مدیران خودروعصر اعتبار

تعادل‌بخشی قیمت مسکن با اخذ مالیات از خانه‌های خالی

عصر ساختمان- مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان گفت: اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی باعث تعادل‌بخشی قیمت مسکن می‌شود.

تعادل‌بخشی قیمت مسکن با اخذ مالیات از خانه‌های خالی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از فارس، شاکررضا مریدی، اظهارداشت: درصورت تحقق این مهم، به‌طور حتم قیمت‌های حبابی مسکن شکسته شده و بین قیمت خرید و فروش و اجاره‌بهای املاک، تعادل ایجاد شده و قیمت‌ها واقعی می‌شوند.

    وی افزود: در راستای اجرای ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، واحد‌های مسکونی در شهرهای باجمعیت بیش از یک‌صد هزار نفر به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند.

    مریدی با بیان این‌که این‌گونه املاک از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره می‌شوند؛ تصریح‌کرد: املاک خالی از سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم معادل مالیات متعلقه و در سال چهارم و به بعد معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه مشمول پرداخت مالیات می‌شوند‌.

    مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان خاطرنشان کرد: باتوجه به صراحت قانون، اولین نکته مهم آن بحث شهرهای بیش از یک‌صد هزار نفر جمعیت است که درخصوص شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر جمعیت، قانونگذار اعلام نظر نکرده است.

    وی با اشاره به سیر صعودی قیمت مسکن در جامعه، تاکیدکرد: اجرای این قانون بخصوص در شهرهای بزرگ، تعادلی بین اجاره‌بها و قیمت ملک مورد اجاره و همچنین فروش را به همراه خواهد داشت.

    مریدی افزود: جهت اجرای این قانون در راستای اجرای تبصره7ماده169مکرر قانون مالیات‌های مستقیم وزارت راه و شهرسازی موظف است که سامانه ملی املاک و اسکان کشور را ایجاد کند و امکان دسترسی برخط به سامانه مذکور را برای سازمان امور مالیاتی کشور اجرا نماید.

    شرایط بهره‌مندی امورخیریه از معافیت مالیاتی

    مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان گفت: امور خیریه با احتساب شرایطی از مالیات معاف هستند.

    مریدی افزود: در اجرای بند ط ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، کمک‌ها و هدایای دریافتی نقدی و غیرنقدی مؤسسات خیریه و عام‌المنفعه که به ثبت رسیده‌اند مشروط براینکه به موجب اساسنامه آنها صرف امور مذکور در بند ح ماده 139 این قانون شود و از طرف اداره‌کل امور مالیاتی استان مربوطه بر درآمد و هزینه آنها نظارت شود، از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

    مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان خاطرنشان کرد: براساس بندح ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، آن قسمت از درآمد موقوفات عام که طبق موازین شرعی به مصرف اموری از قبیل تبلیغات اسلامی، تحقیقات فرهنگی، علمی، دینی، فنی، ‌اختراعات، اکتشافات، تعلیم و تربیت، بهداشت و درمان، بنا و تعمیر و نگهداری مساجد و مصلاها و حوزه‌های علمیه و مدارس علوم اسلامی و‌ مدارس و دانشگاه‌های دولتی، مراسم تعزیه و اطعام، تعمیر آثار باستانی، امور عمرانی و آبادانی، هزینه یا وام تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان،‌ کمک به مستضعفان و آسیب‌دیدگان حوادث ناشی از سیل، زلزله، آتش‌سوزی، جنگ و حوادث غیرمترقبه دیگر برسد، مشروط بر این‌که درآمد و‌ هزینه‌های مزبور به تأیید سازمان اوقاف و امور خیریه رسیده باشد و همچنین ساخت، تعمیر و نگهداری مراکز نگهداری کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در گروه‌های سنی و جنسی مختلف، مراکز نگهداری و مراقبت سالمندان، کارگاه‌های حرفه‌آموزی و اشتغال مصدومان ضایعه نخاعی، معلولان جسمی و حرکتی، زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست، مراکز آموزش، توانبخشی و حرفه‌آموزی معلولان ذهنی و کودکان نابینا، ‌کم بینا، کم‌شنوا و ناشنوا و سایر مراکز و اماکنی که بتوانند در خدمت مددجویان سازمان‌های حمایتی بهزیستی کشور قرار گیرند از پرداخت مالیات معاف است.

    وی اظهارداشت: بنابراین خیرین بایستی نسبت به ثبت مؤسسه خیریه، درخواست از اداره‌کل امور مالیاتی مبنی بر تعیین ناظر و انجام تکالیف قانونی موضوع در قانون مالیات‌های مستقیم اقدام کنند.

    مریدی خاطرنشان کرد: این اداره‌کل نیز با توجه به امر خطیر خیرین با استقبال از خیرین، کلیه امور مربوط به آنها درصورت به ثبت رساندن و همچنین راهنمایی‌های لازم درخصوص انجام تکالیف قانونی توسط این اداره‌کل بصورت رایگان بوده و چنانچه مؤسسه خیریه‌ای که به ثبت رسیده باشد واین موارد را انجام داده باشد، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود.

    وی تصریح‌کرد: تراکنش‌های بانکی از ستاد مبارزه با پولشویی به استان واصل می‌شود که پس از دعوت از مؤدی اعلام می‌کند که در امر خیر فعالیت داشته و این اداره‌کل مساعدت لازم را درخصوص افراد مذکور را انجام داده است.

    مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان درخصوص تراکنش‌های بانکی گفت: حسب دستورالعمل‌های صادره، مؤدیانی که دارای پرونده مالیاتی می‌باشند و از سقف پنج میلیارد تومان به بالا پرونده‌شان رسیدگی می‌شود. کسانی که فاقد پرونده مالیاتی هستند نیز با هر مبلغی که از سوی ستاد مبارزه با پولشویی ارسال می‌شود پرونده آنها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

    وی افزود: هر تراکنش بانکی مشمول مالیات نمی‌باشد و از طرفی دیگر رسیدگی به هر تراکنش بانکی به منزله محاسبه مالیات نیست و چنانچه تراکنش‌های مذکور مربوط به فعالیت مؤدی باشد مشمول مالیات است و درغیر این‌صورت پرونده مختومه می‌شود.

    مؤدیان اعتراضات‌شان را سامانه‌ای ثبت و پیگیری کنند

    مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان گفت: مؤدیان مالیاتی می‌توانند اعتراضات‌شان را بصورت سامانه‌ای ثبت و پیگیری کنند.

    وی افزود: باتوجه به اجرایی شدن طرح جامع مالیاتی به‌صورت پروژه‌ای، مؤدیان مالیاتی که دارای کلمه کاربری و رمز عبور از طرف سازمان امور مالیاتی می‌باشند؛ می‌توانند بدون مراجعه به اداره‌کل امور مالیاتی نسبت به اعتراض به اوراق ارزیابی و تشخیص اقدام کنند.

    مریدی اظهار داشت: مؤدیان می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه مالیاتی به عنوان پیشخوان شبانه‌روزی سامانه امور مالیاتی به آدرس http://obj.tax.gov.ir نسبت به ثبت اعتراض و همچنین نتیجه اعتراضات نیز از طریق همین سامانه قابل پیگیری بوده و همچنین از طریق پیامک به اطلاع مؤدیان می‌رسد.

    مدیرکل امور مالیاتی هرمزگان در خصوص سؤالی مبنی بر وضعیت پرداخت مالیات توسط نهادهای انقلابی نیز گفت: براساس تبصره دو ماده دو قانون مالیات‌های مستقیم، درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی از قبیل فعالیت‌های صنعتی، معدنی، تجاری، خدماتی و سایر فعالیت‌های تولیدی برای وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی، دستگاه‌هایی که بودجه آنها بوسیله دولت تعیین می‌شود، شهرداری‌ها، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که به نحوی غیر از طریق شرکت نیز تحصیل می‌شود، در هر مورد به‌طور جداگانه مشمول مالیات به نرخ 25 درصد خواهند بود.

    وی گفت: موقوفات، نذورات و هدایا از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار