مدیران خودروعصر اعتبار

بررسی زلزله‌های هفته گذشته

فرضیه اولیه محققان در زمینه زلزله‌های متعدد هویزه

عصر ساختمان- در هفته گذشته زلزله‌های متعددی در هویزه استان خوزستان رخ داد که براساس فرضیه‌های اولیه محققان این حوزه، گسل نهان امتداد لغزی در جهت عمود بر گسل‌های راندگی منطقه وجود دارد که مسبب این زمین لرزه‌ها باشد علاوه بر آن زلزله‌هایی نیز در نزدیکی کلانشهر لرزه‌زای تبریز به ثبت رسید.

فرضیه اولیه محققان در زمینه زلزله‌های متعدد هویزه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی زلزله خفیفی به بزرگی 3.6 در ساعت 9 و 26 دقیقه روز چهارشنبه 21 آذرماه در 12 کیلومتری تبریز و در حوالی باسمنج ( 6 کیلومتری باسمنج) رخ داد. هرچند این زلزله از نظر میزان آسیب رسانی قابل توجه نیست ولی رخداد آن در مجاورت کلانشهر لرزه خیز تبریز شایان توجه است. این زمین لرزه از نقطه مرکزی شهر تبریز حدود 11 کیلومتر به سمت شرق و جنوب شرقی رخ داده است و رومرکز این زمین لرزه در مجاورت شرقی این شهر قرار داشته است.

    موقعیت رومرکز زلزله 3.6 باسمنج تبریز

    بر اساس این گزارش چنین به نظر می‌رسد که زلزله در اثر جنبائی گسل "شمال تبریز" و یا یکی از شاخه‌های فرعی آن رخ داده است. این امر معرف، فعال بودن منطقه از نظر لرزه‌ای است و لازم است که رخداد زلزله‌های خفیف در امتداد گسل‌ها با دقت مورد پایش قرار گیرد. 

    با توجه به تهیه فایل نسبتا دقیق موقعیت گسل‌های شهر تبریز و اطراف آن و نیز تعیین حریم گسل‌های شهر تبریز که از سوی مرکز تحقیقات مسکن و با همکاری سازمان زمین شناسی در تبریز، و مشارکت اعضای کارگروه زلزله استان آذربایجان شرقی صورت گرفت، موقعیت رومرکز زلزله بر روی فایل تحت GIS گسل‌های تدقیق شده شهر تبریز قرار داده شد. در شکل ذیل در محیط earth google از فایل گسل‌های ایران استفاده و نشان داده شده است که رومرکز زلزله در جنوب گسل امتداد لغز شمال تبریز جانمائی می‌شود. 

    موقعیت رومرکز زلزله 3.6 نسبت به گسل‌های جانمائی شده در طرح تعیین حریم گسل‌های شهر تبریز

    در جنوب گسل شمال تبریز با سازوکار امتداد لغز، شاخه‌های گسلی که به سوی شهر و به جنوب راندگی دارند مشاهده می‌شود. این گسل‌ها هم جزو گسل‌های اصلی و با طول بیش 10 کیلومتر است.

    نکته مهم در مکانیسم این گسل‌ها، سازوکار معکوس آنها است که با سازوکار گسل شناخته شده شمال تبریز متفاوت است. نکته مهم دیگر، عبور آنها از محدوده شهری است که گاه به مجاورت بافت‌های فرسوده شهر تبریز نیز گسترش دارد و ضرورت دارد که هرگونه فعالیت خرد لرزه‌ای در راستای این گسل‌ها مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد. تجربه در برخی از زلزله‌ها نشان داده که پیش از وقوع زلزله‌های بزرگ، گاه و در بعضی حالات، زلزله‌های بزرگ رخ داده‌اند، هر چند که با این تصور به هیچ وجه نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد.

    علاوه بر زلزله باسمنج استان آذربایجان شرقی، 7 زمین لرزه بالای 2.5 در هفته گذشته در جنوب و جنوب شرق هویزه و در غرب اهواز به طور متوالی و در یک ردیف در امتداد شمال‌شرق- جنوب غرب رخ داده‌اند که برگترین آن 4.3 بوده است.

    به گفته دکتر علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن، در شکل بالا تنها عارضه تکتونیکی شناخته شده منطقه "گسل" اهواز با راستای شمال‌غرب - جنوب شرق مشاهده می‌شود که با روند رخداد زلزله‌ها راستای آن همخوانی ندارد. از این رو به نظر می‌رسد که در این بخش شاید گسل نهان امتداد لغزی در جهت عمود بر گسل‌های راندگی منطقه وجود داشته باشد که مسبب این زمین لرزه ها باشد. 

    جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است: 

    شنبه 17 مرداد

    در سیرچ استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای 3.1 رخ داد که عمق آن در 7 کیلومتری رخ داد. زلزله 2.8 از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

    فاریاب استان کرمان نیز زلزله 3.7 را تجربه کرد. در رامهرمز استان نیز خوزستان زلزله 2.7 به ثبت رسید.

    یکشنبه 18 آذر

    هجدک این استان کرمان با زلزله‌ای به بزرگای 3.8 لرزید. عمق این زمین لرزه در 8 کیلومتری بوده است.

    سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای 4.5 را تجربه کرد که عمق آن در 10 کیلومتری بوده است.

    در قورچی‌باشی استان مرکزی زلزله 2.5، نجف شهر استان کرمان زلزله 2.5 گزارش شد.

    در جیرفت استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای 3.1 رخ داد که عمق آن در 8 کیلومتری بوده است.

    در برزول استان همدان زلزله 3.5 رخ داد که عمق آن در 5 کیلومتری بوده است.

    زلزله 3.2 از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

    دوشنبه 19 آذر

    در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله 2.9، ارزوئیه استان فارس زلزله 2.9، شیراز استان فارس زلزله 2.8، گزنگ استان مازندران دو زلزله 2.5، گیلانغرب استان کرمانشاه زلزله 2.7، سرعین استان اردبیل زلزله 2.7، ارومیه استان آذربایجان غربی زلزله 2.8، هجدک استان کرمان زلزله 2.5، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله 2.8 و آرادان استان سمنان زلزله 2.7 به ثبت رسید.

    سه‌شنبه 20 آذر

    در انار استان کرمان زلزله 2.6، اردبیل استان اردبیل زلزله 2.5، مهران استان ایلام زلزله 2.6،  در حمیدیه استان خوزستان زلزله 2.7 به ثبت رسید.

    در هویزه زلزله‌ای به بزرگای 3.8 رخ داد که عمق آن در 15 کیلومتری بوده است. زلزله 4.3 در عمق 21 و 3.7 کیلومتری در عمق 10 کیلومتری از دیگر رخدادهای منطقه بوده است.

    در شهداد استان کرمان زلزله‌ای با بزرگای 4.3 به ثبت رسید که عمق آن در 10 کیلومتری بوده است.

    حمیدیه استان خوزستان زلزله 2.9 به ثبت رسید.

    چهارشنبه 21 آذر

    در بالاده استان فارس زلزله‌ای به بزرگای 3.8 رخ داد که عمق این زمین لرزه در 10 کیلومتری بوده است.

    هویزه استان خوزستان زلزله 3.3 را تجربه کرد که عمق آن در 12 کیلومتری بوده است.

    در انابد استان خراسان رضوی زلزله 2.9، خانه زنیان استان فارس زلزله 2.6، مشهد ریزه استان خراسان رضوی زلزله 2.8،  کوار استان فارس زلزله 2.7، نهاوند استان همدان زلزله 2.9، خانه زنیان استان فارس زلزله 2.6 و نودان استان فارس زلزله 2.6 و در آرادان استان سمنان زلزله 2.6، به ثبت رسید.

    در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله‌های 2.5 و 2.7 و در ازگله این استان زلزله‌ای به بزرگای 3 در عمق 10 کیلومتری رخ داد. تازه آباد این استان نیز با زلزله 2.6 لرزید.

    در مهران استان ایلام بعد از زلزله 2.8، زلزله‌ای با بزرگای 3 در عمق 12 کیلومتری به ثبت رسید. زلزله‌های 2.9 و دو زلزله 2.5 از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

    در باسمنج استان آذربایجان شرقی زلزله با بزرگای 3.6 به ثبت رسید که عمق آن در 9 کیلومتری بوده است.

    در نهاوند استان همدان بعد از یک زلزله 2.9، زلزله دیگربا با بزرگای 3.1 را تجربه کرد که این زلزله در عمق 10 کیلومتری بوده است.

    پنج‌شنبه 22 آذر

    در هویزه استان خوزستان زلزله‌ای با بزرگای 3.1 رخ داد که عمق آن در 10 کیلومتری گزارش شد.

    در دو گنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد بعد از یک زلزله 2.6، با زلزله‌ای به بزرگای 4 لرزید که عمق آن در 16 کیلومتری بوده است.

    خانوک استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای 3.1 گزارش شد که عمق آن در 13 کیلومتری بوده است.

    در قاسم آباد استان خراسان رضوی زلزله 2.6، وحیدیه استان بوشهر زلزله 2.5، ساوه استان مرکزی زلزله 2.5، هفت چشمه استان لرستان دو زلزله 2.5 و 2.6، کازرون استان فارس زلزله 2.7 به ثبت رسید.

    در خشت استان فارس زلزله‌ای به بزرگای 3.4 در عمق 10 کیلومتری رخ داد.

    زلزله 3.4 فاریاب استان کرمان در عمق 22 کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای روز 22 آذر بوده است.

    جمعه 23 آذر

    در خشت فارس زلزله 2.5 ریشتری به ثبت رسید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار