مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرعامل شرکت صنایع "سرام‌آرا" در مصاحبه اختصاصی با "ساختمان فردا":

افزایش ۳۰ درصدی تولید در "سرام‌آرا"

عصر ساختمان- اصغر آهنی‌ها مدیر عامل شرکت صنایع "سرام‌آرا" و همچنین ریاست انجمن کاشی و سرامیک تزئینی در کشور، با تاکید بر اهمیت صادرات در شرایط فعلی صنعت کاشی و سرامیک گفت: "تولید مجموعه "سرام‌آرا" در شهریورماه سال ۹۷ نسبت به میانگین مطلوب مجموعه در گذشته، ۳۰ درصد افزایش داشته و بازارهای صادراتی را توسعه داده‌ایم.

افزایش ۳۰ درصدی تولید در "سرام‌آرا"
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، گسترش بازارهای صادراتی در شرایط فعلی می‌تواند ارز آوری و اشتغال را در کشور افزایش دهد، برای این منظور، باید بسترهایی فراهم شود که در ادامه این گفتگو می‌خوانید:
    تاثیرات نوسانات ارزی بر صنعت کاشی و سرامیک تا چه میزان بوده است و چگونه می‌توانیم به شرایط مطلوب بازگردیم؟
    همان‌طور که مستحضر هستید، طی  8 ماه گذشته تلاطم شدیدی در وضعیت ارزی کشور ایجاد شده است، جدا از این‌که تلاطم‌ها به نفع یا به ضرر ما بوده، می‌خواهم از یک زاویه دیگر به این موضوع نگاه کنم. قطعا چنین تلاطم‌هایی در وضعیت ارزی کشور و همچنین شوک‌های شدید، آثار مخربی در  بخش سرمایه‌گذاری، تولید و مراودات بیرونی با شرکای اجتماعی به وجود می‌آورد. به نظر میرسد، یکی از دلایل تلاطم‌ها، ضعف و پیگیری نکردن‌های جدی و صحیح لایه‌های مدیریتی در کشور بوده است، که می‌توان علت اصلی آن‌را صدور بیش از 50 بخش‌نامه و آئین‌نامه گاها متضاد بدانیم که در یک فاصله زمانی مشخص، باعث سردرگمی بسیاری از فعالان اقتصادی در کشور شده است. چنان‌که مسئولین توجه جدی به این موضوع داشته باشند و پیگیری‌های لازم را انجام دهند، قطعا می‌توانیم به شرایط مطلوب بازگردیم.
    نوسانات ارزی علی‌رغم تمام مشکلاتی که دارد، فرصتی را برای بخش‌های صادراتی فراهم کرده است، مجموعه "سرام‌آرا" تا چه میزان از این فرصت استفاده کرد؟
    خارج از نوسانات ارزی که به دنبال آن مشکلات عدیده و هزینه‌های بسیار بالایی به فعالان اقتصادی در بازار داخلی تحمیل کرد، معتقدم که وضعیت ارز و منطقی شدن قیمت آن می‌تواند زمینه توسعه بازارهای صادراتی را به شدت افزایش دهد و شاید راه خوبی برای افزایش تولید، افزایش صادرات و تامین نقدینگی باشد. طی چند ماه گذشته اتفاقات بسیار خوبی در بخش صادرات افتاده است، در شهریورماه، در مجموعه "سرام‌آرا" موفق شدیم از میانگین‌های تولیدی مطلوب گذشته چیزی حدود 30 درصد افزایش تولید داشته باشیم و بازارهای بسیار خوب صادراتی را جذب کرده‌ایم، همچنین قدرت رقابت خود را با رقبای خارجی که بیشتر کشورهای ایتالیا، اسپانیا و چین هستند را با یک جهش افزایش دهیم.
    در شرایط کنونی غیر از صادرات، آیا راه دیگری برای بهبود شرایط تولید وجود دارد؟ همچنین برای رقابت در بازارهای صادراتی چه فاکتورهایی را باید تقویت کرد؟
    صادرات، برای مجموعه "سرام‌آرا" فروش بسیار خوبی ایجاد نموده و به دنبال آن، این فروش موجب تولید بالاتر، اشتغال کامل نیروی انسانی و تامین مالی بهتر نیروی انسانی مجموعه شده است. چنان‌که بخواهیم به بازارهای صادراتی فکر نکنیم، با توجه به مازاد تولید که در کشور داریم طبیعتا اشتغال زیادی از دست می‌دهیم، همچنین رکود نسبی کشور، باعث تشدید این موضوع خواهد شد. بنابرین بهتر است نگاهی صادرات محور داشته باشیم، برای این منظور باید نوآوری، خلاقیت و کیفیت را محورکارهای خود قراردهیم و در کنار آن حرکت‌های باثبات و با برنامه‌ای با طرف‌های خارجی داشته باشیم. چنان‌که این عوامل را در کنار هم قرار دهیم، به‌طور قطع می‌توانیم شرایط بسیار خوبی را برای واحدهای صنعتی خصوصا واحدهای صنعتی که مازاد است، ایجاد کنیم.
    در شرایط فعلی، دستگاه‌های اجرایی بخش صنعت چگونه می‌توانند به تولیدکنندگان برای گسترش صادرات و خروج از این بحران کمک کنند؟
    در حال حاضر، تولید کاشی و سرامیک در کشور ما حدود 350 میلیون متر مربع است که حدود 120 میلیون متر مربع آن به صادرات اختصاص می‌یابد، این در حالی است که تنها  50 درصد ظرفیت کشور مشغول تولید است. با برنامه‌ریزی درست می‌شود ظرفیت‌های مغفول مانده در کشور را نیز فعال کرد که باعث ارز آوری، اشتغال و منافع خوبی در کشور می‌شود. در این راستا، مهمترین عامل کنار این بحث‌ها، تدابیر درست و به موقع بخش وزارت صمت و بانک مرکزی است، بخش‌نامه‌ای در تاریخ 16 شهریورماه توسط بانک مرکزی اعلام شد، در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و پاکستان که دارای ارتباطات خوب و زیر ساخت هستند و به واسطه ارزش ارز آوری صنایع غیر نفتی مراودات تجاری به صورت ریالی صورت بگیرد. طبیعتا زمانی‌که بین ما و کشورهای مختلف بانکی برای انتقال پول وجود ندارد، تولیدات داخلی به هر شکل که صادر شود ارزش افزوده به همراه دارد. منتها تغییرات یکباره‌ای که اعمال می‌شود و در سیستم کند وزارت صمت در ثبت سفارشات و تایید آن به گردش در می‌آید، زمینه ساز ایجاد مشکلاتی در تامین مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی می‌شود. بنابراین اگر بخواهیم در این زنجیره موفق و کارآمد باشیم، زنجیره به هم پیوسته قوانین و تامین به موقع مواد اولیه، باید در کشور به طور همزمان با هم حرکت کنند تا بتوانیم به نتیجه مطلوب و صحیحی برسیم.
    بانک مرکزی باید با سرعت بیشتر، تصمیمات درست برای بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری را اتخاذ کند تا در این مسیر با یک تصمیم اشتباه مشکلات عدیده‌ای برای این بخش ایجاد نشود. امیدوارم با هماهنگی و همدلی بتوانیم از این موقعیت پیش آمده بهترین رویکرد را برای توسعه بازارهای صادراتی اتخاذ کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار