مدیران خودروعصر اعتبار

نامور مطلق:

بلندمرتبه سازی به تاریخ پیوسته است

عصر ساختمان:معاون صنایع‌دستی کشور گفت: امروز با ساختمان‌های بلند، مناظر طبیعی شهرهای خود را از بین برده‌ایم. درحالی‌که در دنیا میل به صعود به میل به ساخت در پایین تبدیل شده است.

بلندمرتبه سازی به تاریخ پیوسته است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، بهمن نامور مطلق در "هم اندیشی ایده پردازی برای تعیین کاربری فضای زیرین میدان امام علی (ع)"که به همت مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان برگزار شد، با اشاره به اینکه اسطوره شهرها در سراسر تاریخ شاخصه‌های متفاوتی پیدا می‌کنند و این شاخصه‌ها در طول تاریخ دست‌خوش تغییر می‌شوند، اظهار کرد: بابلی‌ها آرزوی بلندمرتبه سازی داشتند که در دنیای اروپای مدرن محقق شد و به همین دلیل دوره بلندمرتبه سازی متولد شد.

    وی با بیان اینکه امروز بلندمرتبه سازی به تاریخ پیوسته است و دیگر کشورهایی که در این زمینه متخصص بودند و در بلندمرتبه سازی پیشرفته هستند علاقه‌ای به ساخت آسمان‌ خراش ندارند، افزود: امروز دیگر دوران خراشیدن آسمان‌ها به سر آمده و ملاک توسعه محسوب نمی‌شود. توجه به ساخت زیرزمینی، خصیصه شهرهای مدرن قرن بیست و یکم است و اگر قرار باشد بلندمرتبه سازی انجام شود قطعاً جایی جز حاشیه شهرهای بزرگ محل این کار نخواهد بود.

    این اسطوره‌شناس با اشاره به اینکه امروز با بلندمرتبه سازی مناظر طبیعی شهرهای خود را از بین برده‌ایم و برای مثال نمای زیبای کوه دماوند در تهران را از دست داده‌ایم، اظهار کرد: امروزه میل به صعود به میل به ساخت در پایین تبدیل شده است.

    نامور مطلق با تاکید بر اینکه امروز ساخت زیرزمینی نه تنها یک میل در انسان است، بلکه موجب جلوگیری از برخی حوادث می‌شود که به عنوان امتیاز ساخت زیرزمینی مطرح است، افزود: در ایران ساخت زیرزمینی می‌تواند برای جلوگیری از گرما کاربرد داشته باشد. در آینده شاهد تغییرات آب و هوایی شدید خواهیم بود که ما را نیازمند این بناها می‌سازد تا به سنت پدرانمان به زیرزمین پناه ببریم.

    وی گفت: باید فضاهای زیرزمینی به شکلی ساخته شود که احساس حفره بودن به کسی دست ندهد بلکه احساس زندگی و حرکت ایجاد کند. ایرانیان گذشته با استفاده از منابع زیرزمینی و هدایت آب‌ها تبحر داشتند،  اما امروزه این سنت از بین رفته است.

    معاون صنایع‌دستی کشور با اشاره به اینکه متروها یکی از شیوه‌های حمل‌ونقل عمومی بودند که شهرها را از انفجار نجات دادند و این مدیون ساخت زیرسطحی بود، اضافه کرد: در برخی کشورها امروزه مترو به عنوان میراث فرهنگی پاس داشته می‌شود. ساماندهی فضای زیرسطحی باید به کیفیت شهر متراکم کمک کند و وضعیت زیست‌محیطی را ارتقا دهد.

    نامور مطلق گفت: در کاربری‌های میان شهری مهم است که فرهنگ و تجارت از هم جدا نباشند و باید برای آن ارتباط صحیح قائل شویم، می‌بایست از دید فضاهای تک منظوره رو به فضاهای چند منظوره و چند کاربری ببریم تا بتوانیم آینده مناسبی برای این ساخت‌وساز داشته باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو