مدیران خودروعصر اعتبار

پایتخت؛ مقصد سرمایه‌گذاران مسکن

عصر ساختمان- رونق یکساله بازار مسکن دورنمای به نسبت امیدوارکننده‌ای برای تولیدکنندگان مسکن ایجاد کرد و به افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی منجر شد اما حالا، در شرایطی که بررسی‌های مرکز آمار ایران از افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در کشور خبر می‌دهد، بازار مسکن پا به دوره رکود تورمی مبهمی گذاشته است که عملا محاسبات همه فعالان این حوزه را به چالش کشیده است.

پایتخت؛ مقصد سرمایه‌گذاران مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از همشهری، اینک تکلیف بازار مسکن را سیاستگذاری‌های جدید وزارت راه و شهرسازی برای این بازار تعیین می‌کند که می‌تواند چراغ سبزی برای ورود سرمایه به ساختمان‌های جدید باشد یا آب پاکی را روی دست تولیدکنندگان مسکن بریزد و سرمایه‌گذاری جدید در این بازار را به دوره پیش‌رونق بعدی موکول کند.

    به‌گزارش همشهری، سیکل رونق بازار مسکن در دوره‌های میان‌مدت یک تا 3ساله، عملا با افزایش تعداد معاملات آغاز می‌شود و پس ‌از آن با ترقی قیمت‌ها ادامه می‌یابد تا جایی که قیمت بازار، ساخت واحدهای جدید را سودآور می‌کند و سازندگان نسبت به صدور پروانه‌های ساختمانی برای آغاز پروژه‌های جدید ترغیب می‌شوند. در این حالت اگر رونق مسکن مانند سال‌های 89 تا 91 همچنان ادامه‌دار باشد، سرمایه‌گذاری در این پروانه‌های جدید نیز توجیه پیدا می‌کند و ساخت‌وساز فراگیر می‌شود اما اگر رونق ابتر بماند تکمیل بخش عمده‌ای از پروانه‌های ساختمانی به آینده موکول خواهد شد.

    حالا یافته‌های مرکز آمار ایران در طرح گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور، نشان می‌دهد در فصل بهار امسال، یعنی در اوج دوره رونق بازار مسکن، 3055پروانه احداث ساختمان در شهرداری تهران صادر‌شده که این تعداد نسبت به فصل قبل 42.1درصد و نسبت به فصل بهار96 حدود 34.4درصد رشد داشته است. در کل کشور نیز تعداد پروانه‌های احداث ساختمان جدید به 34هزار و 278فقره رسیده که اگرچه نسبت به زمستان پارسال کاهش 10.4درصدی را تجربه می‌کند اما در مقایسه با بهار سال قبل 13.1درصد رشد دارد. اختلاف وضعیت پروانه‌های صادر شده در تهران و کل کشور با فصل زمستان1396 به ‌این‌ علت است که همواره بازار مسکن تهران چند ‌ماه زودتر از بازار مسکن کشور به رونق می‌رسد و اتفاقا رکود این بازار نیز زودتر از بازار دیگر شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد. به‌عبارت ‌دیگر، بازار مسکن تهران الگو و پیشتاز بازار مسکن کشور است و تحولات بازار تهران با تأخیر چندماهه در شهرستان‌ها منعکس می‌شود.

    پیش‌بینی رشد 12.4درصدی تولید مسکن

    در فصل بهار امسال، 34هزار و 278فقره پروانه احداث ساختمان توسط کل شهرداری‌های کشور صادر شده که ساخت 90هزار و 667واحد در آنها پیش‌بینی شده است. این تعداد واحد مسکونی نسبت به فصل قبل (زمستان96) 2درصد کمتر شده اما در مقایسه با بهار سال قبل 12.4درصد افزایش داشته است. در این پروانه‌ها، میانگین زیربنای هر واحد مسکونی با احتساب ضریب تراکم 60درصد به 115.4مترمربع می‌رسد.

        نقشه‌خوانی بازار مسکن تهران

    آمارها حاکی از این است که در فصل بهار امسال در تهران، به‌طور میانگین در هر پروانه‌ ساختمانی صادر شده 6.43 واحد مسکونی پیش‌بینی‌شده و مجموع این واحدها به 19هزار و 659دستگاه می‌رسد. از سوی دیگر مجموع مساحت زیربنا در این پروانه‌ها 3میلیون و 537هزار مترمربع و میانگین مساحت هر پروانه ساختمانی 1158مترمربع بوده است. با این حساب، با درنظر گرفتن ضریب سطح اشغال 60درصد (تراکم) برای ساخت زیربنای مسکونی در این پروانه‌ها، تقریبا میانگین مساحت واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های ساختمانی تهران به حدود 108مترمربع می‌رسد. مقایسه این متراژ با الگوی مصرفی بازار مسکن یعنی واحد 75 تا 80متری نشان می‌دهد هنوز حوزه تولید مسکن توجهی به نیاز و تقاضای بازار ندارد و حتی اعمال مشوق‌های مالیاتی برای سوق دادن سازندگان به ساخت واحدهای منطبق بر الگوی مصرف نیز کارایی نداشته است. البته با توجه به اینکه بخش عمده معاملات این بازار به تقاضای سرمایه‌گذاری اختصاص دارد و عملا متقاضیان مصرفی سهمی از بازار ندارند، به‌نظر می‌رسد سازندگان نیز خود را برای پاسخ دادن به این تقاضا آماده‌ کرده‌اند؛ غافل از اینکه در سال‌های 90 و 91 نیز سازندگان برای پاسخ به تقاضای مسکن لوکس برنامه‌ریزی کردند و متضرر شدند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار