مدیران خودروعصر اعتبار

مالیات مسکن هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده است

عصر ساختمان- اعلام آمارهایی از خانه‌های خالی در کشور در حالیکه قشر بالایی از مردم به دنبال خرید مسکن هستند، منجر به طرح موضوعی برای اخذ مالیات از دارندگان خانه‌های خالی شد، طرحی که این روزها نیز با عنوان مالیات بر عایدی املاک مطرح است.

مالیات مسکن هنوز به سرمنزل مقصود نرسیده است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مالیات بر عایدی املاک عنوان طرحی است که اخیرا خبر آن از سوی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی منتشر شده است. این طرح با هدف حذف سوداگران به عنوان عامل اصلی افزایش قیمت و نوسانات بازار مسکن ارائه شده و به گفته زهرا سعیدی «در واقع هدف این قانون آن دسته از افرادی هستند که به طمع کسب سود یک شبه بدون هیچ‌گونه تلاش و زحمتی صرفاً به دلیل تمکن مالی با خرید خانه‌های متعدد، مسکن را احتکار و یا به طور مکرر معامله می‌کنند».

    دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: در بازار مسکن دو گونه واسطه‎گری وجود دارد. گونه نخست واسطه‌گری، دلالان یا دلالت‌کنندگانی هستند که دو طرف معامله را مقابل هم می‌نشانند و معامله خرید و فروش مسکن را انجام می‌دهند.

    احمد تولا اظهار کرد: طبیعی است این واسطه‌گران حضورشان در معاملات لازم است و اگر نبود نمی‌توانستند طی این سال ها سرپا بمانند و فعالیت اقتصادی انجام دهند.

    وی افزود: من نیاز دارم واحد مسکونی‌ام را بفروشم و شما نیاز دارید آن را بخرید، پس واسطه‌ای لازم است که من و شما نیازمان را به آن اعلام کنیم و از طریق این واسطه‌گری به هدفمان برسیم و در نهایت نیز حق‌العملی به او پرداخت کنیم. این روند منطقی به نظر می‌رسد و طبعا نیازی به مبارزه با آن نیست.

    دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان درباره بخش دوم واسطه‌گران بازار مسکن، اظهار کرد: این دسته از واسطه‌گران با هدف سرمایه‌گذاری در بازار، نخست خرید می‌کنند و بعد منتظر می‌مانند تا قیمت‌ها افزایش یابد و مسکن خریداری شده را بفروشند و سودی ببرند.

    وی با بیان اینکه در میان این دسته از واسطه‌گران، گروهی هستند که در زمان وقوع بحران‌های مالی می‌توانند به کمک بازار بیایند، تاکید کرد: وقتی شرایط اقتصادی نامطلوب با رکود روبرو باشد و پروژه سنگینی در حال اجراست، این افراد سرمایه‌شان را در اختیار انبوه‌ساز قرار داده و خرید انجام می‌دهند و بعد از مدتی که شرایط بازار خوب شد اقدام به فروش می‌کنند که در این شرایط سودی برایشان حاصل می‌شود.

    به اعتقاد تولا، حذف این گروه چندان به نفع بازار مسکن و پروژه‌های مسکونی نیست و فقط باید به ساماندهی آنها بپردازیم.

    وی درباره طرح حذف مالیات نیز، گفت: مالیات بحثی است که طی سه چهار سال گذشته درگیر آن هستیم و قوانین مختلفی نیز برای آن وضع شده است. آخرین اصلاحات نیز در مجلس در حال انجام شدن است تا به نوعی به حذف ماده 77 بپردازد، اما چنین نیست که درحال حاضر مشخص باشد که مالیات حتما به چه صورت دریافت شود، هنوز مالیات به سرمنزل مقصود نرسیده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار