مدیران خودروعصر اعتبار

کاهش هزینه راه اندازی نیروگاه خورشیدی

عصر ساختمان- مدیر انجمن علمی انرژیهای تجدیدپذیر معتقد است کاهش قیمت تکنولوژی فتوولتائیک و نیروگاههای خورشیدی و هزینه سرمایه گذاری روی این زمینه، دو عامل مهم برای رقابت با نیروگاههای حرارتی محسوب می شود.

کاهش هزینه راه اندازی نیروگاه خورشیدی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، انرژی خورشیدی منحصر به‌ فردترین منبع انرژی تجدید پذیر در جهان است و منبع اصلی تمامی انرژی‌های موجود در زمین به شمار می آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و مشکلات ناشی از احتراق این سوخت‌ها مانند آلودگی روز افزون هوا، استفاده از فناوریهای خورشیدی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و در حال حاضر کشورهای زیادی وجود دارند که به دنبال استفاده از نور خورشید به طرق مختلف هستند تا از آن به عنوان مثال برق تولید کنند.

    دکتر سید مسلم موسوی درچه، مدیر عامل انجمن علمی انرژی های تجدید پذیر ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ایران در منابع فسیلی نفت و گاز رتبه یک را در بین کشورهای مختلف دارد؛ اما شاید هیچ کس اطلاع نداشته باشد که ما در پتانسیل انرژی خورشیدی هم رتبه خوب و مناسبی میان کشورهای دنیا داریم.

    وی با تاکید بر اینکه اما متاسفانه از این پتانسیل به نحو احسن در کشور ما استفاده نمی شود، گفت: تاکنون میزان ظرفیت نصب شده انواع انرژی های تجدید پذیر شامل خورشیدی، بادی، زیست توده، زمین گرمایی، آبی کوچک و ... در کشور 660 مگاوات است که در قانون برنامه ششم توسعه موظف هستیم به 5هزار مگاوات برسیم.

    موسوی درچه خاطر نشان کرد: طی یکی دوسال اخیر رشد خوبی در زمینه استفاده از انرژی های خورشیدی داشته ایم و تقریبا چهل درصد از  660 مگاوات ظرفیت منصوبه مربوط به انرژی خورشیدی می شود.

    یارانه سوخت های فسیلی بلای انرژی خورشیدی

    مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران با بیان اینکه اما به دلایل مختلف استفاده از این انرژی ها کمتر بوده است، گفت: مهم ترین دلایل این مصرف کمِ انرژی های خورشیدی،  یارانه های بی حد و نصابی است که در سوخت های فسیلی داریم و این موضوع باعث شده که تکنولوژی های تجدید پذیر نتوانند با نیروگاههای حرارتی رقابت کنند.

    مدیرعامل انجمن انرژی های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: اما با این وجود وزارت نیرو همواره در صدد بوده که با سیاست های خود، استفاده از انرژی های خورشیدی را جذاب تر کند.

    کاهش 50 درصدی هزینه سرمایه گذاری روی نیروگاههای خورشیدی

    موسوی درچه با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای استفاده هرچه بیشتر از انرژی های خورشیدی گفت: قیمت تکنولوژی فتوولتائیک و نیروگاههای خورشیدی در چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و طی 5 سال گذشته هزینه سرمایه گذاری نیروهای خورشیدی به نصف رسیده است.

    مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران افزود: در حال حاضر به ازای سرمایه گذاری روی هر کیلووات انرژی خورشیدی 650 دلار نیاز  است که این موضوع به اندازه هزینه سرمایه گذاری نیروگاههای حرارتی کشور است. از این رو پتانسیل خوبی داریم که با استفاده از آن بتوانیم تحولی در کشور ایجاد کنیم.

    ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه بومی سازی پنل های خورشیدی

    مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران عنوان کرد: اکنون خوشبختانه در بومی سازی فناوریهای این حوزه، شرکتهای دانش بنیان به ساخت پنل های فتوولتائیک در کشور وارد شده اند که مهم ترین آن در شیراز است و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

    وی ادامه داد: اما در حال حاضر مجموعه های دیگری هم هستند که به انجمن انرژی های تجدید پذیر برای احداث خط تولید پنل های خورشیدی مراجعه کرده اند.

    موسوی درچه با تاکید بر اینکه همین شرکتها می توانند علاوه بر بدست آوردن بازار داخل، بازار کشورهای همسایه را نیز تصاحب کنند، بیان کرد: از شهریور ماه از سوی وزیر نیرو ابلاغیه ای مبنی بر حمایت از صنعتگران و سازندگان صنعتی نیروگاههای خورشیدی اعلام شده است. وزارت نیرو برق نیروگاههای خورشیدی که از تجهیزات بومی و داخلی استفاده کنند را تا حداکثر  30 درصد بیشتر از نیروگاههایی که از تجهیزات خارجی استفاده می کنند، خریداری می کند.

    وی با تاکید بر اینکه این موضوع می تواند علاوه بر راه اندازی انرژی خورشیدی، به استفاده از نمونه های بومی کشور نیز ختم شود، بیان کرد: اگر زنجیره تولید این محصولات مربوط به نیروگاههای خورشیدی در داخل کشور شکل بگیرد، استفاده از نیروگاه خورشیدی به مراتب مقرون به صرفه تر خواهد شد.

    وی در پاسخ به اینکه مواد اولیه اصلی پنلهای خورشیدی ساخت داخل که همان سلولهای خورشیدی است، از خارج تامین می شود یا نه، افزود: اگر کارخانجات تولید سیلیکونهای با درجه موردنیاز سولار (سیلیسیوم سولارگرید) و سپس شمش و ویفر و سلولهای خورشیدی در داخل بومی نباشند، ابتدای زنجیره سیلیس تا خورشید در کشور شکل نگرفته و مهم است که علاوه بر کارخانجات تولید پنل، کارخانجات بالادستی این صنعت مانند کارخانجات تولید سلول، تولید شمش و ویفر و کارخانجات تولید سیلیکون سولارگرید نیز در داخل کشور شکل بگیرند.

    مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران افزود: زنجیره زمانی شکل می گیرد که بازار وجود داشته باشد؛ اکنون این بازار شکل گرفته و نیاز به نیروگاههای خورشیدی در کشور حس می شود؛  و اگر کل زنجیره معدن تا خورشید، در داخل کشور شکل بگیرد، عمده مواد اولیه هم در کشور تولید خواهد شد.

    موسوی درچه با بیان اینکه به صورت کلی همه تجهیزات مربوط به ساخت نیروگاههای خورشیدی تحریم نیست، بیان کرد:  در حال حاضر کارخانه های تولید پنل در کشور وجود دارد که امیدوار هستیم با شکل گیری بازار کامل پنل های خورشیدی در کشور، کارخانه های تولید سلول های خورشیدی، شمش و ویفر و همچنین کارخانجات بالادستی این صنعت، یعنی سیلیکون سولارگرید هم داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: حمایتی که وزارت نیرو گذاشته و از سوی دیگر کاهش قیمت راه اندازی نیروگاههای خورشیدی دو عاملی هستند که می تواند این تکنولوژی را رواج دهد تا به بازار اصلی دست بیابیم. در واقع از انتهای زنجیره این صنعت، یعنی نیروگاههای خورشیدی (بازار) به ابتدای زنجیره یعنی کارخانجات مذکور دست می یابیم.

    مطرح ترین شرکت های دانش بنیان تولید کننده پنل های خورشیدی

    مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران با اشاره به شرکت هایی که در زمینه تولید پنل های خورشیدی فعالیت می کنند، گفت: در حال حاضر شرکت هایی در خراسان شمالی، بیرجند و شیراز هستند که تجهیزات پنل های خورشیدی را تولید می کنند.

    وی گفت: این شرکت ها با تکیه بر بخش خصوصی و سرمایه گذارانی که خواهان راه اندازی نیروگاههای خورشیدی هستند، می توانند روی پا بایستند تا با دانش فنی خود این تکنولوژی را در کشور جا بیاندازند.

    دستورالعملی برای اجرای بومی سازی دستاوردهای محققان در پنل های خورشیدی

    مدیر عامل انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران با تاکید بر اینکه در این زمینه دستورالعمل اجرایی سازی دستاوردهای محققان داخلی تدوین خواهد شد، بیان کرد: وزارت نیرو با همکاری انجمن علمی انرژی های تجدید پذیر بنا دارد تا یک دستورالعمل اجرایی در این زمینه تدوین کند تا بازار برای آنها ایجاد شود و محصولات خود را به سرمایه گذاران بفروشند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار