مدیران خودروعصر اعتبار

تدابیر جدید برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌ها

عصر ساختمان- خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده تابستان سال جاری برای مشترکان تهرانی دردسرساز شد. همین مساله مسوولان برقی را بر آن داشت تا از هم‌اکنون تدابیر جدی را برای گذر از خاموشی در پیک سال آینده درنظر بگیرند.

تدابیر جدید برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، برنامه 098 که برای فرار از خاموشی کشور تدوین شده تدابیر زیادی را در راستای توسعه ظرفیت صنعت برق و راهکارهای ترویج مدیریت مصرف در خود جای داده است بر همین اساس نیز رضا اردکانیان - وزیر نیرو - بر این باور است که با این برنامه می‌توان چالش های تابستان را به حداقل رساند.

    به گفته وی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا 25 واحد نیروگاهی جدید وارد مدار شود که با این اقدام می‌توان بسیاری از چالش‌های برقی را برطرف کرد.

    در این میان شرکت توزیع برق تهران دو برنامه را تحت عنوان برنامه گذر از زمستان و برنامه گذر از فصل تابستان در نظر گرفته است و با ایجاد برنامه‌ها و تدابیری سعی در حل چالش‌ها و تنش‌های موجود دارد که طبق گفته‌های حسین صبوری - مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران - در حال حاضر برنامه‌ریزی برای گذر از فصل زمستان انجام شده است.

    وی با اشاره به تدابیر شرکت توزیع برای فصل تابستان گفت: توسعه و بهینه‌سازی شبکه مدیریت و کاهش بار از جمله اقداماتی است که برای گذر از پیک بار تابستان انجام می‌گیرد.

    پیک شهر تهران در تابستان سال 1396، معادل 4666 مگاوات بود که طبق برآوردهای صورت گرفته، باید به 4900 مگاوات می‌رسید، هم‌چنین براساس هدف‌گذاری‌های انجام شده، قرار شد که میزان پیک بار به بیش از 4500 مگاوات نرسد که برای انجام این کار باید 400 تا 500 مگاوات مدیریت بار صورت می‌گرفت.

    فعالیت‌هایی هم‌چون اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، تغییر ساعات ادارات، استفاده از مولدهای تولید برق بخش خصوصی و دولتی و هم‌چنین همکاری مستمر و جدی مردم موجب شد تا حدود 300 مگاوات در پیک تابستان سال جاری مدیریت مصرف صورت بگیرد.

    اقدامات انجام شده موجب شد تا به‌جای رسیدن به عدد 4900 مگاوات، میزان پیک بار 4567 مگاوات ثبت شود که در این بین از طریق تغییر ساعات ادارات 250 مگاوات صرفه‌جویی صورت گرفت و برای این کار نیز 250 اکیپ عملیاتی، میزان مصرف برق 1200 مرکز دولتی بزرگ در شهر تهران رصد شد.

    براساس نتایج به دست آمده 200 دستگاه به مصوبه هیات دولت مبنی بر این‌که راس ساعت یک سیستم‌های سرمایشی را قطع کنند، عمل نکرده و شرکت برق نیز برای مقابله با آن‌ها به قطع برق این مجموعه‌ها اقدام کرد.

    طبق برآوردهای صورت گرفته باید 600 مگاوات مدیریت بار در تابستان سال آینده انجام شود که برای این مساله نیز برنامه‌های متعددی در نظر گرفته شده و باتوجه به‌این‌که در شهر تهران تنها 300 ساعت با مشکل جدی تامین برق آن هم در ساعت 12 و 17 مواجه هستیم، مسوولان برقی معتقدند که باید به مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای شود. البته تعویض پنج میلیون لامپ دستگاه‌های دولتی با لامپ‌های ال ای دی در دستور کار شرکت توزیع برق تهران قرار گرفته که هنوز وارد مرحله اجرا نشده است. از سوی دیگر افزایش بارش‌ها نوید به حرکت درآمدن نیروگاه‌های برق‌آبی را می‌دهد که مجموعه این اقدامات بیانگر عدم خاموشی تهران در تابستان سال آینده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی