مدیران خودروعصر اعتبار

کنترل اجاره بها فقط با برقراری ثبات اقتصادی محقق می‌شود

عصر ساختمان- رئیس گروه اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: کنترل اجاره بها راهکار کوتاه مدت ندارد و تنها با ثبات و امنیت اقتصادی و رونق ساخت و ساز و ایجاد تناسب بین درآمد مردم و تورم می توان کاری کرد.

کنترل اجاره بها فقط با برقراری ثبات اقتصادی محقق می‌شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از تسنیم، نرگس زربان در برنامه گفتگوی 18:30 سیما گفت: در بحث اجاره بها نه مالک مقصر است و نه مشاوران املاک بلکه بی ثباتی اقتصادی و تورم عامل افزایش قیمت خانه و اجاره بها است.

    زربان گفت: نمی توان برای اجاره بها سقف گذاشت به دلیل قانون مالکیت و دلایل شرعی، البته در بحث قراردادهای دوساله کارهایی انجام شده است.

    این مسئول وزارت راه و شهرسازی درباره عوامل موثر بر اجاره بها و قیمت مسکن نیز گفت: تورم، میزان عرضه مسکن و تقاضا، نرخ سود بانکی و سود دهی دیگر بخش های بازار ، قوانین مالیاتی و ثبات اقتصادی و فضای روانی حاکم بر جامعه بر قیمت مسکن و اجاره بها تاثیر دارد.

    سید یعقوب  زراعت کیش کارشناس مسائل اقتصادی نیز با اشاره به آمار متفاوت بانک مرکزی از تورم و اختلاف آن با تورم قابل مشاهده گفت:

    عوامل موثر بر اجاره بها و قیمت مسکن برخی درونی و مرتبط با حوزۀ مسکن است و برخی بیرونی و خارج از حوزۀ مسکن مثل بازار ارز و طلا و سود بانکی است.

    کارشناس مسائل بانکی یکی دیگر از عوامل افزایش بهای مسکن را علاقه مستاجران به ماندن در آپارتمانی که اجاره کرده اند و عدم تمایل آنها به اجاره کردن خانه کوچکتر و ارزان تر است زیرا دوست ندارند علی رغم کاهش درآمدشان سطح رفاهیشان تغییر کند.

    زراعت کیش گفت: باید بر کار مشاوران املاک بیشتر و سختگیرانه تر نظارت شود زیرا در افزایش اجاره بها به هر حال تاحدودی نقش دارند  و باید طبق قوانین و دلایل شرعی مالکان را ترغیب و مجبور کرد خانه های خالیشان را اجاره دهند.

    این کارشناس گفت: ارز عوامل دیگر موضوع ساخت و ساز است که اغلب مالکان در ایران خانه هایی را که می سازند برای فروش می سازند اما در کشورهای دیگر بخش عمده ای از خانه هایی که ساخته می شوند مختص اجاره ساخته می شوند و باید به این نکته هم توجه کرد.

    در ادامه برنامه خسروی رئیس اتحادیه مشاوران و املاک هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: توقف 5 ساله ساخت و ساز از علل افزایش نرخ اجاره بها و مسکن بود.

    خسروی با اشاره به اینکه اجاره بها تابع تورم و متاثر از قیمت طلا و ارز و سود بانکی است گفت: ساختمان سازی ما هوز سنتی است و باید به سمت صنعتی سازی برویم.

    رئیس اتحادیه مشاوران و املاک همچنین گفت: ما امانت فروش مردمیم و مالک تعیین قیمت می کند و ما به او مشاوره می دهیم و ذات کار ما که دلالی است پایین آوردن قیمت است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار