مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران:

لزوم واگذاری دارایی‌های شهرداری برای تسویه حساب با بانکها

عصر ساختمان- رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از حسابرسی ۲۸۰۰میلیارد تومان طلب‌های شهرداری از دولت خبر داد.

لزوم واگذاری دارایی‌های شهرداری برای تسویه حساب با بانکها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، مجید فراهانی در مورد آخرین وضعیت پرداخت بدهی و دیون شهرداری به پیمانکاران گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از 10 هزار نفر اعم از پیمانکار افراد حقیقی و حقوقی و... از شهرداری تهران طلب دارند که مجموع رقم کل بدهی شهرداری تهران 60 هزار  میلیارد تومان می‌شود که البته این میزان مجموع دیون شهرداری به پیمانکاران،  اشخاص حقیقی و حقوقی‌ و بانک‌ها است.


    وی با بیان اینکه با احتساب بازپرداخت وامهای بانکی و سود، مالیات و بودجه مورد نیاز برای اتمام  پروژه‌های نیمه کاره، میزان تعهد شهرداری به بیش از 60 هزار میلیارد تومان می رسد، گفت: بیش از 80 درصد طلبکاران شهرداری طلبکاران "خرد" هستند و عدد بدهی آنها کمتر از یک میلیارد تومان است که به همین دلیل پرداخت به این پیمانکاران در اولویت قرار دارد.


    فراهانی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده توسط معاونت مالی واقتصادی شهرداری، کلیه بدهی پیمانکاران سالهای 1394 و به قبل و کمتر از 100 میلیون تومان، پرداخت شده است که بیش از 3000 فقره در این حوزه بودند، گفت: با این حال برخی از طلب‌ها شفاف نیست  و هنوز در گیر و دار تایید است.

    رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به حجم بدهی شهرداری به نظام بانکی، مجوز اخذ وام یکهزار میلیارد تومان در سال 97 را در بودجه پیش بینی کردیم؛ البته این اتفاق در حالی رخ داد که در سال 95، شهرداری تهران بیش از 5000 میلیارد تومان استقراض  از سیستم بانکی کرده بود.


    وی با بیان اینکه در بودجه سال 97، 3000 میلیارد تومان ردیف بودجه برای پرداخت بدهی،  بیمه، مالیات و... در نظر گرفتیم،  افزود: البته یکی از اقدامات مناسب برای حل مشکل نقدینگی شهرداری،  شناسایی و شفاف سازی طلب شهرداری از دولت است که  در حال حاضر معاونت مالی اقتصادی شهرداری بر روی طلب شهرداری از دولت تمرکز کرده است.

    فراهانی با بیان اینکه چندی پیش خبر خوبی رسید و اینکه طلب شهرداری از دولت بابت جرایم راهور، به مبلغ 1700 میلیارد تومان تا انتهای سال  1396 بررسی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده  و همچنین طلب شهرداری از دولت بابت بلیت مترو و اتوبوس به حدود مبلغ  1100 میلیارد تومان تا پایان سال 1396 نیز شناسایی و توسط سازمان حسابرسی شده است، گفت:  مجموعا  2800 میلیارد تومان طلب شهرداری از دولت شناسایی و توسط سازمان حسابرسی تایید شده که اگر دولت این طلب را به بدهی شهرداری به بانکها منتقل کند، بسیار اتفاق خوبی رخ می‌دهد یعنی اینکه طرف حساب بانکهای طلبکار از شهرداری دولت باشد نه شهرداری، که اتفاق  بسیار خوبی خواهد بود.

    وی افزود: همچنین دولت بابت بدهی و عدم پرداخت عوارض پسماند و... ساختمانهایش و شرکت های دولتی به شهرداری  120میلیارد تومان طلب داشت که این رقم نیز  تایید شده و به اسناد خزانه تبدیل شده است.

    رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید فکری به حال پرداخت بدهی بانکها کنیم، ادامه داد: متأسفانه به دلیل بدحسابی شهرداری تهران، بانکها حاضر به کار کردن با شهرداری نیستند و بر همین اساس می‌بینیم که توسعه پروژه‌های زیربنایی مثل مترو،  بر زمین مانده؛ چراکه بانکها حاضر به تضمین نیستند! و به نظر می ‌رسد باید یکی از کارهای مهمی که در دستور قرار بدهیم واگذاری برخی از دارایی‌های شهرداری برای تسویه حساب با بانکها باشد که  این مهم در شورای قبل نیز  به تصویب رسیده است مثلا شهر آفتاب تبدیل به چاهی شده است که هرچه پول می‌ریزیم خروجی ندارد و حتی جدیدا  200 میلیارد تومان دیگر برای ساخت سوله درخواست داده و این در حالی است که نمایشگاه داری جز وظایف شهرداری نیست.


    وی افزود: واگذاری املاکی که جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست باید در راستای کوچک سازی و پرداخت بدهی در دستور کار قرار گیرد که هزینه های جاری شهرداری را کم می کند و بدهی‌ها را می توان با آن پرداخت کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار