مدیران خودروعصر اعتبار

آذری جهرمی:

شهرداری تهران در مدیریت مدل اقتصادی شهر هوشمند توانمند است

عصر ساختمان- آذری جهرمی در همایش تهران هوشمندبا تقدیر از سازمان فاوا گفت: شهرداری تهران در مدیریت مدل اقتصادی شهر هوشمند توانمند است.

شهرداری تهران در مدیریت مدل اقتصادی شهر هوشمند توانمند است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از شهرنوشت، محمدجواد آذری جهرمی در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند که با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران در برج میلاد برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور ‌در این همایش گفت: تشکر می کنم از شهردار محترم تهران و سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران که این همایش خوب را برگزار کردند. نمی توانم خوشحالی‌ام را پنهان کنم از اینکه می‌توانیم کم‌کم پارامترهایی از هوشمندسازی تهران را مشاهده کنیم. شهرداری در این مسیر حرکت درستی داشته است، اما هم‌زمان باید ببینیم که قرار بود در چه جایگاهی باشیم و حالا درحقیقت در چه جایگاهی هستیم.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شهرداری تهران در حال حاضر در جمع‌آوری و پردازش داده‌های شهری، هوشمند عمل می‌کند. با شکل‌گیری شهر هوشمند، اقتصاد هوشمند نیز شکل می‌گیرد. در این اقتصاد با آزادسازی منابع داده‌ای، فضای رقابتی یکسان و سالمی شکل گرفته و بخش خصوصی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

    جهرمی ادامه داد: ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده توسط شهرداری، باید یک ارزیابی داشته باشیم. هوشمندی یعنی این‌که بتوانیم اطلاعات را در ابتدا مانیتور و تحلیل کنیم و درنهایت تصمیمی بگیریم. مصادیق هوشمندی در تهران‌ چیست؟ دیتاهای آلودگی هوا اندازه گیری می‌شود، در لحظه پردازش می‌شوند و معلوم می شود که آلودگی دقیقا ناشی از چه منابع آلاینده ای است. طبیعتا براساس این میزان آلاینده ها می شود تصمیم گرفت. شاید در حوزه تصمیماتمان هنوز به اندازه کافی هوشمند نیستیم. وقتی می دانیم حجم زیادی از آلایندگی ها ناشی از کامپیوترها و موتورسیکلت ها است، تصمیم اساسی ای که گرفته می شود متناسب با آمار نیست.

    وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که مهم است سرویس های اشتراکی حمل ‌نقل عمومی توسعه پیدا کند، تاکید کرد: زمانی فقط بحث مترو و اتوبوس بود، اما امروز فناوری اطلاعات مفهوم حمل و نقل اشتراکی را معرفی می کند. این را نیز باید در نظر بگیرید که برخی از ترددهای اضافی ما در تهران ناشی از مراجعات اداری است.

    او افزود: شهرداری تهران به حوزه های دیگر هوشمندسازی هم ورود کرده است. مصادیق دیگری هم وجود دارد که شهرداری اطلاعات را درمورد آن ها جمع آوری و تحلیل می کند، اما در حوزه تصمیمات باید بهتر عمل کند.

    جهرمی در ادامه گفت: درست است که داریم به سمت مدیریت هوشمند شهری حرکت می کنیم، اما هنوز خیلی راه داریم و بسیاری از پارامترهای دیگر هست که می توانیم اطلاعاتشان را به صورت هوشمند دریافت و پردازش کنیم و برمبنای آن ها تصمیمات هوشمند نیز بگیریم. در حوزه محیط زیست می‌توانیم به صورت لحظه‌ای میزان پوشش فضای سبز را محاسبه کنیم. بعضی اوقات در حوزه مدیریت فضای سبز یک درخت تبدیل به جنجال رسانه ای می شود درحالی‌که هکتارها درخت نابود می شوند و کسی توجه نمی‌کند. اگر مدیریت هوشمند در محیط زیست شهری نباشد نمی‌توانیم از شش‌های شهرمان حفاظت کنیم.

    وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که کارهای بسیاری برای انجام دادن باقی مانده‌اند، عنوان کرد: به نظرم تیم شهرداری تهران دارند در مسیر درستی پیش می روند اما هنوز بسیاری از اطلاعات هستند که جمع‌آوری نمی‌شوند و در راهکارها نیز از ابزارهای فناوری اطلاعات در حل مسایل کمتر استفاده می شود؛ یک دلیل این موضوع نگاه سنتی مدیران است.

    جهرمی ادامه داد: وقتی یک خط مترو ساخته می شود همه آن را به یاد می آورند اما اگر به همان میزان، تسهیل در استفاده از خطوط مترو را با صرفه جویی و توسعه خدمات هوشمند دولت الکترونیک به وجود بیاوریم، دیده نمی شود. این حقیقت یک آفت در عرصه مدیریت است که برخی مدیران می‌گویند حتما باید کاری که می‌کنیم معلوم باشد.

    او گفت: آن چه که ما از مطالب و صحبت‌های شهردار محترم تهران دریافتیم حاکی از این است که ایشان به این موضوع نگاه‌ ویژه ای دارند. امیدواریم این مسیر که شهرداری و شورا توانسته اند در آن حرکت کنند، با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند تا بتوانیم سال بعد درباره دستاوردهای بیشتری حرف بزنیم. شهر هوشمند یک اقتصاد است. امروز شرکت‌های دانش بنیانی شکل گرفته اند که کارشان تولید سنسورهای IOT و دانش تخصصی بیگ دیتا AR است و تخصص بسیار خوبی دارند، این ها نیاز به بازار دارند. یکی از بازارهای این شرکت‌ها پرداختن به موضوع شهر هوشمند است.

    جهرمی اضافه کرد: باید بدانیم در تهران چند ساختمان هوشمند داریم و هدفمان برای سال بعد اضافه کردن چند ساختمان است. کافی است در اعطای پروانه ها مقررات‌گذاری هایی وجود داشته باشد تا مثلا به خانه‌های هوشمند تخفیف داده شود. شهرداری می تواند این مدل اقتصادی را طراحی کند و ضروری است بر بومی بودن این موارد نیز تاکید شود.

    جهرمی تاکید کرد: این حوزه مهمی است که شهرداری تهران می‌تواند به عنوان سیاست گذار و مجری، تحول بسیاری در آن ایجاد کند. اگر اقتصاد شهر هوشمند شکل بگیرد اتفاق مهمی می افتد البته باید منابع داده آزادسازی شوند. این اقتصاد نباید به صورت رانتی رشد کند و باید برای همه فضای مساوی به وجود بیاید. مقرراتی در دولت تصویب شده و البته شورای شهر هم مقرراتی در این حوزه داشته است. ما اطلاعاتمان را به صورت آزاد در اختیار کسب‌ و کارها قرار دادیم.

    وزیر ارتباطات افزود: در توسعه شهر هوشمند یکی از اضلاع مهم زیرساخت‌های شهر هوشمند است که وزارتخانه با شهرداری تفاهم‌نامه هایی در این زمینه دارند تا از منابعشان برای توسعه زیرساخت‌ها بیشتر استفاده کنیم، ضلع دیگر نیز سامانه های هوشمند است. امسال اتصال شهرداری تهران به دولت الکترونیک می تواند تحول ایجاد کند. آزادسازی داده و مقررات گذاری می تواند یک نشاط فوق‌العاده ایجاد کند. امروز دولت الکترونیک دیگر یک شعار یا یک شوی ساده نیست. امسال می توانیم بگوییم مصادیق واقعی در اجرای دولت الکترونیک داریم.

    او تصریح کرد: طبیعتا پیوستن شهرداری به این حوزه بخش مهمی از خدمات به شهروندان را تسریع و تسهیل می کند. سومین نکته و ضلعی که حایز اهمیت است، شهروند هوشمند است. از تمام این خدمات درنهایت شهروند استفاده می کند. باید برای ارتقای سطح کاربری شهروندان و آشنایی با حقوق آن ها شرایط و امکاناتی را فراهم و اجرا کنیم.

    جهرمی گفت: سخنرانی که از روسیه صحبت کردند در صحبتشان گفتند سیستم شفافیتی در شهرداری مسکو درست کردند که هر روبل که از شهروند می گیرند مشخص است کجا خرج می‌شود. امروز این سیستم را در شهرداری تهران داریم اما چه تعداد از شهروندانمان از این موضوع خبر دارند؟ شهروند تهرانی چگونه باید یک خلاف را پیگیری کند؟ بسیاری از شهروندان کیوسک خدمات شهری را نمی‌شناسند.

    او تاکید کرد: باید یک برنامه مدون آموزشی داشته باشیم و از ظرفیت بسیار خوب فرهنگسراها استفاده کنیم. وزارت ارتباطات نیز برنامه ارتقای سطح دانش شهروندان را دارد. باید سفیرانی برای این موضوع داشته باشیم تا مردم را با حقوقشان بیشتر آشنا کنیم.

    جهرمی در پایان خاطرنشان کرد: حضور مدیران سازمان‌های فناوری اطلاعات خود جزء ضلع افزایش آگاهی است. همایش و نمایشگاهی که تمام فعالان خدمات شهری در کشور و تمام مسئولین و متولیان توسعه زیرساخت های اطلاعاتی در کشور در آن جمع شده‌اند، برای آینده کشور خوب و مفید خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار