مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت و ساز در اراضی شیب‌دار شهرکرد چه مشکلاتی برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است؟

عصر ساختمان- امنیت، آسایش و حس مطلوب تنها در خانه و در کنار اعضای صمیمی و دلگرم آن مفهوم خواهد داشت و همگان تمایل دارند در منازلی زندگی کنند که نه تنها از نظر وسعت بلکه از تمام ابعاد حس مطلوبی در وجود ساکنان آن ایجاد کند.

ساخت و ساز در اراضی شیب‌دار شهرکرد چه مشکلاتی برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایسنا، احداث ساختمان‌ها در منطقه میرآباد شهرکرد در شیب واقع شده و در شهری که بیشتر ایام سال به علت سرما درگیر یخبندان است شاهد سُر خوردن عابران و خودروها در سطح خیابان‌ها می‌شویم و ماجرا بعد از یک یا دو روز پس از بارش برف با یخ زدگی معابر مشکلات دیگری را نشان می‌دهد که گلایه عابران و ساکنان این محلات را در پی دارد و این امر نیز به دلیل عدم جدول کشی مناسب و رهاسازی آب باران و برف در سطح معابر است.

    نبود جدول‌کشی مناسب و رهاسازی آب در معابر منطقه منظریه شهر شهرکرد نیز قابل مشاهده است.

    در کنار این موارد به دلیل سایه‌اندازی ساختمان‌ها در منطقه میرآباد شهر شهرکرد گاهی یک ساختمان از نور کافی برخوردار نیست و همسایه‌ها به داخل منازل یکدیگر تسلط دارند و این همان چیزی است که با فرهنگ اسلامی و دینی ایرانیان تناقض دارد و یک سوال در ذهن‌ها به وجود می‌آورد که آیا از ابتدا این ایرادات ساختمان‌سازی مدنظر قرار نگرفت و آیا مطالعات لازم برای احداث این ساختمان‌ها صورت نگرفته بود؟

    برخی از ساختمان‌ها که دارای نور کافی نیستند در خرید و فروش نیز برای مالکان خود مشکلاتی را به دنبال دارند زیرا کسی حاضر نیست در یک منزل بدون نور زندگی کند.

    سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به نواقص موجود در منطقه میرآباد شهرکرد مانند جداول کشی، آسفالت و تکمیل کارهای باقی مانده، اظهار کرد: این امر در سال‌های گذشته رخ داده و این منطقه سال 95 با تمام نواقص برآورد به شهرداری به منظور تکمیل تحویل داده شده و اکنون خدمات مدیریت شهری برعهده شهرداری شهرکرد است.

    ابراهیم علیرضایی افزود: براساس ضوابط بایستی حریم، اشرافیت و سایه‌اندازی ساختمان‌ها مدنظر قرار داده شود که در طرح تفضیلی تعاریف مختلفی برای این موارد آورده که لازم است هر طراح، ناظر و شهرداری به عنوان مرجع صدور پایان کار، این موضوعات را مورد توجه قرار دهد.

    علیرضایی در خصوص اینکه چرا منطقه میرآباد در شیب واقع شده است، بیان کرد: در زمان طراحی میرآباد به دلیل نبود اراضی دیگری برای  گسترش شهر، اراضی میرآباد تنها منطقه دولتی بود که امکان گسترش داشت و از طرفی اراضی سمت شرق و جنوب شهر به دلیل زمین‌های کشاورزی مرغوب، امکان گسترش نداشتند.

    وی ادامه داد: بنا به تحقیقات کارشناسان آب و خاک  حدود 700 سال طول می‌کشد که یک گرم سنگ به خاک نباتی تبدیل شده بنابرین لازم است گسترش شهر در اراضی خارج از اراضی کشاورزی و ملی صورت گیرد و در زمان احداث راه دیگری نبوده لذا  تصمیم‌گیران وقت گزینه احداث ساختمان‌های مسکونی در این منطقه را با توجه به امکانات موجود آن زمان، انتخاب کردند.

    سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه برای هدایت آب‌های سطحی، مسیل‌هایی در این منطقه پیش‌بینی و احداث شده است، تاکید کرد: از چند سال گذشته تاکنون در فصل بارندگی، مشکلی در این خصوص وجود نداشته است و در صورت بارش برف و باران بسیار نیز در دفع آب‌های سطحی مشکلی پیش نخواهد آمد و چند شاخه از این مسیل‌ها از میرآباد شرقی – میرآباد مرکزی طراحی و اجرا شده که تنها نیاز به لای روبی دارند که به دلیل تحویل میرآباد به شهرداری، کار لای روبی هر ساله توسط  شهرداری صورت می‌گیرد.

    علیرضایی با اشاره به اینکه در منطقه منظریه نیز مشکلاتی مانند جداول کشی و کارهای باقی‌مانده آماده‌سازی  وجود دارد، تصریح کرد: این منطقه نیز در حال حاضر به بنیاد مسکن به عنوان پیمانکار، تحویل داده شد و اکنون در حال تکمیل و آماده‌سازی منظریه هستند.

    وی تاکید کرد: ایراد رهاسازی آب در معابر در هنگام بارش باران و برف نیز محله به محله در منظریه در حال مطالعه و انجام است.

    علیرضایی در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته مطالعه برای  هدایت آب‌های سطحی منظریه صورت نگرفته، گفت: مطالعات و طراحی انجام شده ولی با توجه به شتاب شروع مسکن مهر و همزمان با اجرای آماده‌سازی و ساخت و ساز، امکان اجرای کامل آماده‌سازی مانند پل‌های تقاطع خیابان‌ها منطقه نبود که به ناچار بخشی از آماده‌سازی به صورت نیمه کاره انجام گرفت.

    علیرضایی گفت: آماده سازی منظریه در اجرا با اتحادیه مسکن کارگری و کارمندی استان بود که با شروع ساخت و ساز  به دلیل تردد کامیون‌ها، گرد خاک فراوان تولید می‌شد و به اجبار بیشتر خیابان‌های اصلی را آسفالت کردند زیرا هفت هزار مسکن همزمان در حال احداث بود و اکنون ایرادات موجود توسط بنیادمسکن به عنوان پیمانکار  این منطقه بازنگری می‌شود و تا دو سال آینده  تکمیل و به اتمام خواهد رسید.

    وی خاطرنشان کرد: محله‌های 32 و 39 در منطقه منظریه شهرکرد نیز جزء مسکن مهر نیست و آماده‌‎سازی آن توسط پیمانکار مجزا درحال اجرا است.

    مدیرمنطقه دو شهرداری شهرکرد حمیدرضا ربیعی نیز اظهار کرد: طبق طرح تفصیلی ضوابط سایه‌اندازی ساختمان‌ها در شهر، در پروانه‌های صادره از طرف شهرداری رعایت و نور جنوب و شرق که نور اصلی در شهر شهرکرد محسوب می‌شود که نباید سایه‌اندازی از این دو سمت انجام شود، جزء الزامات شهرداری است که در برخی موارد مالکین اقدام به تخلف کردند و در برخورد قانونی شهرداری موارد پیگیری شده و پرونده به کمیسیون ماده 100 ارسال شده است.

    وی با بیان اینکه آمار مشخصی از سایه‌اندازی ساختمان‌ها در منطقه میرآباد غربی موجود نیست و عمده تخلفات ساخت و ساز که شامل سطح اشغال زمین و ارتفاع ساختمان‌ها بیش از پروانه ساخت و ساز بوده است، تصریح کرد: مراحل اجرایی کار تعطیل و اقدامات قانونی توسط اجرائیات شهرداری انجام می‌شود.

    ربیعی ادامه داد: منطقه میرآباد شهرکرد بدلیل شرایط خاص توپوگرافی و قرارگیری در شیب دارای مشکلات بسیاری است و به سرانه‌ها از جمله فضای سبز در طرح تفصیلی، توجه لازم نشده است.

    وی خاطرنشان کرد: اشرافیت ساختمان‌ها در منطقه میرآباد شهرکرد به دلیل قرارگیری در ترازهای متفاوت است که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

    ربیعی با اشاره به مثلث سه گانه راه و شهرسازی، نظام مهندسی ساختمان و شهرداری که هر کدام دارای وظایفی است، گفت: حضور به موقع در تخلفات و مستندسازی در خصوص ساخت، مطابق با پروانه ساختمانی  وظیفه جدی شهرداری است و الزاما دستگاه‌های دیگر باید به شهرداری کمک کنند.

    وی حذف نقشه دوم را یک اتفاق جدید دانست و عنوان کرد: در مقطعی دستور نقشه از شهرداری صادر و در پروانه ثبت‌می‌شد اما مالک اقدام به تهیه نقشه دیگری می‌کرد که از لحاظ سطح اشغال زمین و ارتفاع ساختمان مغایر با نقشه تایید شده شهرداری بود و متاسفانه در سنوات گذشته نظام مهندسی ساختمان این نقشه‌ها را تایید می‌کرد اما در حال حاضر با توجه به نامه راه و شهرسازی نقشه دوم ساختمان حذف شده  و نظام مهندسی ساختمان نیز هیچ نقشه‌ای خارج از پروانه تایید نمی‌کند و ناظران نظام مهندسی در فرآیند نظارت، نقشه غیرمصوب (خارج از پروانه ساختمانی) را تایید نمی‌کنند و باعث کاهش قابل توجه تخلفات ساختمانی در سطح شهرکرد شده است.

    ربیعی با اشاره به بازنگری طرح جامع و به دنبال آن طرح تفصیلی در شهرکرد که راه و شهرسازی متولی آن است، گفت: باید براساس سرانه‌های جمعیتی نحوه ساخت و ساز و تراکم‌ها بازنگری شود و تمام دستگاه‌های مرتبط مانند استانداری، راه و شهرسازی، شهرداری و نظام مهندسی ساختمان با همکاری دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان بازرسی به صورت جدی به ساخت و سازها نظارت کنند.

    وی با بیان اینکه در سطح کلان به درآمد پایدار شهرداری‌ها توجه ویژه نشده تا شهرداری مبتنی بر درآمدهای ناشی از فروش تراکم و یا تخلفات ساختمانی نباشد، گفت: شهرداری با در دست داشتن برنامه پنج‌ساله و به نتیجه رساندن طرح‌های شهری امیدوار است که با توجه به رکود حاکم شهرداری با مشکلات درآمدی کمتری مواجه شود.

    مسئول واحد امانی پیمانی شهرداری شهرکرد مسعود حبیبی نیز بیان کرد: پس از گذشت سه دهه از احداث منطقه میرآباد شهرکرد توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان و لزوم تکمیل عملیات آماده‌سازی و تحویل این منطقه به شهرداری شهرکرد، بازدید کارشناسی توسط کارشناسان اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری شهرکرد صورت گرفته و کارهای نیمه‌تمام و ناقص باقیمانده و هزینه آنان برآورد شد که اکنون هزینه اصلاح و تکمیل آماده‌سازی این منطقه به تخصیص اعتباری بالغ بر 100 میلیارد ریال نیاز دارد تا نسبت به ایمن سازی مسیل‌ها و کانال‌ها و آبروهای معابر و اجرای پیاده‌روهای نیمه تمام این منطقه اقدام شود و برآورد احیا و اجرای فضای سبز این منطقه در این مبلغ منظور نشده است.

    وی افزود: بودجه عمرانی شهرداری شهرکرد به منظور اجرای طرح عمرانی و پروژه‌های اولویت‌دار سطح شهر طی بودجه پیشنهادی به شورای اسلامی شهرکرد ارسال و پس از تصویب ابلاغ می‌شود که در همین راستا در قالب پروژه‌های ایجاد مرمت جداول و کانال‌های سطح شهر با اعتباری بیش از 10 میلیارد ریال و پروژه احداث مسیل‌های  سطح شهر با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال طبق اولویت‌های کارشناسی شده در سطح شهر اجرا می‌شود که قسمتی از این بودجه به تناسب بودجه عمرانی بوده که عملیات اجرایی در این منطقه انجام می‌شود.

    حبیبی تاکید کرد: بسیاری از اشکالات پیش آمده از کانال‌ها در منطقه میرآباد با توجه به گذشت زمان و ساخت و سازهای صورت گرفته، ایجاد تغییر و تخریب در کانال‌ها را در پی داشته که مرتفع شدن این ایرادات در برنامه کاری عمرانی شهرداری قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو