مدیران خودروعصر اعتبار

پروژه‌های خیره کننده در جهان

عصر ساختمان - بازدید از آثار معماری و مهندسی هیجان‌انگیزی که به دست انسان خلق‌شده همواره یکی از بهترین تجربه‌های گردشگران در مسافرت‌هایشان است.

پروژه‌های خیره کننده در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان»، بازدید از آثار معماری و مهندسی هیجان‌انگیزی که به دست انسان خلق‌شده همواره یکی از بهترین تجربه‌های گردشگران در مسافرت‌هایشان است. از آنجا که در مثلی قدیمی می‌گفتند وصف سفر نیمی از سفر است در این نوشتار به معرفی تعدادی از  پروژه‌های مهندسی می‌پردازیم که در گوشه‌وکنار جهان اجرا شده است و دیدن آنها در کنار جاذبه‌های گردشگری خالی از لطف نیست.
پل آسمان لنکاوی، مالزی
این جاذبه گردشگری کشور مالزی که در سال 2005 میلادی افتتاح‌شده است لقب طولانی‌ترین پل کابلی جهان را به خود اختصاص داده است. طول پل آسمان یا پل هوایی لنکاوی که در جزیره لنکاوی قرار دارد بیش از 125 متر است. بسیاری از گردشگرانی که به تور مالزی می‌روند بخشی از برنامه سفر خود را به سفر جزیره لنکاوی و بازدید از این جاذبه گردشگری هیجان‌انگیز اختصاص می‌دهند.
خط انتقال گاز اروپای شمالی، قاره اروپا
این پروژه عظیم مهندسی که امروزه با نام خط لوله نورد استریم شناخته می‌شود بزرگترین پروژه مهندسی است که انسان تا کنون در زیر سطح آب دریاها اجرا کرده است. این خط لوله بخش مهمی از انرژی گاز مورد نیاز اروپای مرکزی و غربی را از طریق خط لوله‌ای که در بستر دریای بالتیک ساخته شده است تامین می‌کند.

پل میلائو ویادوکت. فرانسه
این پل عظیم در شمال کشور فرانسه و بر روی رودخانه تارن ساخته شده است. پل ویلائو ویاداکت همزمان به عنوان مرتفع‌ترین پل ساخته شده در جهان نیز شناخته می‌شود. ارتفاع پایه‌های این پل بیش از 200 متر است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که این پدیده مهندسی نه تنها هیجان‌انگیزترین اثر مهندسی فرانسه، بلکه یکی از مهمترین آثار معماری دنیای مدرن است.
آسانسور بایلونگ، چین
آسانسور بایلونگ یکی از جدیدترین پروژه‌های مهندسی جاه‌طلبانه‌ای است که در کشور چین اجرا شده است. این آسانسور در پارک ملی و جنگلی هونان ژیانگ ژانگیجی ساخته شده و در حال حاضر به عنوان مرتفع‌ترین و سنگین‌ترین آسانسور خارجی ساخته شده در جهان شناخته می‌شود. البته ساخت این جاذبه گردشگری با انتقاداتی از سوی طرفداران محیط زیست و همچنین یونسکو مواجه شده است اما دولت چین با هدف جذب گردشگر دست به اجرای این پروژه عظیم مهندسی زده است.
جزایر نخل، دبی
این جاذبه گردشگری به احتمال زیاد معروف‌ترین پروژه مهندسی در نزد ایرانیان نیز به شمار می‌رود. جزایر نخل در اصل از سه جزیره مصنوعی مجزا تشکیل شده که در کرانه‌های جنوبی خلیج فارس و با هدف جذب گردشگر و سرمایه‌گذاران خارجی ساخته شده است. دولت محلی دوبی مالک و پشتیبان این پروژه مهندسی است. ویلاهایی که در این جزیره مصنوعی به فروش گذاشته شده در نوع خود در فهرست گران‌ترین املاک جهان قرار دارد و شما برای اقامت در یکی از هتل‌های جزیره نخل برای هر شب از تور دبی خود باید چندین میلیون تومان هزینه کنید.
یورو تونل، تونل اروپا

اگر زمانی قصد داشته باشید از طریق زمینی از کشور فرانسه به انگلیس سفر کنید ناچار خواهید بود که از تونل اروپا یا یورو تونل عبور کنید. این تونل که در زیر آب‌های دریای مانش ساخته شده به صورت همزمان برای عبور قطارهای مسافری، باری و حمل خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ساخت این تونل هزینه و مدت زمان سفر میان پاریس و لندن به صورت چشمگیری کاهش یافته است و بر حجم مبادلات اقتصادی و گردشگر میان فرانسه و انگلیس افزوده شده است.
پان استارز، جزیره هاوایی
پان استارز نام یک مجموعه تجهیزات پیشرفته است که برای رصد و بررسی اجرام آسمانی در جزیره هاوایی ساخته شده است و توسط ناسا اداره می‌شود. این پروژه مهندسی که لقب یکی ازگران‌قیمت‌ترین تجهیزات علمی جهان را نیز به یدک می‌کشد به صورت 24 ساعته مشغول فعالیت است و یک منبع مهم برای جمع‌آوری داده‌های علمی در مورد ستارگان و اجرام آسمانی به شمار می‌رود. علت انتخاب جزیره هاوایی برای ساخت این تلسکوپ آن بوده است که کوه اینجا ارتفاع مناسبی دارد و در بخش اعظم سال یک آسمان شفاف و پاک را در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد و آنان می‌توانند بدون هر گونه نویز مزاحمی به تصویربرداری صوتی و تصویری از جهان پیرامون بپردازند.
ناو هواپیمابر یو اس اس جورج دبلیو بوش. لنگر گرفته در بندر نورفلوک
عملیات ساخت این ناو هواپیما بر در سال 2003 میلادی آغاز شد و در سال 2009 میلادی به پایان رسید. طبق برخی از گزارش‌ها هزینه ساخت این ناو هواپیمابر بیش از 6.2 میلیارد دلار بوده است. همین مسئله آن را به گران‌ترین جسم شناوری که تاکنون توسط انسان ساخته شده تبدیل کرده است. این ناو در حال حاضر بزرگ‌ترین کشتی لنگر گرفته در ایالت نیو همپشایر آمریکا به شمار می‌آید.
شهرهای شناور سبز
این پروژه مهندسی،  سازه‌ای جاه‌طلبانه‌ترین به شمار می‌رود که به دست انسان در دریا ساخته شود. به همین علت شاید چندان دور از ذهن نباشد که همچنان چالش‌های زیادی برای طراحان آن وجود داشته باشد. شهرهای شناور سبز نام دو شهر شناور است که قرار است با هدف حفاظت از محیط زیست دریایی و با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ساخته شود. این پروژه مهندسی همچنان در حال توسعه است و هنوز یک تاریخ دقیق در مورد عملیات اجرایی آن اعلام نشده است.

برج خلیفه، دبی
برج خلیفه در حال حاضر مرتفع‌ترین ساختمانی است که به دست انسان ساخته شده است. این جاذبه گردشگری که در شهر دبی قرار دارد بیش از 148 طبقه ارتفاع دارد و از سال 2008 میلادی از لقب مرتفع‌ترین آسمانخراش جهان برای خود دفاع کرده است. اما خبر بد برای این برج آن است که در ده سال آینده این برج جایگاه خود را از دست می‌دهد. چرا که کشورهای کویت، عربستان سعودی و چین در سودای ساخت آسمانخراش‌هایی هستند که نزدیک و شاید بیش از 1000 متر ارتفاع داشته باشند.

برچسب ها
پورسعیدخلیلی
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      رویداد ها در یک نگاه
      • ساختمان فردا ۴
      • ساختمان فردا ۳
      • ساختمان فردا ۲
      • نشریه ساختمان فردا ۱
      • شماره ۱۷ و ۱۸
      • ۰
      • ۰
      • هفته نامه
      • ۰
      آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
      آرشیو