مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین هشدار به شهرداران مناطق بابت تغییر کاربری

عصر ساختمان:رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران آخرین هشدار خود نسبت به تصمیمات مغایر با ضوابط طرح تفصیلی در شوراهای معماری مناطق داد و عنوان کرد: از این پس هیچ‌گونه چشم‌پوشی نسبت به تخلفات شهرداری‌های مناطق که عمدتا در حوزه تغییر کاربری‌ها صورت می‌گیرد نخواهد شد.

آخرین هشدار به شهرداران مناطق بابت تغییر کاربری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از دنیای اقتصاد،محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری روز گذشته در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت با اشاره به روند تصمیم‌گیری‌های شورای معماری مناطق اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که درشورای چهارم رخ داد تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری بود. همراستا با تشکیل این کمیسیون یک کارگروه نظارتی برای پایش الکترونیک سیستم صدور پروانه، پایان کار و عدم خلافی ایجاد شد. این کمیسیون همچنین به صورت تصادفی، پرونده‌های شوراهای معماری را توسط کارشناسان بررسی می‌کرد و مغایرت‌های تصمیمات شورای معماری را با طرح تفصیلی و مقررات شهرسازی و معماری مطابقت می‌داد.

    او افزود: این مغایرت‌ها از طریق ارسال نامه‌ای به شهردار تهران، شهردار منطقه و معاونت شهرسازی ومعماری گزارش داده می‌شد. سالاری تصریح کرد: با وجود چنین نظارتی اکنون که بیش از سه‌سال از عمر شورا می‌گذرد کمیسیون شهرسازی و معماری شورا به این نتیجه رسیده است که نتوانسته است حریف شورای معماری مناطق شود. او ادامه داد: به‌ویژه آنکه حجم تصمیمات مغایر با ضوابط بالادستی شهرسازی در شوراهای معماری مناطق با کاهش درآمد مدیریت شهری به‌طرز عجیب و غریبی افزایش داشته است. رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با تاکید بر اینکه این کمیسیون طی سه سال گذشته تلاش کرده است تا رسیدگی به این تخلفات از طریق تعامل حل شود درحالی‌که هریک از این تخلفات می‌توانست مبنای طرح سوال یا استیضاح شهردار تهران شود. اکنون بعد از گذشت این مدت به این نتیجه رسیده‌ایم که رویکرد تعاملی برای رسیدگی به تخلفات بدون نتیجه بوده است.

    سالاری گفت: قطع دسترسی اعضای کمیسیون شهرسازی به سیستم صدور پروانه از جمله این تخلفات است. ضمن آنکه در مواردی مشاهده شده است که شورای معماری مناطق تصمیماتی گرفته است که حتی در محدوده اختیارات شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور نیز قرار ندارد. او در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به افزایش تعرفه عوارض تجاری مطابق با مصوبه سال گذشته شورای شهر تهران گفت: به‌رغم نهایی شدن این تصمیم پس از گذشت یکسال، مصوبه عوارض تجاری(K) هنوز ابلاغ نشده است و مطابق با بخشنامه معاونت شهرسازی بنا است این مصوبه از پایان اردیبهشت ماه سال جاری در دستور کار شهرداری‌های مناطق قرار گیرد. تاخیر در ابلاغ مصوبات شورا چه پیامی می‌تواند برای شهروندان داشته باشد؟ نمونه این نوع تاخیر در ابلاغ مصوبات شورا در زمان ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران نیز دیده شد.

    او به اشکال موجود در ابلاغ بخشنامه نمای ساختمان‌ها نیز اشاره کرد و افزود: رعایت ضوابط نما باید مطابق با مصوبه شورا پیش از صدور پروانه ساختمانی در کمیته نمای مناطق مورد بررسی قرار گیرد، اما مطابق با بخشنامه معاونت شهرسازی بنا شده است که ضوابط نما پس از صدور پروانه ساختمانی مورد بررسی قرار گیرد. بررسی ضوابط نما پس از صدور پروانه ساختمانی نمی‌تواند راهبرد عملیاتی باشد. از این رو در چندین نامه به مدیران شهری خواستار لغو این بخشنامه شده‌ام. او در پایان تذکر خود تاکید کرد: در صورتی که این روال حل نشود، به‌عنوان وظیفه‌ای که در قبال شهروندان دارم پس از این کوچک‌ترین تخلف شورای معماری مناطق با پلاک ثبتی در صحن شورا اعلام خواهد شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار