مدیران خودروعصر اعتبار

سونامی اندونزی و چالشِ جهانیِ آمادگی در برابر بلایای طبیعی

عصر ساختمان- با وقوع سونامی اخیر در اندونزی، موضوع آمادگی جهانی برای مقابله با بلایای طبیعی به طور جدی‌تر مورد توجه قرار گرفته‌ است.

سونامی اندونزی و چالشِ جهانیِ آمادگی در برابر بلایای طبیعی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، در حالی که مسئولان و مردم مناطق حادثه دیده اندونزی در تلاش برای عادی ساختن شرایط زندگی هستند، مقامات سراسر جهان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توان برای حوادث مشابه با سونامی که سواحل غرب اندونزی را در هم کوبید آمادگی لازم را کسب کرد.

    در حادثه سونامی اخیر در اندونزی حدود 430 نفر جان خود را از دست دادند و پیش از وقوع حادثه هیچ یک از ساکنان این مناطق هشداری دریافت نکردند.  

    به گفته کارشناسان فاکتورهای متعددی موجب وقوع سونامی می‌شوند و تشخیص زودهنگام احتمال وقوع آن با تجهیزات موجود امکان‌پذیر نیست. هرچند، وقوع چنین فجایعی باید زنگ خطر و هشداری برای شروع بررسی عوامل موثر در وقوع سونامی و کسب آمادگی در برابر آن باشد.

    "استفن هیکس" از اساتید زلزله‌شناسی در دانشگاه ساوث‌همپتون انگلیس در این باره گفت: اندونزی به تمامی جهانیان نشان داده که انواع مختلفی از عوامل و منابع در وقوع سونامی نقش دارند. لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود تا به عوامل کمتر شناخته شده دست پیدا کنیم. در حالی که بیشتر حوادث سونامی از وقوع زلزله ناشی شده‌اند اما این‌بار فوران آتشفشان "آناک کراکاتو" عامل وقوع سونامی بوده‌ است.

    فوران این آتشفشان مانیتورهای لرزه‌ای را به طور چشمگیر به لرزه درنیاورد و نبود سیگنال‌های لرزه‌ای که به طور طبیعی با سونامی همراه است موجب شد مرکز ژئوفیزیک اندونزی نسبت به وقوع سونامی هشداری صادر نکند. به گفته سخنگوی مرکز مدیریت بلایای اندونزی، نبود سیستم هشدار سریع موجب شده سونامی شنبه هفته گذشته تشخیص داده نشود.

    مدیر موسسه تحقیقات بین المللی بلایا در ژاپن نیز گفت: معتقدم که سیستم فعلی هشدار در این کشور قادر به تشخیص سونامی نظیر آن‌چه در اندونزی اتفاق افتاده، نیست.

    به گزارش خبرگزاری رویترز، در آمریکا نیز وقوع چندین مورد سونامی گزارش شده که فعالیت کوه‌های آتشفشانی علت آن‌ها بوده و از آن جمله می‌توان به آلاسکا، هاوایی و واشنگتن اشاره کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار