مدیران خودروعصر اعتبار

رشد ناگهانی قیمت آپارتمان

عصر ساختمان- در ابتدای سال ۹۷ قیمت‌ها روند طبیعی خود را پیش می‌بردند و مردم بدون استرس و نگرانی به زندگی عادی خود مشغول بودند که به‌طور ناگهانی در اردیبهشت ماه جو روانی افزایش قیمت دلار در کل کشور پخش شد و با هجوم مردم به سمت خرید دلار سیستم عرضه و تقاضای بازار بهم ریخته و با درخواست‌های فراوان مردم برای خرید دلار به خودی خود باعث کم شدن دلار موجود در بازار و بالا رفتن قیمت آن شدند.

رشد ناگهانی قیمت آپارتمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بنابر اعلام مسکن کیان، همان‌طور که می‌دانید هنگامی که محصولی در بازار برای فروش کم باشد و تقاضا برای خرید آن محصول بالاتر از تعداد موجود آن در بازار باشد، فروشندگان بدون اجازه از مراجع مربوط و بدون اطلاع سازمان بازرسی قیمت محصول را بالا می‌برند و به بهانه این‌که هم‌اکنون این محصول در بازار برای خرید موجود نیست و ما اگر بفروشیم دیگر نمی‌توانیم بخریم پس باید قیمت آن را بالا ببریم. و بدین شکل قیمت دلار در طی دو تا سه ماه از سه هزار 800 تومان به مرز 20 هزار تومان رسید.

    در میان همین جو نا آرام بازار تمام اجناس مربوط و غیرمربوط به دلار یا توسط محتکران جمع‌آوری شد و یا توسط مردم به تعداد بالا خریداری و قیمت هر محصول به طور ناگهانی دو تا سه برابر شد.

    تاثیر قیمت دلار بر صنعت آپارتمان‌سازی

    در صنعت آپارتمان‌سازی بیش از 500 شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند که هر یک از آنها برای تکمیل یک آپارتمان نیازی ضروری به شمار می‌آید.

    از مهم‌ترین آنها که رابطه مستقیم با قیمت ارز دارد، خرید و فروش آهن‌آلات است. تیرآهن و میلگرد در ساخت ساختمان بخشی از مهم‌ترین محصولات لازم به شمار می‌آیند که با تغییر قیمت آن‌ها به طور مستقیم و فوری بر قیمت آپارتمان‌های در حال ساخت و حتی آپارتمان‌های چند سال ساخت تاثیر می‌گذارد.

    البته لازم به ذکر است که 90 درصد از مصالح ساختمان رابطه مستقیم با قیمت ارز دارند اما خب پیش می‌آید که کالایی باشد که به طور کل تولید داخل است. اما باز هم باید بدانیم که مواد اولیه آن کالا و یا بخشی از مواد اولیه از محصولات وارداتی هستند که قیمت آنها مرتبط با قیمت ارز است. که در نتیجه به این موضوع می‌رسیم که تقریبا تمام مصالح مصرفی ساختمان رابطه مستقیم با ارز دارند.

    شاید سوال پیش بیاید که محصولی که هم‌اکنون ساخته و آماده استفاده است مواد اولیه آن با قیمت فعلی خریداری نشده و باید این محصول به قیمت قبل فروخته شود، پس چرا فروشندگان به محض تغییر قیمت مواد اولیه قیمت کل محصولات خود را بالا می‌برند؟

    در جواب باید گفت بیشتر فروشندگان به فکر سود شخصی خود هستند و از این تغییرات قیمت سواستفاده می‌کنند و صاحب سود کلانی می‌شوند، اما بعضی دیگر که از سرمایه کمتری برخوردارند نیز مجبور به این کار هستند چرا که اگر جنسی را به قیمت 10 تومان خریده باشند و به قیمت 12 تومان بفروشند و در آخر همان جنس را به قیمت 13 تومان بخرند دیگر سودی برایشان باقی نمی‌ماند و در آخر نیز سرمایه اولیه را هم از دست می‌دهند. شاید بپرسید که جنس 13 تومانی را 15 تومان می‌فروشند و سود می‌کنند اما باید بدانید که سود به مبلغی گفته می‌شود که در آخر در دست فروشنده باشد نه اینکه سود جنس فروخته شده را به سرمایه اولیه اضافه، تا بتوانند کار کنند.

    در صنعت ساختمان‌سازی، سازندگان ملک به علت نداشتن فضای کافی جهت نگهداری از مصالح مورد نیاز، مصالح را به صورت چند مرحله‌ای و هنگام نیاز به مصرف خریداری می‌کنند و با نوساناتی که در قیمت‌ها وجود دارد هر بار مصالح را به قیمتی مختلف خریداری می‌کنند.

    در این میان هنگام ثبت حساب و کتاب مخارج ساختمان و ثبت قیمت فروش، سازندگان به طور معمول آخرین و گران‌ترین قیمتی که برای هریک از مصالح مورد نیاز پرداخت کرده‌اند را مرجع قرار داده و مصالحی که ارزان‌تر خریداری شده را هم به همان قیمت محاسبه می‌کنند و از گرفتن میانگین قیمت پرهیز می‌کنند و قیمت نهایی را که بالاترین قیمت می‌باشد را ملاک قرار داده و قیمت متراژ ملک را بر آن اساس مشخص می‌کنند.

    حتی اگر در هنگام ساخت قیمت مصالح پایین بیاید باز هم سازنده بالاترین قیمت خرید مصالح را در نظر می‌گیرد و حاضر به کم کردن قیمت ملک خود نمی‌شود. تنها دلیل این کار خودخواهی و کسب سود بیشتر از سوی سازندگان است. پس به این نتیجه می‌رسیم که قیمت‌های آپارتمان‌ها دائم در حال تغییر است و به سوی بیشتر شدن رو می‌کند.

    میزان رشد قیمت آپارتمان

    اگر میانگین رشد دلار را پنج برابر فرض کنیم قیمت آپارتمان را هم باید بر همین مقدار تغییر داشته باشد. اما با گزارش‌های به دست آمده قیمت آپارتمان‌ها چیزی حدود دو و نیم برابر افزایش داشته که این افزایش در کل کشور با کمی تغییر وجود داشته است.

    پس با این حساب قیمت مسکن در مقابل قیمت دلار رشد چندانی نداشته اما همین تغییر قیمت تاثیر بسیار بدی بر بازار خرید و فروش مسکن داشت که برخی افراد سودجو صاحب سود کلانی شدند و برخی افراد غافل از تغییرات موجود ملک خود را از دست داده و دیگر با همان مبلغ نیز قادر به خرید مسکن حتی ملک خود نبودند.

    نقش دفاتر املاک در تغییر قیمت آپارتمان‌ها

    دفاتر املاک به طور مستقیم نمی‌توانند در تغییر قیمت ملک و آپارتمان تاثیرگذار باشند اما بیشتر سعی بر کنترل قیمت‌ها دارند، چرا که اگر قیمت‌ها به طور نامتعارف بالا رود، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و خرید و فروش مسکن راکد می‌شود و از آنجایی که درآمد دفاتر املاک از همین خرید و فروش‌ها است اگر راکد شود درآمد دفاتر املاک هم کاهش می‌یابد.

    خریدار ملک با توجه به مبلغ نقدینگی خود وارد بازار می‌شود تا ملک مورد نظر خود را خریداری کند و تصورش از رشد قیمت مبلغی ناچیز می‌باشد در سوی دیگر فروشنده با داشتن آمار دقیق از قیمت مصالح و سعی براین دارد که ملک خود را به بالاترین قیمت بفروشد.

    در این میان مشاوره املاک با پایین کشاندن قیمت فروشنده به اندازه عرف و توجیح کردن خریدار از وضع قیمت‌های بازار میانگینی از قیمت فروشنده و خریدار را درآورده و معامله را به سرانجام می‌رسانند.

    تغییر قیمت آپارتمان در شهر جدید اندیشه

    در شهر جدید اندیشه نیز همانند دیگر نقاط ایران قیمت آپارتمان و ملک و مستغلات رشدی ناگهانی داشت اما با در نظر گرفتن برخی مسائل که هم‌اکنون به آن می‌پردازیم به این نتیجه می‌رسیم که در شهر جدید اندیشه قیمت‌ها به نسبت از تهران و حومه تهران بسیار به صرفه و مناسب‌تر است.

    اندیشه به علت فاصله 25 دقیقه‌ای به میدان آزادی تهران و داشتن آب‌وهوای مناسب و مهم‌تر از آن سطح بالای فرهنگ ساکنان آن که از قشر فرهنگیان استان تهران هستند نسبت به دیگر نقاط حومه تهران مانند پردیس و پرند از محبوبیت بیشتری برخوردار است همین امر باعث پیشرفت روزافزون شهر اندیشه شده است.

    به گزارش مسکن کیان با بالا رفتن قیمت‌ها درخواست مردم برای خرید آپارتمان در اندیشه بالا رفته، امر خریدوفروش برای افرادی که اطلاعات کافی در این مورد را نداشته بسیار سخت شده و گاها به اشتباهات بزرگی ختم می‌شود.

    از این رو دفتر مشاوره املاک کیان با داشتن دو شعبه فعال در اندیشه و با بروزرسانی وب‌سایت امر خرید آپارتمان در اندیشه را برای افرادی که با این شهر زیبا آشنایی کافی را ندارند بسیار آسان ساخته و به شکل رایگان در اختیار عموم قرار داده است.

    از این پس عموم مردم که قصد خریدوفروش آپارتمان در اندیشه را دارند به راحتی می‌توانند به سایت این مجموعه  مراجعه کرده و فایل‌های موجود جهت فروش را همراه با اطلاعات کامل و عکس و موقعیت مکانی دقیق را مشاهده کنند و در صورت تمایل با مشاور مربوط تماس گرفته و مشاوره‌های لازم را درباره ملک مورد نظر و شرایط خرید خود را به شکل رایگان دریافت کنند تا در نتیجه به بهترین آپارتمان موجود و مناسب با مبلغ نقدینگی خود برسند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار