواحل نیز پوشیده از سازه های مختلف خواهد شد.
    در پی بارش شدید باران و وقوع سیلاب در اوایل اسفندماه سال گذشته و نیز روز 13 فروردین ماه جاری در بابل بیش از 100 میلیارد ریال به این شهرستان در بخش های مسکن، کشاورزی، راهها و غیره خسارت وارد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو