مدیران خودروعصر اعتبار

سوداگران عامل افزایش نجومی قیمت مسکن

عصر ساختمان- سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه ۷۷ درصد تقاضای مسکن طی ۱۰ سال اخیر به منظور سکونت نبوده، گفت: سوداگران عامل افزایش نجومی قیمت مسکن هستند که باید با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از بازار خارج شوند.

سوداگران عامل افزایش نجومی قیمت مسکن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، زهرا سعیدی مبارکه  در پاسخ به این سوال که اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه چه تاثیری بر بخش مسکن و قیمتها خواهد داشت، گفت: ریسک پایین و سود بالای بخش مسکن، سبب شده تا انگیزه لازم برای حضور تقاضاهای سوداگری به سمت این بخش اقتصاد وجود داشته باشد.

    *سوداگران با معاملات مکرر یا احتکار خانه‌ها منجر به افزایش نجومی قیمت می‌شوند
    سخنگوی کمیسیون اقتصادی خاطرنشان کرد: این متقاضیان برای کسب سود سریع و بودن هیچ زحمتی در بازار خرید و فروش حضور پیدا می‌کنند و با معاملات مکرر یا احتکار خانه ها منجر به افزایش نجومی قیمت مسکن می‌شوند.

    وی ادامه داد: تقاضای سوداگران مصرفی نیست؛ لذا این رفتار سوداگرانه، نقش اساسی در افزایش قیمت مسکن در بازه‌های زمانی مختلف داشته و دود آن نیز به چشم خانواده‌هایی می‌رود که آرزوی خرید تنها یک خانه برای مصرف دارند.

    * توزیع مسکن در کشور عادلانه نیست

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی افزود: توزیع مسکن در کشور عادلانه نیست، به طوری که یک نفر چندین خانه دارد و برخی از افراد هیچ واحد مسکونی در اختیار ندارند.

    *10.5 میلیون به موجودی مسکن کشور اضافه شده اما تنها 2.4 میلیون خانوار صاحب مسکن شده‌اند

    سعیدی گفت: بر اساس سرشماری‌های انجام گرفته، در بازه زمانی 1385-1395، حدود 10.5 میلیون به موجودی کل مسکن کشور اضافه شده، اما تنها 2.4 میلیون خانوار صاحب مسکن ملکی شده اند.

    *طی فاصله زمانی دو سرشماری گذشته 77 درصد از تقاضای مسکن موجود به قصد سکونت نبوده

    وی ادامه داد: بنابراین طی فاصله زمانی دو سرشماری گذشته(طی 10 سال) نزدیک به 77 درصد از تقاضای مسکن موجود به قصد سکونت نبوده و تنها 23 درصد این تصرف برای سکونت انجام شده است. این در حالی است که در بازه دو سرشماری 1355 تا 1365 نزدیک به 80 درصد از تقاضای بخش مسکن تقاضای مصرفی بوده است.

    سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اخذ مالیات بر عایدی املاک از جمله ابزارهای مهار سوداگران در دنیا محسوب می‌شود، گفت: این طرح پس از ساعت ها کار کارشناسی در مورد محتوای آن تهیه شده و با هدف حذف سوداگران که عامل اصلی افزایش قیمت و نوسانات در بازار مسکن هستند، در حال پیگیری است.

    وی با اشاره به برخی مخالفان این طرح گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه هنوز تبدیل به قانون نشده و شاید نیاز به اصلاح و چکش کاری داشته باشد و مخالفان نیز می‌توانند نظرات سازنده خود را برای هر چه بهتر شدن موضوع بیان کنند؛ اما اینکه بدون در نظر گرفتن شرایط مردم محروم از مسکن و فشارهایی که در این مدت ناشی از اجاره نشینی متحمل شدند، کل طرح را زیر سوال ببریم کمی اجحاف به حق داشتن مسکن برای همه است که در قانون اساسی نیز مطرح شده است.

    سعیدی گفت: افزایش تقاضاهای سوداگری در طی این 10 سال ناشی از غفلت مسئولین در مورد این موضوع است و برای حذف سوداگران از بازار و تقویت عرضه مسکن و توانمندسازی مردم برای خرید خانه راهکار اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است.

     این سوژه پس از ثبت در سامانه فارس من از سوی کاربران خبرگزاری فارس پیگیری شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار