مدیران خودروعصر اعتبار

تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی؛ تلاش برای رونق بازار مسکن

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: تسهیلات جدید خرید مسکن، بازار این بخش را از رکود خارج می کند.

تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی؛ تلاش برای رونق بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، رحیمی انارکی در برنامه گفتگوی وی‍ژه خبری شبکه دو سیما گفت: ما هم اکنون در کشور بیش از سه سال است که با رکود شدید در حوزه مسکن مواجه هستیم و آمارهای صادره دراین سه سال نشان می دهد هر سال ساخت و ساز مسکن کاهش می یابد.
    انارکی گفت :ما آنچه طی سال 94 پرداخت کردیم برای تکمیل و احداث حدود پنجاه هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم و برای حوزه خرید مسکن حدود سی و پنج هزار میلیارد تومان بوده که این امر نشان دهنده آن است که بخش عمده فعالیت بانک مسکن در حوزه ساخت و ساز است .
    وی گفت: در طی دو سال اخیر توجه بیشتری به حوزه تقاضا شده است که این امر ناشی از ایجاد رکودی است که در  این حوزه وجود دارد.

    انارکی افزود: این تسهیلات 150 میلیون تومانی که قرار است داده شود از منابع بانک نیست چراکه از جمله تسهیلات بانکی تلقی نمی شود.
    عضو هیات مدیره بانک مسکن افزود: قرار است دوستان انبوه ساز واحدهایی که در اختیارشان است و به فروش نمی رسد به دلیل اینکه ممکن است خریداران آنها نتوانستند مطابق آنچه که مدنظرشان است از تسهیلات بانکی با این رقم استفاده کنند و یا توان خرید نقدی این واحدها را هم ندارند در اختیار متقاضیان قرار دهند.
    وی گفت : دوستان انبوه ساز پیشنهاد کرده اند بخشی از بهای واحد مسکونی را به صورت اقساطی از خریداران دریافت کنند که در این بحث ابتدا باید توافق بین خریدار و انبوه سازان در شیوه بازپرداخت این نوع وام حاصل شود و سپس به بانک مراجعه کنند.
    انارکی افزود: پس از این مرحله بانک هم عاملیت وصول اقساط را تقبل می کند و همچنین تضمین بازپرداخت اقساط را بنا به درخواست انبوه سازان خواهد نمود.
    عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: این به این معناست که چنانچه خریدار به هر دلیل اقساط را تادیه نکند ، بانک بازپرداخت را به انبوه سازان تضمین خواهد کرد .
    وی افزود : بانک مسکن کارمزدی را بابت قرارداد عاملیت وصول اقساط و نگهداری حساب خواهد گرفت و مجموعا نرخ سود موثر آن 2/3 درصد است .
    انارکی گفت : البته هر رقم قسطی را که می گیریم 5 درصد آنرا به عنوان کارمزد عاملیت برمی داریم اما اگر این رقم را بخواهیم به نرخ موثر تسهیلاتی تبدیل نماییم حدود 2/3 درصد می شود .
    عضو هیات مدیره بانک مسکن گفت: هم اکنون نرخ های سودی که بانک مسکن در انواع صندوق های  پس انداز مسکن اعمال می کنیم 13درصد می باشد و در بحث اوراق مسکن نیز نرخ سود 17 درصد است .
    وی گفت: ضوابط جدیدی که ایجادکردیم در دو قالب است؛ یک قالب تضمین اقساط را دارد و یک قالب تضمین اقساط را ندارد و فقط ما عاملیت وصول اقساط را خواهیم داشت.
    انارکی افزود: در این مدل محدودیتی برای پرداخت وام نداریم چراکه در قالب اجاره به شرط تملیک و توافقی است که بین خریدار و انبوه ساز ایجاد می شود و بانک مسکن تنها عاملیت وصول اقساط را خواهد داشت.
    وی گفت: این خدمت جدید فعلا به صورت دستی انجام می شود و تازمانی که خدمت نرم افزاری آن تدوین و آماده ارائه شود عملیات مربوط به پرداخت این نوع وامها در شعب مرکزی مراکز استانها و در تهران نیز در 6 شعبه منتخب ارائه می شود.
    رئیس کمیسیون حقوقی کانون سراسر انبوه سازان هم گفت: طرح فروشی اقساطی مسکن برای خروج از رکود تورمی در بازار مسکن ارائه شده است.
    سید مجید نیک نژاد افزود: پیشنهاد ما در برگیره این طرح برای تمامی املاک از جمله تجاری،‌ اداری و مسکونی است و چون بانک مسکن صرفا برای اعطای تسهیلات در بازار مسکن اعلام آمادگی کرده است باید برای دیگر زمینه ها با بانک های دیگر مذاکره کنیم.

    وی با بیان اینکه این طرح از هفته آینده آغاز خواهد شد افزود:‌سود انبوه سازان در این طرح 12 درصد و کارمزد بانک 3 درصد خواهد بود.
    رئیس کمیسیون حقوقی کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه در اجرای این طرح به دو روش انجام خواهد شد گفت: در روش اول ملک در رهن بانک قرار می گیرد و اقساط تسهیلات 50 ماهه خواهد بود و مبلغ هر قسط ماهانه نباید از  سه میلیون تومان بیشتر باشد، که البته یک مقدار دست و پا گیر است.
    نیک نژاد افزود: در روش دوم، ارائه تسهیلات بیش از 150 میلیون تومان در نظر گرفته شده و روش اجرا به شرط تملیک اجرا خواهد شد و می تواند تا رقم های بالاتر را هم در بر بگیرد.
    وی با بیان اینکه انوه سازان در این طرح سقف سودشان را تورم در نظر گرفته اندگفت:‌ ما می خواهیم سرمایه هایی را که در بخش مسکن حبس شده است به جریان بیندازیم و طرح های جدید اجرا کنیم تا بازار مسکن از رکود تورمی خارج شود.
    رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان در حوزه مسکن نیازمند اقدام و عملی انقلابی هستیم که منافع مردم را تضمین کند افزود: ارائه تسهیلاتی که کارمزد 5 درصدی بانک را هم به همراه داشته باشد به هیچ وجه در جهت منافع مردم نیست.
    حسام عقبایی افزود: به گفته مسولان بانک مسکن افرادی برای استفاده از این تسهیلات پیش قدم می شوند که امکان استفاده از دیگر تسهیلات مسکن را ندارند و به همین خاطر دریافت 5 درصد کارمزد بانک مسکن ایراد اساسی این طرح است.‌

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار