مدیران خودروعصر اعتبار

شهرسازی مدرن نمی‌تواند از معماری اسلامی و سنتی غافل شود

عصر ساختمان:عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان گفت: اقتصاد یکی از مهمترین ارکان رشد، توسعه و پیشرفت زیرساختها و فیزیک هر کشور محسوب می‌شود به طوری که می تواند آن را به اوج شکوفایی و هدفمندی لازم برساند.

شهرسازی مدرن نمی‌تواند از معماری اسلامی و سنتی غافل شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان » به نقل از ایسنا، علیرضا جلالزائی ، گفت: امروزه شهرسازی مدرن در کشورهای اسلامی متاثر از فرهنگ و اقتصاد این کشورها است که پارامترهای دیگری را نیز در این رابطه می‌توان برشمرد ولی دو پارامتراقتصاد و فرهنگ سهم بیشتری را در رابطه با مدرنیته شدن شهرها دراین کشورها به خود اختصاص داده و خواهند داد و به طور کلی باید گفت با وجود دو پارامتر اقتصاد و فرهنگ، شهرسازی مدرن نمی‌تواند از معماری اسلامی و سنتی غافل شود.

    وی افزود: وجود فرهنگ بومی و سنتی در شهرهای کشورهای اسلامی وجه غالب نمادها و المان های شهرسازی را به چشم هر ببیننده ای کشیده است و نمود آن را می توان در برخی از ساختاری های فیزیکی موجود در این شهرها از جمله مساجد، بازار و برخی از محله های مسکونی به عینه مشاهده کرد.

    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تصریح کرد: از طرف دیگر نقش و حضور گردشگران خارجی در این کشورها را نمی توان نادیده گرفت چه بسا که این حضور خود تاثیر اندک و گاهی اثرگذار به مجموعه های فیزیکی شهری داشته اما به اندازه ای نیست که نمود آن را بتوان در کوتاه مدت و در انگاره ای از تغییر و تحول جستجو کرد.

    وی اظهار کرد: با حضور گردشگران گاهی فرهنگ گردشگران خارجی به خصوص گردشگران و توریست های اروپایی با فرهنگ اسلامی سنتی آمیخته شده و نمونه ای از یک فرهنگ جدید را که آبستن چهره ای جدید از معماری در برخی از المانهای شهری و محله ای است می توان بر سیما و چشم انداز شهرها نظاره گر بود.

    جلالزائی اضافه کرد: حضور گردشگران اروپایی همیشه به صورت قطعی بر المانها تاثیر گذار نبوده بلکه می توان اگرهایی از این تغییرات را در خرده فرهنگهای ناشی از حضور آنان مشاهده کرد. هر چند گاهی این خرده فرهنگ ها که در کالبد زنده ی شهرهای اسلامی تاثیر نسبی داشته و دارند، نمی توانند به صورت یک انگاره خود را کاملا با ساختارهای فیزیکی و کالبدی عجین و دستخوش تغییر و تحولات اندکی شوند.

    وی، اقتصاد را یک عامل مهم در ارتباط با مدرنیزه کردن معماری شهرهای اسلامی دانست و افزود: اقتصاد نیز به عنوان یک عامل بسیار مهم نقش بسزایی در ارتباط با مدرنیزه شدن معماری شهرهای اسلامی داشته و دارد به گونه ای که حضور گردشگران و توریست ها در کشورها بار مالی بسیار خوبی را با خود به همراه داشته و دارد که اگر در نحوه ی سرمایه گذاری ناشی از ورود این مبالغ هنگفت مدیریت لازم و کافی صورت پذیرد می تواند زمینه های معماری اسلامی سنتی مدرنیزه را به همراه داشته باشد.

    جلالزائی همچنین ادامه داد: اقتصاد یکی از مهمترین ارکان رشد، توسعه و پیشرفت زیرساختها و فیزیک هر کشور محسوب شده به گونه ای که می تواند آن را به اوج شکوفایی و هدفمندی لازم برساند.

    این عضو هیات علمی همچنین بیان کرد: امروزه نباید نقش فرهنگ و اقتصاد را در ارتباط با معماری اسلامی و مدرنیزه نادیده گرفت چرا که خود به عنوان دو عامل و پارامتر بسیار مهم آینده شهر و شهرسازی کشورهای اسلامی را دستخوش تغییر و تحولات اساسی می‌کنند.

    وی در پایان گفت: به طور کلی فرهنگ غنی کشورهای اسلامی علی الخصوص ایران می تواند علاوه بر آیتم اقتصاد بر رونق حضور گردشگران در شهرها به خصوص در شهرهای باستانی و قدیمی کشورهای اسلامی به عنوان جاذبه های گردشگری محسوب شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصرساختمان (http://telegram.me/asresakhteman) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار