مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست تخصصی مدیران ارشد وزارت راه با رئیس جمهور؛

۲۰ درصد از مساحت شهری کشور نوسازی می‌شود

عصر ساختمان- مدیرعامل شرکت بازآفرین شهری گفت: ۵۴۳ شهر جامعه هدف ما در طرح بازافرینی شهری بوده که این بافت‌های فرسوده دریک برنامه ۱۰ ساله بازافرینی خواهد شد.

۲۰ درصد از مساحت شهری کشور نوسازی می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هوشنگ عشایری با بیان اینکه این خانه ها در 2 هزار و 700 محله و 141 هزار هکتار از اراضی شهری واقع شده است، گفت: این میزان 20 درصد از مساحت شهری کشور را تشکیل می دهد که حدود 20 میلیون نفر یعنی 30 درصد جمعیت شهری کشور در این محلات ساکن هستند.
    وی با بیان اینکه درکل 5 میلیون و740 هزار واحد مسکونی در جامعه هدف طرح بازآفرینی شهری واقع شده است گفت : تاکنون 39 درصد این واحدها مقاوم سازی ونوسازی شده است.
    وی افزود: ازاین میزان 3 ونیم میلیون واحد مسکونی همچنان نیازمند بازافرینی است که این واحدها در یک برنامه ده ساله بازآفرینی خواهد شد.
    عشایری افزود: از این میزان ، 2 میلیون و 730 هزار واحد باید نوسازی شود و 700 هزار واحد نیازمند مقاوم سازی است و 70 هزار واحد نیز در مکان های پرخطر همچون مجاورت در دکل های فشارقوی برق یا درسکونتگاه های غیر رسمی واقع شده است که باید جابجا شود .
    عشایری با بیان اینکه آمارهای 10 سال گذشته نشان می دهد که هر زمان که تعداد و میزان تسهیلات نوسازی مسکن افزایش یافته ساخت و سازها درمحلات هدف بیشترشده است گفت: با تصمیم بسیار خوبی که سران قوا درجلسه 19 آذر ماه سال گذشته اتخاذ کردند قرار شده به تمامی واحدهای فرسوده و نیازمند مقاوم سازی که دربافت های فرسوده شهری واقع شده است تسهیلات 50 و 40 میلیون تومانی بدون سپرده گذاری و با سود 9 درصد پرداخت شود که این مسئله قطعا روند بازسازی بافت های فرسوده شهری را سرعت خواهد بخشید.
    وی افزود: منابع این تسهیلات حدود 2 هزار و 129 میلیارد تومان است که از صندوق توسعه ملی تامین شده است و با توجه به سود حاصل از محل انباشت آن رقم 4 هزار و 260 میلیارد تومان خواهد شد که این مبلغ در قالب تسهیلات 50 و 40 میلیونی با سود 9 درصد و بدون نیاز به سپرده گذاری به مردم اختصاص می یابد.
    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اذعان به اینکه هزینه های ساخت و ساز در ماه های اخیر افزایش یافته و ممکن است میزان تسهیلات تخصیص یافته کفاف هزینه های مردم و توسعه گران را برای بازسازی بافت های فرسوده ندهد گفت: با توافق بسیار خوبی که با مسئولان بانک مسکن انجام شد مقرر شده این بانک در قالب وام 110 میلیون تومانی ساخت مسکن با فناوری های نوین و وامی به میزان 60 تا 70 میلیون تومان برای ساخت واحدها با فناوری معمولی با نرخ سود 18 درصد به این واحدها اختصاص دهد.
    وی افزود: بنابراین مالکان واحدها فرسوده می توانند بدون سپرده گذاری تا سقف 110 میلیون تومان وام دریافت کنند که 40 یا 50 میلیون آن با نرخ سود 9 درصد و باقی آن با نرخ سود 18 درصد محاسبه خواهد شد.
    وی با بیان اینکه 100 هزار واحدهای مسکونی که کاربازافرینی آنها امسال آغازشده براساس شاخص جمعیت و مساحت دراستان های مختلف توزیع شده است گفت: هم اکنون تهران با 9هزار و 125 واحد بیشترین سهم را در بین استان ها داراست و کمترین سهم نیز متعلق به استان بوشهر با هزار و 545 واحد است.
    عشایری با بیان اینکه برای اجرای طرح بازآفرینی شهری نیازمند واگذاری 200 هکتار زمین های دولتی هستیم گفت: با وجود تاکیدات رییس جمهور و پیگیری های وزارت راه و شهرسازی متاسفانه تاکنون هیچ کدام از دستگاه های دولتی زمینی دراختیاراین طرح قرارنداده و تاکنون تنها کار بازآفرینی 11 هزار و 619 واحد در 763 هزار متر مربع از اراضی در اختیار وزارت مسکن و شهر سازی آغازشده است.
    عشایری ازاجرایی شدن طرح پیکان شهر در منطقه 22 شهرداری تهران خبرداد و افزود: در این منطقه هزار و 700 واحد مسکونی متعلق به کارگران ایران خودرو واقع شده که بسیاری از آنها در شرایط بد و غیر قابل سکونت به سر می برند.
    وی افزود: با اقدامات انجام شده این هزار و 700 واحد به زودی تخریب و 4 هزار واحد جدید با متراژ بیشتر که قابلیت سکونت 12 هزار نفر را داراست احداث خواهد شد.
    عشایری این طرح را یکی از بزرگترین طرح های نوسازی بافت های فرسوده شهری عنوان کرد و افزود: تمام مقدمات کار انجام شده و با اجرای طرح مالکان این واحدها می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای واحدهایی نوساز با متراژ بیشتر تحویل بگیرند .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار