مدیران خودروعصر اعتبار

فرمول شتاب دهنده طرح ملی بازآفرینی

عصر ساختمان- فرمول شتاب دهنده طرح ملی بازآفرینی شهری شناسایی شد.

فرمول شتاب دهنده طرح ملی بازآفرینی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از هیبنا، طرح ملی بازآفرینی‌ محلات ناکارآمد شهری با تزریق منابع ارزان قیمت ساخت مسکن از کانال صندوق توسعه ملی به شکل گسترده کلید می خورد. مطابق با تفاهم صورت گرفته قرار است معادل یک هزار و 500 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به عنوان بخشی از سهم دولت در تامین منابع موردنیاز طرح ملی بازآفرینی در اختیار بانک ها برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت قرار گیرد.
    بهمن سال گذشته حسن روحانی فرمان اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری را با هدف نوسازی محلات قدیمی شهرها صادر کرد. در قالب این طرح احیای 1334 محله فرسوده طی 5 سال(سالانه 270 محله) در دو قالب «ساخت سالانه 100 هزار واحد مسکونی» و «افزایش سرانه‌های خدماتی» هدف قرار گرفت. مطابق با برآوردهای صورت گرفته، مجموع اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری طی یک دوره 5 ساله، معادل 123 هزار میلیارد تومان است که تامین 30 درصد از مجموع این اعتبارات برعهده دولت(شامل منابع صندوق توسعه ملی، تسهیلات بانکی و سهم دستگاه‌های دولتی متولی خدمات‌رسانی به بافت‌های فرسوده شهری) گذاشته شده است؛ همچنین پیش‌بینی شده است 40 درصد از مجموع این اعتبارات از سوی بخش خصوصی(سرمایه‌گذاران و سازندگان بافت‌‌های فرسوده)تامین شود. همچنین مابقی منابع مورد نیاز این طرح نیز توسط شهرداری ها باید تامین شود. در این میان نوع همکاری و مشارکت شهرداری تهران نقش اساسی در پیشبرد طرح بازآفرینی در بافت فرسوده تهران دارد.
    با وجود این پیش بینی، این طرح به دلیل عدم تامین و تخصیص منابع وام ارزان قیمت، تاکنون عملیاتی نشده است این در حالی است که کارشناسان و طراحان این طرح ملی، فرمول شتاب دهنده و تضمین کننده موفقیت آن را تامین منابع ازطریق صندوق توسعه ملی در قالب وجوه اداره شده، برداشت و در اختیار بانک‌ها اعلام کرده اند.
    هرچند که ماه گذشته تفاهم نامه ای سه جانبه میان وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار هزار و 500 میلیارد تومان برای بانک ها جهت پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن منعقد شد. بر مبنای این تفاهم نامه بنا شد بخشی از منابع ارزی حاصل از درآمدهای نفتی(منابع صندوق توسعه ملی) در قالب اعتبار 1500 میلیارد تومانی برای تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده(تسهیلات نوسازی با نرخ سود 9 درصد) برای سال 97، در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد. کارشناسان مسکن و ساختمان عنوان می کنند نهایی شدن سکاندار جدید مجموعه شهرداری تهران طی روزهای اخیر به عنوان یکی از اضلاع اصلی جریان‌ نوسازی بافت فرسوده در پایتخت و همچنین پرداخت اعتبار پیش بینی شده از محل صندوق توسعه ملی به بانک‌ها می تواند فصل نوینی را در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری باز کند. بانک مسکن نیز که طی سال های گذشته بالاترین سهم در پرداخت تسهیلات نوسازی در میان بانک های عامل داشته می تواند با تزریق این منابع، شتاب پرداخت تسهیلات به سازندگان را افزایش دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار