مدیران خودروعصر اعتبار

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان:

"رکود" دفاتر فنی و مهندسی زنجان را هم به تعطیلی کشاند

عصر ساختمان:عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با اشاره به تعطیلی دفاتر فنی و مهندسی به دلیل رکود اقتصادی و ساختار ناکارآمد شهرداری گفت: سازندگان بنا باید به سمت احداث فضاهای خدماتی مورد نیاز در شهر هدایت شوند تا صنعت ساخت و ساز رونق بگیرد.

"رکود" دفاتر فنی و مهندسی زنجان را هم به تعطیلی کشاند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از تسنیم، صنعت ساخت و ساز یکی از مهمترین صنایعی است که می تواند 50 شغل مستقیم را برای احداث یک بنا به‌کار گیرد اما رکود این صنعت در استان زنجان در دو سال اخیر بسیاری از دفاتر فنی و مهندسی و سایر واحدهای صنعتی و خدماتی مانند مشاغل مرتبط با تولید سیمان و بتن، صنایع سنگ بری و مصالح فروشی، تأسیسات برقی و مکانیکی ساختمان را به تعطیلی کشانده است.

    تعداد نقشه‌های ساختمانی ارجاع داده شده به سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال 94 با کاهش 30 درصدی نسبت به سال 93 روبه‌رو بوده و وضعیت ساخت و ساز و فعالیت بیش از 5 هزار و 500 مهندس عضو این سازمان با بحران جدی مواجه شده است، در همین راستا برای بررسی چالش‌های صنعت ساختمان سازی گفت‌وگویی با احد محمدی، عضو اصلی گروه تخصصی معماری شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان انجام شده که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

    وضعیت حال حاضر ساخت و ساز در استان زنجان چگونه است؟

    محمدی: استان زنجان با دارا بودن بیش از 5 هزار و 500 مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان ظرفیت بسیار خوبی برای فعالیت در حوزه صنعت ساخت و ساز دارد اما به دلایل مختلف از جمله رکود اقتصادی در کشور  و نیز ساختار ناکارآمد مدیریت شهری این صنعت در زنجان با رکود جدی مواجه شده است و تعداد زیادی از دفاتر فنی و مهندسی فعالیت خود را متوقف کردند.

    شرایط فعلی حاکم بر کشور فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده که صنعت ساختمان‌سازی نیز از آن بی‌نصیب نبوده و استان زنجان نیز با ساختار شهرداری و عملکرد نادرست آن برای توقف پروژه‌های شخصی‌ساز پیشقدم شده و فعالیت اصناف مرتبط با این صنعت مهم را نیز مختل کرده است.

    سازمان نظام مهندسی خارج از دوایر دولتی خدماتی را به بخش خصوصی ارائه می‌دهد و مهندسان عضو این سازمان مسئولیت طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ها را بر عهده دارند که توقف پروژه‌ها نه تنها سبب بیکاری مهندسان شده بلکه 50 شغل از سایر اصناف مانند برقکاری، جوشکاری، آرماتوربندی، لوله کشی و تاسیسات ساختمان و سایر مشاغل که ارتباط مستقیم با ساختمان سازی دارد را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از آن ها را به تعطیلی کشانده است.

    آیا توقف پروژه‌های شخصی‌ساز سبب جلوگیری از فعالیت سازندگان غیرحرفه‌ای نمی‌شود؟

    محمدی: متاسفانه تعریف درستی از افراد متخصص در حرفه ساختمان‌سازی ارائه نشده و فرآیند به‌کارگیری متخصصان نیز فرآیند نادرستی دارد و افراد زبده به طور رسمی امکان فعالیت ندارند.

    آنچه که در عمل مشاهده می‌شود این است که فضای سالم برای فعالیت افراد متخصص فراهم نیست و افرادی با دور زدن دستورالعمل‌های شهرداری و سایر ادارات محیط را برای حضور متخصصان دشوار می‌کنند که با این رویه کیفیت فنی ساختمان‌ها قربانی اشکالات موجود در ساختار اداری و سیستم ساخت و ساز می شود.

    با توجه به وجود واحدهای مسکونی نوساز خالی از سکنه در شهر زنجان، فکر می‌کنید هنوز هم به ساخت مسکن نیاز داریم یا بازار ساخت واحدهای مسکونی اشباع شده است؟

    محمدی: مطالعات میدانی در شهر زنجان نشان می‌دهد که تعداد واحدهای خالی قابل سکونت در حد مجاز است و هنوز نیاز به ساخت مسکن وجود دارد چرا که تقاضای مسکن از طرف برخی از قشرها از جمله زوج‌های جوان احساس می‌شود و از طرفی وجود واحدهای خالی از سکنه طبیعی است و باید درصدی از واحدها در شهر خالی باشند.

    نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که تقاضای مسکن به طبقات مختلف مربوط می‌شود، دهک‌های پایین جامعه از طریق ساخت مسکن‌های مهر با متراژ پایین در حاشیه شهرها صاحب خانه شدند و دهک‌های بالا و افرادی که تمکن مالی دارند خودشان قادر به تامین مسکن هستند.

    دهک‌های متوسط جامعه بخش اعظمی از مردم جامعه را تشکیل می‌دهند که دولت تاکنون پاسخ مناسبی برای تامین مسکن این قشر نداده است و تقاضای بالقوه‌ای برای ساخت واحدهای مسکونی برای دهک‌های متوسط جامعه در استان زنجان وجود دارد.

    جوانان در آستانه ازدواج و زوج‌های جوان نیز بخش قابل توجهی از جمعیت دهک‌های متوسط را تشکیل می‌دهند که باید برای تامین مسکن آن‌ها برنامه ریزی کرد و واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیز می‌تواند بخشی از این جمعیت را در خود جای دهد.

    آیا رونق صنعت ساخت و ساز فقط به ساختمان‌های مسکونی مربوط می‌شود؟ بهتر نیست به جای ساخت واحدهای مسکونی ساخت و توسعه خدمات روبنایی مانند مراکز رفاهی افزایش یابد؟

    محمدی: شهر زنجان تنها به واحدهای مسکونی نیاز ندارد بلکه کمبود ساختمان‌های تجاری، فضاهای فرهنگی و آموزشی مناسب، درمانگاه و کلینیک‌های استاندارد و مناسب سازی شده و سایر تاسیسات روبنایی احساس می‌شود.

    در حال حاضر ساختمان‌های مسکونی با تغییر کاربری به مدرسه غیردولتی، آموزشگاه‌های آزاد علمی، درمانگاه و کلینیک تبدیل می‌شود که از کیفیت لازم برخوردار نیست و باید با ساخت مکان‌های استاندارد کاربری‌های مجاز در آن‌ها استقرار یابند.

    شهروندان به اشتغالزایی نیاز دارند، باید ساخت و ساز در کاربری‌هایی مانند فضاهای آموزشی با کیفیت، واحدهای تجاری و مراکز درمانی تقویت شود؛ تامین خدمات روبنایی مانند مدرسه به عهده دولت بوده که در حال حاضر دولت توان اقتصادی برای ایجاد چنین مراکزی را ندارد و باید راهکارها برای رونق ساختمان‌سازی در کاربری‌های مورد نیاز تغییر یابد.

    ضوابط و مقررات حاکم بر شهرداری به‌گونه‌ای است که درآمدهای این نهاد از طریق ساخت واحدهای مسکونی و تراکم فروشی تامین می‌شود در حالی که شهرداری با ساخت واحدهای کوچک تجاری و درمانی می‌تواند درآمدهای خود را تامین کند.

    شهرداری با رویکرد نادرست خود سازندگان بنا را به مسکونی سازی تشویق می‌کند درحالی که باید ساخت فضاهای استاندارد برای سایر کاربریها نیز مورد توجه قرار گیرد.

    مشکل اصلی در رکود صنعت ساخت و ساز در زنجان چیست؟

    محمدی: عمده موانع و مشکلات در حوزه ساخت و ساز، خارج از موضوع عرضه و تقاضا به ساختار فعلی شهرداری زنجان مربوط می‌شود حتی در برخی موارد فرآیند ساخت و ساز در شهرداری‌های سایر شهرستان‌های استان زنجان از شهرداری مرکز استان سهل‌تر است که مشکلات موجود و زیاده خواهی‌ها کار را در شهر زنجان دشوارتر کرده است.

    در شرایط فعلی داروی خروج از رکود صنعت ساخت و ساز در استان زنجان چیست؟

    محمدی: ابتدا باید چالش‌ها و آسیب‌های این حوزه به درستی شناسایی شود و از نظر بنده در حال حاضر مشکل به ساختار شهرداری مربوط می‌شود ‌و بی اعتمادی نسبت به این نهاد فعالیت‌های فنی و تخصصی را مختل کرده و با اصلاح فرآیندهای حاکم بر شهرداری ساخت و ساز رونق می‌گیرد.

    از طرف دیگر شهر زنجان داری بیش از 500 هکتار بافت فرسوده است که نوسازی ساختمان‌های این محدوده نیز می‌تواند به رونق صنعت ساخت و ساز و فعالیت واحدهای صنفی کمک کند.

    بخشی از مشکلات این حوزه نیز به رکود اقتصادی در کشور مربوط می‌شود که در این زمینه باید دولت تصمیم بگیرد تا مشکلات تامین مسکن و احداث تاسیسات روبنایی برطرف شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار