مدیران خودروعصر اعتبار

عایق‌بندی در ساختمان

عصر ساختمان - عایق ساختمانی پوششی از متریال مختلف است که بر روی المان های مختلف ساختمان مانند سقف، کف و دیوارها بارگزاری می شود و باعث جذب و یا کنترل صدای محیطی، جلوگیری از نفوذ و یا خروج حرارت از فضای ساختمانی و یا آب بندی ساختمان در برابر ورود آب و رطوبت به داخل ساختمان می شود.

عایق‌بندی در ساختمان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲:۰۰
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان
  • عایق‌بندی در ساختمان

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، عایق ساختمانی پوششی از متریال مختلف است که بر روی المان های مختلف ساختمان مانند  سقف، کف و دیوارها بارگزاری  می شود و باعث جذب و یا کنترل صدای محیطی، جلوگیری از نفوذ و یا خروج حرارت از فضای ساختمانی و یا آب بندی ساختمان در برابر ورود آب و رطوبت به داخل ساختمان می شود. گفتنی است استفاده ازعایق های ساختمانی باعث افزایش طول عمر ساختمان و کاهش مصرف انرژی در ساختمان می شود. عایق های استفاده شده در ساختمان انواع مختلفی دارند و انواع رولی، پانلی و پوششی آن استفاده بیشتری در ساختمان های مسکونی، تجاری و… دارند. عایق ها بیشتر در زمان ساخت ساختمان های نصب می شوند اما انواع عایق پانلی و پوشش رنگ را می توان درزمان بهره برداری هم به کار برد. انواع عایق های ساختمانی بر اساس جنس متریال تشکیل دهنده به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می شوند.
انواع عایق های ساختمانی
عایق های  ساختمانی از نظر عملکرد و کاربرد به سه دسته عایق حرارتی، عایق رطوبتی و عایق صوتی تقسیم می شوند. برخی از انواع عایق ساختمانی از نظر عملکرد در یک دسته بخصوص تعلق ندارند و ممکن است برای کاربرد های متفاوت استفاده شوند. مانند عایق پشم سنگ که علاوه بر اینکه به عنوان عایق حرارتی دیوار و سقف عمل می کند می توان عایق صوتی مناسبی هم باشد.
عایق حرارتی
عایق حرارتی ساختمانی برای مقاومت در برابر تبادل حرارتی در پوسته خارجی ساختمان و مرز بین فضاهای داخلی و خارجی به کار برده می شود. کاهش تبادل حرارتی ایجاد شده توسط عایق حرارتی در فصل سرما، باعث کاهش چشمگیر نفوذ برودت هوا به فضاهای داخلی می شود و در نتیجه برای ایجاد دمای مناسب نیاز به مصرف انرژی زیادی توسط وسایل گرمایشی نیست. همچنین در فصل گرما با عدم انتقال گرمای بیرون به داخل، باعث کاهش مصرف انرژی برای خنک نمودن فضا می شود. با توجه به شرایط آب و هوایی و میزان عملکرد و کاهش تبادل حرارتی می توان از عایق حرارتی متفاوتی که هر کدام دارای معایب و مزایایی هستند، استفاده نمود. نسبت ضخامت لایه به ضریب هدایت حرارتی آن را مقاومت حرارتی می گویند. مقاومت حرارتی جدار متشکل از چند لایه مساوی با مجموع مقاومت های هر یک از لایه هاست. مقاومت حرارتی مشخص کننده قابلیت عایق بودن یک یا چند لایه از پوسته یا کل پوسته از نظر حرارتی است بدین معنا که هر چقدر میزان ضریب R)) بیشتر باشد عایق حرارتی عملکرد بهتری دارد. مقاومت حرارتی با R نشان داده می شود.

انواع عایق های حرارتی ساختمان
در ساخت انواع عایق های حرارتی ساختمانی می توان از متریال مصنوعی و معدنی استفاده کرد. برخی از این انواع عایق حرارتی ساختمانی از ترکیب مواد پلیمری و معدنی ساخته می شوند. انواع عایق حرارتی ساختمانی را می توان از نظر جنس به دسته های زیر تقسیم کرد:
• عایق حرارتی پشم شیشه
• عایق حرارتی پشم سنگ
• عایق حرارتی سلولزی
• عایق حرارتی پلی یورتان
• عایق حرارتی پلی استایرن
• پنل عایق دار
• بلوک بتنی عایق حرارتی
•  تری دی پنل
• بلوک ایربتن ( بلوک هوادار )

عایق فایبرگلاس یا پشم شیشه
پشم شیشه از انواع  الیاف معدنی است که از مواد بازیافت شده از شیشه ذوب شده همراه با مقداری ماسه معمولی و رزین تشکیل می شود. الیاف پشم شیشه بسیار کوچک و ریز  و سوزنی شکل هستند. یک رول از پشم شیشه معادل حداقل 10 بطری شیشه بازیافتی است. پشم شیشه به صورت رشته های پشم شیشه یا شیشه ای تولید می شود و شامل الیاف استوانه ای نسبتا کوتاه طولی است. اصطلاح پشم نیز مترادف با فیبر بازیافتی یا ضعیف شده است.
استفاده از پشم شیشه در سطح جهانی بیش از 70 سال سابقه دارد و در ایران در حدود 40 سال است که صنعتگران  در بخش های خصوصی و دولتی این الیاف را تولید می کنند. نصب و حمل عایق حرارتی پشم شیشه بدون وسایل ایمنی، به دلیل داشتن سیلیکون، پودر شیشه و خورده های شیشه می تواند برای چشم، پوست و ریه آسیب رسان باشد. به دلیل غیر قابل اشتعال بودن و داشتن هزینه پایین، عایق حرارتی فایبرگلاس یکی از معمول ترین عایق های مورد استفاده در کل جهان است.
عایق حرارتی پشم سنگ
پشم سنگ جزء خانواده عایق‌های حرارتی و صوتی متشکل از الیاف معدنی به قطر 4 الی 9 میکرون و طول 5 تا 85 میلیمتر است. ماده اولیه اصلی برای تولید این عایق، سنگ بازالت، از گروه سنگ‌های آذرین است که بازمانده فعالیت‌های آتشفشانیست.
پشم سنگ، از سرباره تولیدی کارخانه های فولاد نیز ساخته می شود. مهمترین ویژگی پشم سنگ، مقاومت زیاد آن در برابر آتش است و به عنوان ماده ای محافظ در برابر آتش سوزی استفاده می شود و در دمای بسیار بالایی ذوب می شود. عایق پشم سنگ برای رشد آفت، قارچ، باکتری و حشرات موذی محیط نامناسبی است و به عنوان یک ماده غیرآلی در برابر این انگل‌ها ایمن است.
عایق حرارتی سلولزی
عایق های سلولزیکی از قدیمی ترین مواد عایقکاری به شمار می آید. مواد سلولزی بسته به ماده ی اصلی آن به انواع مختلفی تقسیم می شود. مانند روزنامه، کارتن، پارچه، کاه، خاک اره، چوب ذرات و... اما عایق های سلولزی جدید، از بازیافت روزنامه با استفاده از ماشین های آسیاب و افزودن موادی که باعث به تعویق انداختن آتش می شوند، تشکیل شده اند که کاربرد بسیار خوبی دارد. در سالهای اخیر استفاده از عایق های سلولزی افزایش داشته است. یکی از دلایل این استقبال، نتایج تحقیقاتی است که  نشان داد، سلولز بهتر از عایق پشم شیشه ساختمان ها را در برابر خسارت ناشی از آتش سوزی محافظت می کنند. زیرا چگالی این عایقها بیشتر از پشم شیشه است که در نتیجه اکسیژن لازم برای سوخت اجزاء ساختمانی تامین نمی شود و باعث کند شدن روند گسترش آتش می گردد. دلیل دیگر افزایش مصرف عایق سلولزی گنجایش بالای بازیافت آن نسبت به هرماده عایقی دیگر است.
محصولات سلولوزی به چهار شکل اصلی تولید می شوند: سلولز خشک - اسپری سلولز - سلولز تثبیت شده - سلولز با ذرات کم که بسته به نوع و ساختار ساختمان انتخاب و نصب می شوند.
میتوان روند تولید آن را به این صورت دانست که بطور کلی عایق کاغذی، یک ماده سلولزی است ودر طی فرایند کرافت از خمیر چوب ساخته شده و شامل حدود 90% سلولز، 6 الی 7 درصد لیگنین و بقیه پنتوسانس و آب است. این ماده سلولزی یک نوع پولیمر می باشد که در ساختار درون آن، واحد های تکراری وجود دارد.
مزایا:
کارایی حرارتی: عایق سلولزی دررده عایق های مطلوب می باشد و تقریبا از عایق پشم شیشه بهتر و هم رده عایق پشم سنگ می باشد.
عایق کاری سلولزی باعث کاهش مصرف انرژی در ساختمان می شوند و از اتلاف آن توسط دیواره ها جلوگیری می شود و در نتیجه کاهش مبلغ قبوض پرداختی ساختمان ها می شود.
عایقکاری سلولزی تقریبا سه برابر چگالی پشم شیشه است. این چگالی بالا باعث کاهش عبور صدا از دیوارها ونیز انتقال صدا بین طبقات ساختمانها می شود.
انرژی مورد نیاز برای تولید این عایق بسیار کمتراست برای تولید این عایق از ماشین های الکتریکی استفاده می شود در حالیکه که عایقهای معدنی باید در کوره ساخته شوند و برای تولید به انرژی 20تا 40 برابر عایقهای سلولزی نیاز است.
عایقکاری سلولزی باعث کنترل شدید قارچ ،حشره ،آفت و جانورها ی جونده در ساختمانها می شود.
این عایق از نظر ایمنی در برابر آتش در سطح بالایی قرار دارد و باعث کند شدن روند آتش در داخل ساختمان می شود.
این عایقکاری در صورت نصب صحیح و دقیق باعث کنترل رطوبت ساختمان نیز می شود.
معایب:
برای نصب نیاز به نیروی متخصصی دارد.
اسپری تر سلولز، برای خشک کردن نیاز به زمان زیادی دارد که معمولا با استفاده از گرمکن ها کاهش می یابد و باتوجه به شرایط رطوبتی محیط، نیاز به چند روز تا چند هفته دارد.
عایق سلولزی75% الی 85% از بازیافت الیاف کاغذ باطله تشکیل شده است که این بالاترین درصد در بین بقیه عایق های موجود است برای مثال این رقم در الیاف پشم شیشه حداکثر 30%  است.
سایر مواد خام تشکیل دهنده این عایق در مقایسه با سایرعایق ها (از قبیل عایق پشم سنگ و پشم شیشه) دارای سازگاری بیشتری با محیط زیست می باشند.
عایق های کاغذی سلولوزی دو ویژگی بسیار منحصر به فرد دارند. اینکه بدلیل داشتن دانسیته بالا، عایق صوتی بسیار خوبی هستند و چون ضخامت آن 2.4 میل است می توان از آن فضاها محدود و کوچک استفاده کرد. و اینکه بدلیل داشتن تحمل حرارت بالا و نسوز بودن برای عایق حرارت  ایده آل می باشد.
عایق حرارتی سلولزی که به حالتی نیمه جامد یکی از انواع عایق ساختمانی سازگار با محیط زیست، مانند کاغذ و مقوا است. به دلیل فشردگی بسیار بالای عایق حرارتی سلولزی و عدم نفوذ اکسیژن به درون لایه های عایق ساختمانی، بهترین نوع عایق حرارتی برای کاهش آسیب و تخریب بعد از وقوع آتش سوزی است. از معایب عایق حرارتی سلولزی می توان به ایجاد حساسیت برای درصد کمی از افراد حساس به پرز کاغذ و همچنین کمبود نیروی متخصص برای نصب عایق حرارتی سلولزی اشاره نمود.
عایق حرارتی پلی یورتان
فوم پاششی پلی یورتان رایج ترین نوع از اسپری فوم عایق است که در سال 1940 در ارتش آمریکا برای استفاده در هواپیماهای نظامی ساخته شد و در سال 1970 به عنوان عایق در ساختمانها مورد استفاده قرار گرفت. عایق پاششی فوم نوعی عایق ساختمانی است که در دیوارها و سقفها و درزها و منافذ باز و دیگر بخشهای ساختمان استفاده می شود. در نوع سلول بسته آن می توان به عنوان عایق صدا و رطوبت و عایق حرارتی از آن استفاده کرد . این عایق متشکل از مواد پلی یورتان و ایزوسیانات (چسب) می باشد که به هنگام اسپری با هم ترکیب شده و فوم عایق را تشکیل میدهند. عایق حرارتی پلی یورتان مانند عایق پشم سنگ متداول نیست اما دارای کارایی بسیار بالایی است. برای تولید حالت فوم با تکنولوژی جدید از گازهای غیر از کلروفلوئورو کربن استفاده می شود. عایق حرارتی پلی یورتان دارای وزن بسیار کم و مقاومت بالا در برابر حریق است و به راحتی بر روی سطحی که عایق ندارد، اسپری می شود.
عایق حرارتی پلی استایرن
عایق حرارتی پلی استایرن یک فوم حرارتی ضد آب است که مقاومت بسیار بالایی در برابر تبادل حرارت و صوت دارد. عایق حرارتی پلی استایرن برخلاف دیگر انواع عایق ساختمانی دارای سطح نهایی منحصر به فرد و بسیار صاف و مسطح است. عایق حرارتی پلی استایرن به عنوان عایق حرارتی دیوار بسیار مناسب است اما به دلیل قابل اشتعال بودن عایق حرارتی پلی استایرن باید از پوشش مقاوم در برابر آتش HBCD بر روی سطح تمام شده عایق پلی استایرن استفاده نمود.
پنل عایق دار
پنل عایق دار، از دو تحته فوم در دو طرف و هسته ای از فوم مایع تشکیل شده و به عنوان عایق حرارتی سقفی ، عایق حرارتی در کف و عایق حرارتی دیوار قابل استفاده است. پنل عایق دار بسیار سبک، بادوام ، محکم و تاثیرگذار در زمینه ذخیره انرژی است و به راحتی نصب می شود، بر روی تخته فوم سطح نهایی پنل عایق دار می توان دیوارپوش و پوشش بام مختلفی را اجرا نمود
بلوک بتنی عایق حرارتی
تحقیقات انجام شده در زمینه تبادل حرارتی در ساختمان نشان می دهد که حداکثر میزان اتلاف انرژی از طریق مصالح صلب مانند سنگ، آجر و بلوک بتنی صورت می گیرد. به همین دلیل با ایجاد حفره در بلوک بتنی و پر نکردن آن با ملات و یا بتن، می توان از این فضاهای خالی در بلوک برای تزریق و یا پر کردن با هر گونه عایق حرارتی ، استفاده نمود. بدون اشغال فضایی جداگانه برای نصب عایق حرارتی ساختمان می توان از بلوک بتنی عایق حرارتی که تاثیرگذار تر از پوششی به عنوان عایق در فضای داخلی است، استفاده کرد.
تری دی پنل
عایق ساختمانی حرارتی تری دی پنل ، دارای مش سازه ای و لایه ای از عایق حرارتی است که با بتن پر می شود و یک دیوار سازه ای عایق ایجاد می کند. تری دی پنل عایق صدا و حرارت است و قابل استفاده برای دیوارهای باربر نیز قابل استفاده است و مقاوم در برابر زلزله و دارای وزن کم است.
بلوک ایربتن
بلوک ایربتن، بلوک های بتنی سبک که از مواد عایق ساخته شده و بسیار مقاوم در برابر یخ زدگی و آتش سوزی است. همچنین وزن کم بلوک ایربتن باعث بهبود عملکرد جداره ها در برابر زلزله و کاهش خسارات و آسیب های جانی می شود. با توجه به جنس ترکیبی عایق و بتن ، بلوک ایربتن به راحتی با اره دستی برش داده می شوند و این امر باعث افزایش سرعت نصب می شود.

بعضی از مواد خطرناک بهداشتی مانند ورمیکولیت، پوکه پرلیت و اوره فرمالدئید در گذشته به عنوان عایق استفاده می شدند ولی اکنون غیر قابل دسترس و غیر معمول هستند. این مواد معتبر برای حاوی فرمالدئید یا آزبست هستند که اساسا آنها را از لیست مواد عایق شده مورد استفاده قرار داده است.
عایق های رطوبتی
رطوبت از طریق مصالح استفاده شده در ساختمان، جذب می شود باعث کاهش عمر مفید ساختمان و تخریب زودرس مصالح می شود. برای جلوگیری از جذب بخار، رطوبت و یا نفوذ آب در قسمت های در تماس با هوای بیرون و یا محیط های مرطوب باید از عایق رطوبتی ساختمان استفاده نمود. برای ایجاد عایق رطوبتی گزینه و روش های مختلف و عایق های رطوبتی جدید در دسترس است اما ایزوگام و قیر و گونی جزو متداول ترین روش ها هستند.
انواع عایق ساختمانی رطوبتی از نظر جنس
عایق رطوبتی ساختمان با توجه به متریال های تشکیل دهنده دارای انواع مختلفی است و در مکان های مختلف با شرایط آب و هوایی متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع عایق رطوبتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• عایق رطوبتی قیر و گونی
• عایق رطوبتی ایزوگام
• عایق رطوبتی اپوکسی ( عایق رطوبتی نانو )
• عایق رطوبتی پایه سیمان
• عایق رطوبتی پلی پروپلین
• اجرای عایق رطوبتی قیر و گونی با استفاده از قیر مذاب
عایق رطوبتی قیر و گونی
روش عایق رطوبتی قیر و گونی دارای معایبی از جمله، حمل سخت قیر به کارگاه ساختمانی به علت وزن سنگین، ایجاد خطر و احتمال آسیب دیدن افراد در اثر ذوب کردن قیر با آتش، آسیب به محیط زیست با استفاده از قیر داغ و ایجاد آلودگی و نصب سخت و زمان گیر قیر و گونی است. اما مزایای شامل: ایجاد عایقی یکپارچه متشکل از چند لایه قیر و گونی و قیمت اجرای پایین آن  اشاره نمود.
عایق رطوبتی ایزوگام
ایزوگام پوشش مقاومی از قیر و الیاف مصنوعی است که به صورت رول در کارخانه تولید می شود و نسبت به قیرگونی دارای وزن کمتر و نصب راحت تر است، اما مانند قیر نیاز به گرم شدن با آتش دارد و دارای عمر مفید کوتاهتری نسبت به عایق قیر و گونی است. به دلیل داشتن لایه ای از پلی استر عایق ایزوگام انعطاف پذیر بوده و در مقابل فشارهای احتمالی مقاوم است. سطح زیر کار عایق ایزوگام و عایق قیر و گونی باید کاملا تمیز، خشک و بدون هیچگونه رطوبتی باشد. برای نصب کاشی و سرامیک بر روی جداره های عایق شده باید از یک لایه سیمان برای در زیر کاشی استفاده شود.
ایزوگام بر اساس ماده اصلی تشکیل دهنده آن به دو نوع تقسیم می‌شود:
1. ایزوگام پلیمری با استفاده از قیر خالص 70–60: عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر خالص 70–60 بوده و دارای کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با ایزوگام دمیده است. قیر خالص 70–60 از پالایش نفت خام به دست می‌آیند. در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برجهای تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود 380 درجه (در فشار عادی) قیر آن به جا می‌ماند که به صورت جامد یا نیمه جامد است. قیرهای خالص، با درجه نفوذشان نامگذاری شده‌اند. قیر 60/70 در آب‌بندی بام به مصرف می‌رسد.
مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام پلیمری: قیر خالص 70–60، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم 14 الی 16 میکرون، پلاستیک پشت لایه ایزوگام، پودر تالک، مواد APP درجه 1 و 2، پوشال گونی پلاستیکی
جهت تولید این گونه ایزوگام قیر خالص 70–60 و سایر مواد اولیه ذکر شده در جدول یک وارد میکسر ساخت پلیمر می‌گردد. در میکسر مواد ذکر شده میکس و پخته می‌شود. خروجی میکسر، مایعی به نام پلیمر ایزوگام می‌باشد. پلیمر ایزوگام در دستگاه خط تولید تبدیل به لایه ایزوگام می‌گردد.
2. ایزوگام دمیده با استفاده از نفت کوره (مازوت): عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر دمیده است و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین‌تر و عمر کم تری دارد.
قیر دمیده: قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به مازوت به دست می‌آید. در این فرایند، هوای داغ با دمای 200 تا 300 درجه سانتی‌گراد توسط لوله‌های سوراخ‌دار به محفظه حاوی مازوت دمیده می‌شود. در اثر انجام این فرایند، اتم‌های هیدروژن موجود در مولکول‌های هیدروکربورها، با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق می‌افتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام دمیده: قیر دمیده، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم 14 الی 16 میکرون، پلاستیک پشت لایه ایزوگام، پودر تالک
برای تولید این نوع ایزگام مازوت وارد برج تقطیر شده و پس از عمل بسپارش، تبدیل به قیر دمیده می‌گردد. لازم به ذکر می‌باشد که قیر دمیده تولید شده نیاز به افزایش هیچ ماده‌ای ندارد و مستقیماً وارد دستگاه خط تولید ایزوگام می‌شود.


عایق رطوبتی اپوکسی
عایق رطوبتی اپوکسی یا به اصطلاح عایق رطوبتی نانو، دارای نانو ذره و برای جزء چسباننده این عایق ها به جای قیر از مواد پلیمری یا کوپلیمرهای پایه آب استفاده می شود . نانوذرات موجود در عایق رطوبتی پلمیری با خاصیت آب گریزی موجب بهبود عملکرد عایق رطوبتی به عنوان یک عایق پایه آب ، بادوام و استحکام بالا ، می شود. برای عایق رطوبتی استخر نیز می توان از عایق رطوبتی اپوکسی با خاصیت آنتی باکتریال استفاده نمود.
عایق رطوبتی پلی پروپلین
از دیگر انواع عایق ساختمانی رطوبتی پلیمری می توان به پوشش دیوار پلی اتیلن و عایق رطوبتی دیوار پلی پروپیلن با ضخامت بالا اشاره کرد. که بر روی قسمتی از کف و یا دیواره ها استفاده می شود و به دلیل خاصیت ضدآب بودن متریال پلی پروپلین، این متریال عایق بسیار مناسبی در برابر نفوذ آب و رطوبت می باشد.
عایق های صوتی
برای به حداقل رساندن نفوذ صداهای ناخواسته به منظور تامین سلامت و آسایش ساکنان و شرایط مناسب شنیداری برای فضاهایی مانند سالن های کنفرانس، سینما و… از عایق صوتی استفاده می شود. عایق صدا به منظور جذب صداهای محیط داخلی و یا به عنوان مانعی برای نفوذ صداهای اطراف، به کار برده می شود.
از انواع عایق صوتی می توان به موارد زیر اشاره نمود :
• عایق صوتی کامپوزیت فایبرگلاس و مواد معدنی
• عایق صوتی پانل گچی
• عایق صوتی پانل آکوستیک
• عایق صوتی ویسکوالاستیک
• عایق صوتی کامپوزیت
عایق صوتی کامپوزیت فایبرگلاس و مواد معدنی
عایق های حرارتی فایبرگلاس و مواد معدنی مانند پشم سنگ با همان ویژگی و خواص به عنوان عایق صوتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق صوتی به صورت رولی از مجموع خورده الیاف شیشه، سنگ و پنبه ساخته می شود و در چارچوب های چوبی نصب شده به دیوار قرار می گیرد. شبکه ای چوب و یا آلومینیوم بر روی عایق صوتی پشم سنگ اجرا می شود تا مانع از جابه جایی آن و ایجاد نفوذ بعد از نصب گردد.
عایق صوتی پانل گچی
پانل گچی که برای دیوار و سقف استفاده می شود تاثیر به سزایی در جذب سر و صدا و کاهش نویز دارد. استفاده از تعداد لایه های بیشتر گچ حتی با باریک تر کردن بلوک های دیوار باعث بهبود عملکرد آکوستیک جداره ها می شود. پانل گچی به عنوان عایق صوتی دیوار روکار استفاده می شود و تنها با پوششی مانند رنگ برای فضای داخلی قابل استفاده است.
عایق صوتی پانل آکوستیک
عایق صوتی پانل آکوستیک که به منظور جذب امواج صوتی و کاهش انعکاس صدا در فضا استفاده می شود، از مواد معدنی مانند پشم سنگ و هسته های گچی و پوششی دکوراتیو مانند پی وی سی و یا پارچه تشکیل می شود. سقف های کاذب که از سقف اصلی آویزان هستند باعث کاهش انعکاس صدا تا 95 درصد می شود.
عایق صوتی ویسکوالاستیک
با استفاده از لایه ی ماده ویسکوالاستیک به عنوان عایق صوتی کف، عایق صوتی دیوار، در بین لایه های صلبی مانند چوب و یا دیوارهای گچی و سیمانی، می توان میزان انتقال صوت و جذب آن را کنترل نمود. ماده ویسکوالاستیک باعث تبدیل انرژی مکانیکی ناشی از ارتعاش های صوتی به گرما می شود.

پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
      آرشیو
      آخرین اخبار