مدیران خودروعصر اعتبار

ماندگاری و توسعه صنعت فولاد در گرو حضوری فعال در بازارهای جهانی است

عصر ساختمان:صنعت فولاد ایران در صورتی می تواند چشم انداز روشنی در افق توسعه برای خود ببیند که در بازارهای جهانی حضوری فعال و موثر داشته باشد.

ماندگاری و توسعه صنعت فولاد در گرو حضوری فعال در بازارهای جهانی است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایرنا، افزایش هزینه های حامل های انرژی، کاهش میزان ساخت و ساز در کشور و تداوم وضعیت رکود در صنعت فولاد و صنایع پایین دستی این صنعت،از جمله عواملی هستند که در کنار کاهش تقاضا و قیمت جهانی برخی از کالاها و فلزات پایه،بر میزان تقاضا و قیمت فولاد در بازار های داخلی تاثیر گذار بوده و باعث کاهش حاشیه سود و سود آوری شرکت های مختلف فولاد سازی کشور شده است.
    موضوعی که در کنارنبود زیر ساخت های لازم جهت توسعه صنعت فولاد و همچنین وجود رقبای قدرتمند جهانی،از جمله برخی ازچالش های فعلی صنعت فولاد سازی کشور محسوب می شود.
    امروزه صنعت فولاد یکی از صنایع پایه و راهبردی جهان به شمار می رود تا آنجا که سرانه مصرف فولاد در کشورها به عنوان معیاری برای توسعه یافتگی به کاربرده می شود.
    میزان مصرف و تولید این محصول ارتباط تنگاتنگی با میزان توسعه یافتگی کشورها دارد.
    در ایران نیز صنعت فولاد عمری بیش از 4 دهه دارد اما نتوانسته از جایگاه شایسته ای در جهان برخوردار باشد.
    به عبارت دیگر هر چند همواره بیان می شود که صنعت فولاد در ایران دارای مزیت نسبت به سایر صنایع است اما جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان مؤکد این نکته است که سیاستگذاران و برنامه ریزان اقتصادی نتوانسته اند این صنعت را به جایگاه مطلوبی در جهان برسانند.
    صنعت فولاد با توجه به استفاده گسترده آن در سد سازی ، ساختمان سازی ، پل سازی ، کشتی سازی ، کارخانه سازی ، لوازم خانگی و ... و همچنین کاربرد فراوان در سایر صنایع از جمله خودرو سازی ، پتروشیمی و حمل و نقل جایگاه ویژه ای دارد؛ بنابراین داشتن چشم اندازی جامع نسبت به آینده پیش روی این صنعت برای فعالان آن ضروری به نظر می رسد.
    رئیس هیات عامل ایمیدرو( سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران)، فن آوری قدیمی، کمبود زیر ساخت ها و مشکل نقدینگی را از جمله مشکلات عمده صنعت فولاد کشور دانست.
    مهدی کرباسیان با بیان اینکه فولاد یکی از محوری ترین و اصلی ترین جایگاه را در میان صنعت معدن دارد ، افزود: کشور ایران از نظر انرژی، گاز، ذغال سنگ و سنگ آهن دارای نعمات ارزشمندی است و جایگاه ویژه ای دارد.
    کرباسیان افزود: توجه به جایگاه فولاد در پیشرفت و توسعه کشور، توجه به اشتغال و استفاده از امتیازاتی است که در این حوزه وجود دارد.
    رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با اشاره به اینکه برای رفع چالش ها باید دست به دست هم بدهیم تاکید کرد: افت رشد اقتصادی چین، مازاد عرضه بر تقاضا، تداوم کاهش قیمت جهانی فولاد و افزایش رقابت پذیری در صنعت فولاد چالش های حوزه صنایع فولاد است اما باید بپذیریم که در کشور ما ظرفیت های وجود دارد که بتوانیم جایگاه خود را حفظ کنیم.

    صادرات یکی از چالش‌های پیش روی صنعت فولاد است.
    مدیرعامل فولاد مبارکه معتقد است برای اینکه واحدهای تولیدکننده فولاد حفظ شوند و به بقای خود ادامه دهند باید اقداماتی از سوی بنگاه‌ها و دولت انجام شود که از اقدامات درون بنگاهی می‌توان به مدیریت کاهش هزینه، مدیریت منابع بنگاه (ماشین‌آلات، نیروی‌انسانی، منابع مالی و محصولات) و تولید فولادهای باارزش افزوده بالا با نگاه صادراتی اشاره کرد.
    بهرام سبحانی افزود: از جمله اقداماتی که باید از طرف دولت به منظور حمایت از واحدهای تولیدکننده فولاد کشور انجام شود می‌توان به ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای سرمایه در گردش، تخصیص یارانه تولید، حمایت از تولید داخلی در مقابل واردات از طریق وضع تعرفه، تثبیت نرخ حامل‌های انرژی و افزایش نیافتن آن در سال 95، مشوق‌های صادراتی (جایزه صادراتی)، هزینه کردن مالیات در سرمایه‌گذاری‌های جدید نام برد.
    وی خاطرنشان کرد: همچنین از هدف‌گذاری برای تولید 55 میلیون تن فولاد در افق 1404، حدود 34 میلیون تن فولاد برای مصرف داخلی است و 20 میلیون تن فولاد نیز باید صادر شود و این به معنای آن است که کل سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد باید با نگاه صادراتی انجام شود.
    به این ترتیب اگرچه ممکن است این‌گونه به نظر برسد که با افزایش تولید فولاد ایران به 55 میلیون تن در سال 1404، واحدهای فولادساز به سرمایه‌‌گذاری برای افزایش تولید نیاز خواهند داشت، اما از سویی نیاز اساسی که با این میزان تولید برای فولادسازان ایجاد خواهد شد، بازارهای صادراتی هستند.
    در واقع این‌طور به نظر می‌رسد که افزایش تولید فولاد ارتباط مستقیمی با بازارهای خارجی فولادسازان خواهد داشت.

    فولادسازان در شرایط مناسبی قرار ندارند
    مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه امروز فولادسازان در شرایط مناسبی قرار ندارند، اظهارکرد: باید در مرحله نخست به فکر برطرف‌کردن مشکلات آنها باشیم تا برای توسعه این صنعت در آینده آماده شویم.
    سبحانی تصریح کرد: براساس قانون دولت نباید در این صنعت سرمایه‌گذاری کند بلکه بخش خصوصی باید وارد عمل شود.
    وی افزود : وجود گاز، زغال‌سنگ، سنگ‌آهن، نیروی جوان و کارآمد در کنار فناوری از پیش شرط‌های توسعه صنعت فولاد به شمار می‌رود و با توجه به وجود این عوامل در ایران دستیابی به تولید بیش از 50 میلیون تن فولاد در کشور امکان‌پذیر است.
    وی گفت: میانگین قیمت فولاد در بازار جهانی از نوامبر 2014 تا نوامبر 2015 روند کاهشی پیدا کرده، در داخل نیز قیمت محصولات فولادی که به طور عمده محصولات ساختمانی هستند از یک هزار و 900 تومان به مرز یک هزار و 300 تومان رسیده است.
    مدیرعامل فولاد مبارکه عنوان کرد: صادرات چین در سال 2015میلادی بالای 100 میلیون تن بوده و این امر باعث شده تا وضعیت فولادسازان نامناسب شود و مشکلات زیادی ایجاد شده است.
    وی گفت: در صنعت فولاد انگلیس نیز یک هزار نیروی‌انسانی بیکار شده و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند 10 هزار نفر از این صنعت اخراج شوند علاوه بر آن «آرسلورمتال» به دلیل واردات محصولات چینی متحمل زیان 8 میلیارد یورویی شده است.
    سبحانی ادامه داد: تیسن‌کروپ ( شرکت چند ملیتی تولیدکننده فولاد و صنایع فلزی) نیز زیان فراوانی دیده است و در 3 ماه آخر منتهی به 31 دسامبر 2015 متحمل حدود 26 میلیون دلار زیان شده و پیش‌بینی می‌شود که این زیان نیز ادامه داشته باشد.
    به گفته مدیرعامل فولادمبارکه بیش از 80درصد قیمت تمام شده فولاد، مواد اولیه و انرژی است و بازار فولاد به دنبال قیمت نفت حرکت می‌کند که با پایین آمدن قیمت نفت، قیمت انرژی نیز کاهش پیدا خواهد کرد و این امر روی قیمت تمام شده محصولات تاثیرگذار است علاوه بر آن قیمت زغال‌سنگ و کک نیز با قیمت نفت بالا و پایین می‌رود.

    درخواست 30درصد تعرفه برای واردات ورق های فولادی را داشتیم
    رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد درخصوص تعرفه ورق های فولادی در سال جاری گفت: بر اساس مصوبه ابلاغ شده توسط دولت، امسال ورق های فولادی با 20 درصد تعرفه وارد می شود.
    سبحانی با اشاره به میزان تعرفه واردات ورق های فولادی در سال 94 افزود: سال قبل سه نوع تعرفه داشتیم. برای ورق های با ضخامت زیر 3 میلی متر 10درصد بود، همچنین برای ورق های تولید شده از فولاد ممزوج 10 درصد و برای ورق های با ضخامت بالاتر از 3 میلی متر 15 درصد بود که درحال حاضر همه این موارد به صورت یکنواخت با تعرفه 20 درصد وارد می شود.
    وی تصریح کرد: ما درخواست 30 درصد تعرفه برای واردات ورق های فولادی را داشتیم ولی در هر صورت نسبت به قبل خوب است و ما به نوبه خود از دولت تشکر می کنیم.
    سبحانی گفت: امروز در بین کشورهای تولیدکننده فولاد در دنیا چه منطقه مانند ترکیه، چه جاهای دیگر، هیچ کشوری نیست که تعرفه 20درصد داشته باشد.
    وی افزود:حداقل تعرفه فولاد در منطقه ما 35 درصد است، ولی نسبت به قبل که 10 و 15 درصد بوده، می توانیم بگوییم شرایط را بهتر می کند، ولی مطلوب نیست.
    وی تاکید کرد: حتما باید حداقل تعرفه برای اینکه صنعت فولاد داخل بتواند به حیات خود ادامه دهد، مد نظر قرار گیرد.
    رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به اینکه مجموع تولید در حد نیاز فعلی بازار داخلی هست. نورد و لوله اهواز، فولاد مبارکه، اکسین، کاویان، فولاد گیلان و... همه اینها در حال تولید ورق نورد گرم هستند و فولاد مبارکه هم رسما اعلام کرده است که ورق زیر 3 میلی متر به هر اندازه که نیاز بازار باشد، می تواند تحویل دهد.
    سبحانی تاکید کرد: با فرض اینکه بخشی از نیاز نتواند در داخل تولید شود، این هم دلیل نمی شود که تعرفه را بردارند.
    وی افزود:تعرفه برای این است که تولیدکننده داخلی محصولات خودش را با قیمت تمام شده به علاوه یک سود منطقی بتواند بفروشد، قرار نیست تعرفه ای که وضع می کنند، فقط برای محصولاتی باشد که در داخل تولید می شود، چون اگر یک بخشی با تعرفه کمتر وارد شود، تمام تعادل بازار در بخش مهمی از تولید به هم ریخته می شود.
    مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: افزایش قیمت عوامل تولید فولاد در داخل و کاهش آن در خارج از کشور، فضای رقابت با تولید کنندگان جهانی را سخت و نابرابر کرده است.
    بهرام سبحانی افزود: در سه دهه اخیر، بازار جهانی فولاد هر از گاهی تحت تاثیر عوامل بازار و نوسان قیمت مواد اولیه و انرژی دچار بحران شده که این امر بصورت سینوسی در حال تکرار است.
    وی با بیان اینکه هر بار این توفان تعدادی از فولادسازان را دچار مشکلات جدی می کند، اظهار کرد: در شرایط فعلی نیز برخی شرکت ها رو به ورشکستگی و تعطیلی خواهند رفت.
    وی تاکید کرد: شرکت های تولید کننده ای که بتوانند تولید رقابتی و بهره وری بالا داشته باشند توانایی رقابت با شرکت های مقتدر را دارند.

    نابرابر شدن شرایط رقابت فولاد سازی ایران با دنیا
    سبحانی با مقایسه هزینه های تولید فولاد در سال های 90 تا 94 در فولادسازی های دنیا و ایران گفت: قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی از 168 دلار بر تن به 47 دلار در سال 94 رسیده درحالیکه در ایران قیمت سنگ آهن در مدت مشابه از کیلویی 780 ریال (بدون در نظرگرفتن هزینه حمل ونقل) به دو هزار و 400 ریال رسیده است.
    مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه بیشتر هزینه های تولید فولاد به قیمت سنگ آهن و انرژی مربوط می شود، تصریح کرد: وقتی رقبای ما با کاهش قیمت مواد اولیه و انرژی و ما با افزایش این دو مؤلفه مواجه باشیم، شرایط رقابت بسیار نابرابر و سخت خواهد بود.
    وی اظهار کرد: قیمت جهانی نفت برای رقبای ما در سال 90 از 115 دلار در هر بشکه به 57 دلار در سال 94 رسیده است ضمن اینکه قیمت سایر اقلام انرژی اعم از زغال سنگ، کک، برق و گاز در پشت مرزهای کشور، برای رقبای ما در پنج سال گذشته روند نزولی داشته است.
    سبحانی ادامه داد: در این حال قیمت خرید برق در کشور از 375 ریال در سال 90 به 621 ریال در سال جاری رسیده و قیمت گاز نیز در همین مدت از 700 به یکهزار و 580 ریال افزایش یافته است.
    وی با تاکید بر اینکه دنیا بر عکس ما و با شرایط متفاوتی مواجه بوده است، گفت: آنها در حال استفاده از کاهش نرخهای سنگ آهن و انرژی و سود بردن هستند و قیمت فولاد در بازار جهانی در یک سال گذشته از 530 به 360 دلار رسیده است.
    وی با تأکید بر اینکه یک کشور بدون توجه به اتفاقاتی که خارج از مرزهای خود در حال وقوع است نمی تواند بصورت جزیره ای به بقای خود ادامه دهد، خاطر نشان کرد: با اعمال تعرفه و کنترلها تا حدی می توان این وضعیت را مدیریت کرد ولی با افت قیمت 40 درصدی با چنین ابزارهایی نمی توان مقاومت کرد.
    مدیر عامل فولاد مبارکه با بیان اینکه در کشور ما افزایش هزینه های تمام شده مواد اولیه، انرژی و نیروی انسانی قابل قیاس با رقبای خارجی نیست، افزود: شرکت هایی می توانند به سلامت از این سونامی رهایی یابند که به نوعی هزینه های خود را مدیریت کنند.

    *** صادرات، راهی برای برون‌رفت فولاد از مشکلات
    مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: یکی از مشکلات اصلی صنعت فولاد این است که امروز نزدیک به 3میلیون تن فولاد در انبارها مانده و اگر این میزان را با قیمت روز بررسی کنیم، خواهیم دید میلیاردها تومان از سرمایه شرکت‌های فولادی زمین‌گیر شده است.
    وی افزود:از سویی دیگر بازار فولاد به‌دلیل کند بودن ساخت‌وساز با رکود همراه است، البته در مقابل باید گفت خوشبختانه با حمایتی که دولت از این صنعت داشت، صادرات فولاد در سال‌جاری رکورد تاریخی خواهد داشت و پیش‌بینی ما این است، در سال‌جاری بیش از 3میلیون تن صادرات فولاد داشته باشیم.
    کرباسیان گفت:البته باید به این موضوع توجه کرد که چین دامپینگ سختی در بازار فولاد دارد در نتیجه صادرات در این بازار دشوار خواهد بود.
    کرباسیان تصریح کرد: برای رونق صادرات فولاد باید هماهنگی های لازم انجام شود و دولت نیز حمایت ویژه از آن داشته باشد.
    وی گفت: یکی از راه‌های برون‌رفت از این مشکل جدای از رونق در ساخت‌وساز، صادرات است و جایزه صادراتی باید برای تمامی محصولات از جمله فولاد در نظر گرفته شود.

     واردات جایگزین تولید داخل شده است
    مدیرعامل فولاد مبارکه با مقایسه واردات محصولات فولادی تخت در سالهای 92 و93 گفت: در بخش ورقهای نورد سرد با افزایش 144 درصدی واردات و در بخش ورقهای نورد گرم با وجود افزایش تولید در فولاد مبارکه همچنان با رشد 29 درصدی واردات مواجه بودیم.
    وی ادامه داد: در بخش ورق گالوانیزه نیز با رشد 55 درصدی و در ورق رنگی نیز با 48 درصد رشد در واردات مواجه هستیم.
    وی تاکید کرد: بدلیل کاهش قیمت و وجود انگیزه های لازم برای واردات و همچنین افزایش هزینه های تولید داخلی، شرایطی فراهم شده است که تولید کنندگان داخلی نتوانند با ظرفیتهای موجود کار کنند و واردات جایگزین تولید داخل شده است.
    سبحانی تصریح کرد: شرکتهای داخلی نتوانسته اند از ظرفیتهای کامل خود در جهت تولید بهره برداری کنند، بطوریکه فولاد مبارکه و سایر تولید کنندگان ورق در بخش محصولات گرم از هشت میلیون و 295 هزار تن ظرفیت قابل عرضه به بازار تنها توانسته اند با عرضه پنج میلیون و 919 تن به بازار فقط از 71 درصد ظرفیت های قابل عرضه به بازار استفاده کنند.
    وی اضافه کرد: در بخش محصولات سرد نیز تنها با تولید دو میلیون و 488 هزار تن محصول، فقط از 49 درصد ظرفیت؛ در محصولات گالوانیزه با تولید یک میلیون و 641 هزار تن فقط از 45 درصد ظرفیت؛ در محصولات رنگی با تولید 705 هزار تن از 27 درصد ظرفیت و در محصولات قلع اندود با تولید 253 هزار تن از 54 درصد ظرفیت استفاده کرده ایم.
    وی با بیان اینکه تا 100 درصد و بالاتر از آن، نیاز داخل کشور از طریق واردات تأمین شده است، اظهار کرد: این شرایط سبب شده که فقط از 60 درصد توان تولید استفاده شود و انباشت محصول و بلوکه شدن سرمایه برای فولاد مبارکه و سایر فولادسازیها بوجود آید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار