مدیران خودروعصر اعتبار

ایزدی در دیدار با معتمدان محلی و اعضای شورای شهر اراک مطرح کرد؛

لغو اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک و ارایه طرح جایگزین پیگیری می شود

عصر ساختمان- دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در دیدار با معتمدان محلی و اعضای شورای شهر اراک که درخواست لغو مصوبه اجرای خیابان ۵۵ متری را در قلب شهر اراک داشتند، گفت : به استناد نظر نماینده مقام معظم رهبری، کارشناسان شهرسازی، ترافیک، اعضای شورای شهر و شهروندان ساکن در محله فوق، لغو مصوبه اجرای خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک در شورای‌عالی شهرسازی و معماری طرح و اقدامات لازم برای طرح جایگزین آن انجام می‌شود.

لغو اجرای طرح خیابان ۵۵ متری در قلب شهر اراک و ارایه طرح جایگزین پیگیری می شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی در دیداری که با معتمدان محلی، عضو شورای شهر و  برخی از اعضای انجمن مردم نهاد شهر اراک به منظور تعیین تکلیف و بیان خواسته های چندین ساله ساکنان محلی برای ممانعت از اجرای طرح خیابان 55 متری در بافت تاریخی اراک انجام داد، ضمن استماع نظرات و خواسته های به حق مردم، تاکید کرد: ایجاد یک خیابان 55 متری در قلب شهر اراک و همچنین دیگر شهرها، اساسا غلط است.

    معاون معماری و شهرسازی در این دیدار ضمن استقبال از جدیت و پیگیری انجمن‌های مردم‌نهاد در بیان خواسته‌های به حق خود نسبت به پروژه‌های شهری، گفت: انتظار ما این است که صدای ذی نفعان اصلی پروژه‌های شهری به ما در وزارت راه و شهرسازی و شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد. صدایی که می تواند با همکفری بدنه کارشناسی و تخصصی و با استفاده از ابزار قانونی به راهکارهای عملیاتی به نفع شهر و شهروندان منجر شود.

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با طرح این پرسش که آیا اجرای این طرح کمکی به شهروندان اراکی می کند و یا برای شهر اراک مفید خواهد بود؟، گفت: متاسفانه ما در طول دو تا سه دهه اخیر در فرآیند تهیه طرح ها با واقعیت هایی که در شهرها وجود دارد روبه رو نیستیم و عمدتا مهندسان مشاور در دفاتر خود می نشینند و پیش بینی های عجیب و غریبی برای شهر می کنند با این فرض که پیش بینی ها به نفع شهر و شهروند است.

    ایزدی ادام داد: این نوع برخوردها همه حاکی است که 55 متر دسترسی در قلب شهر اراک صورت مساله غلطی است. به بیان دیگر جراحی در بافت وضع موجود غلط است. هرچند این موضوع به صورت فنی و تخصصی از کارشناسان استعلام می شود.

    وی افزود: عدم ضرورت اجرای طرح بررسی می شود و نتیجه به شورای عالی شهرسازی و معماری خواهد آمد.

    ایزدی یادآور شد: حدود 3 سال طول کشید تا ما در قزوین خیابان بلاغی قزوین را که 80 درصد پیشرفت فیزیکی هم داشت لغو و برای آن راه حل جایگزین تعیین کنیم. در قزوین راه حل جایگزین آنقدر منافع شهروندان را تامین می کند که همه به آن رضایت دادند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دلایل لازم برای لغو این مصوبه وجود دارد، گفت: وقتی نماینده مقام معظم رهبری از دید اجتماعی، یا دکتر ملک حسینی از دیدگاه شهرسازی و سرهنگ آبایی از دیدگاه ترافیک و سایر صاحبنظران از جمله اعضای شورای شهر اراک و شهروندان اعلام می‌کنند که اجرای این طرح به نفع شهر و شهروندان نیست و باید لغو شود ما به استناد این موارد موضوع لغو را پیگیری و دنبال خواهیم کرد.

    ایزدی در ادامه به تخریب بافت واجدارزش حرم مطهر رضوی در طی سالیان گذشته اشاره و اعلام کرد: تقریبا همگان به این نتیجه رسیده ایم که با بازگشایی های عجیب و غریب دردی از زائران حل نمی شود و این موردی است که در مورد سایر شهرها در بافت های شهری و محله ای نیز مصداق دارد. 

    دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تاکید کرد: در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تلاش می کنم تا برای این طرح، جایگزین پیدا کنیم.

    وی همچنین گفت: لغو مصوبه اجرای خیابان 55 متری در شهر اراک در شورای عالی شهرسازی و معماری طرح و اقدامات لازم برای آن انجام می شود. همچنین، با توجه به اینکه بازنگری طرح جامع شهر اراک مراحل پایانی خود را سر می کند لغو آن در بازنگری طرح جامع نیز دنبال می شود.

    ایزدی در جمع بندی نهایی سخنان خود در دیدار با انجمن های مردم نهاد، اعلام کرد: به استناد همین نظرات اعلام می کنیم که مصوبه لغو است. ایجاد یک خیابان 55 متری در قلب شهر اراک ذاتا غلط است. بنابراین  تمام تلاش خود را به کار می بندیم تا از طریق جایگاه قانون و تخصصی خواسته انجمن های مردم نهاد را تامین کنم.

    مهندس الله دادی مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش با اعلام این مطلب که این خیابان با فاصله کمی از بافت تاریخی شهر واقع شده است، گفت: این طرح در محدوده 168 شهر تاریخی که توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شد قرار دارد که عملا  اجرای این طرح را غیرممکن می کند.

    وی خاطرنشان کرد: موضوع بازنگری طرح جامع اراک در دست تهیه است که مراحل پایانی خود را طی می کند که می توان این موضوع را در بازنگری طرح جامع نیز گنجاند.

    در این دیدار برخی از معتمدان شهر اراک و همچنین عضو شورای شهر به ارایه پیشنه این طرح پرداختند. مرادی عضو شورای شهر اراک در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: طرح موسوم به 55 متری اراک جزو طرح های جامع شهر اراک است که از سال 82 برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است. در مدت 15 تا 16 سالی که از ابلاغ این طرح می گذرد سرمایه گذارانی از قرارگاه خاتم الانبیاء، شرکت کیسون و چندین شرکت داخلی و خارجی برای اجرای طرح مذاکراتی کردند که هیچکدام از آنها به اقدام عملیاتی برای اجرای طرح منجر نشد.

    عضو شورای شهر اراک با اشاره به اینکه در این 16 سال مردم از حقوق مالکانه خود افتاده اند و ساختمان های مردم در این محله حبس شده است، یادآور شد: زمانیکه طرحی مصوب می شود طبق قانون باید بودجه اجرای آن مشخص باشد. در عین حال دستگاه مجری باید ظرف 18 ماه تا 5 سال با تعهد مجوز ساخت بدهد که متاسفانه مساله تقاضای پروانه ساخت در طی این مدت برای مردم ساکن در محله از سوی شهرداری صادر نشد و ساکنان محله شهری و واجد ارزش اراک به مراجع مختلفی شکایت کردند و در نهایت تاکنون در این مورد به خواسته های مردم بی توجهی شده است.

    مرادی عضو شورای شهر اراک همچنین اعلام کرد: دیوان عدالت اداری در رای خود شهرداری اراک را ملزم به صدور پروانه ساختمانی کرده است که تاکنون این مهم به مرحله اجرا نرسیده است.

    بازگشایی مسیر نیازمند بودجه 800 میلیاردتومانی است/410 میلیاردتومان بدهی داریم

    این عضو شورای شهر اراک با اعلام اینکه طول این مسیر 1860 متر است، گفت: بر اساس برآوردهایی که انجام شده برای بازگشایی این مسیر بالای 800 میلیاردتومان بودجه نیاز است. این در حالی است که هم اکنون 410 میلیارد بدهی داریم و 450 پروژه نیمه کاره داریم و بودجه سالیانه شورای شهر اراک 310  میلیاردتومان است.

    مرادی همچنین یادآور شد: طرح فوق فاقد پیوست های فرهنگی، زیست محیطی و ترافیکی است و ساکنان بافت بالای 70 تا 80 سال است که در محله سکونت دارند.

    وی یادآور شد: در همان سال ها اعلام شد که برای آنکه طرح توجیه اقتصادی داشته باشد باید دو تا27 یا دوتا 22.5 متر در دو طرف این طرح برای توجیه اقتصادی اش در نظر گرفته شود که همان زمان هم شورای نگهبان و هم وزارت کشور آن را غیرقانونی و غیرشرعی اعلام کردند.

    وی با اعلام اینکه اجرای این طرح را به طور کامل به شهرداری سپرده اند، گفت: در اجرای این طرح دو مساله مطرح است. اول؛ معبر است که 1860 متر در 55 متر باید آزادسازی شود که یک ریال هم بازگشت سرمایه برای شهر ندارد. شهرداری اراک موظف شده است تا 108هزار متر زمین آزاد سازی تا معبر ایجاد شود.

    به گفته مرادی، طی دو تا سه سال آینده 17 هزار متر تجاری در منطقه ایجاد می شود. در حال حاضر 40 درصد تجاری ها خالی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار